Primula 2015

Gestart door Matthias Fouquaert, 4 januari 2015, 14:45:34

Vorige topic - Volgende topic

Matthias Fouquaert

De laatste voor vandaag...

De moederplant van 'Tinney's Moonligth' met wat bloemen.

Nog een nieuwkomer 'Mike Smith' met vermoedelijk loiseleurii bloed. Weinig over te vinden. ))4

Frankie Wulleman

Citaat van: Matthias Fouquaert op  7 april 2015, 22:16:00

Nog een nieuwkomer 'Mike Smith' met vermoedelijk loiseleurii bloed. Weinig over te vinden. ))4

Tinney's Moonlight, knappe primula, Matthias. Ook ééntje voor een schaduwrijk plekje zeker?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Matthias Fouquaert

Citaat van: Frankie Wulleman op  7 april 2015, 22:18:05
Citaat van: Matthias Fouquaert op  7 april 2015, 22:16:00

Tinney's Moonlight, knappe primula, Matthias. Ook ééntje voor een schaduwrijk plekje zeker?

Inderdaad Frankie, in de zomerperiode koeler en in de schaduw zetten. Trouwens een stekje ervan heeft de natte winterperiode goed overleeft.
Ook al is het blad wel kleiner geworden. Het valt nog af te wachten.

Een zuur grondmengsel is ook aan te raden: lavagruis,split,bark,..

Wim Boens

Mooi al die Primels...hier ook een tweetal:

Primula marginata 'Drake's Blue'
en Primula modesta var. fauriae
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Luc Gilgemyn

Primula marginata 'Casterino' is maagdelijk wit !  ;D

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Op een fietstocht eerder deze week ontdekte ik een populatie Primula elatior in de bermen langs het kanaal Kortrijk - Bossuit, waar iets later ook de Dactylorhiza's de show zullen stelen (zie vorig jaar).

Beangstigend is dat men de bomen in die zone (amper een 100 meter lang) afgezaagd heeft... ik hoop maar dat men niet verder gaat met die "opruimingswerken"...  :-[ :-X

Toch een paar beelden :

Luc Gilgemyn

En nog een paar langs de (veiliger ?) waterkant :

Jan Tholhuijsen

Citaat van: Luc Gilgemyn op 10 april 2015, 20:33:51
Op een fietstocht eerder deze week ontdekte ik een populatie Primula elatior in de bermen langs het kanaal Kortrijk - Bossuit, waar iets later ook de Dactylorhiza's de show zullen stelen (zie vorig jaar).

Beangstigend is dat men de bomen in die zone (amper een 100 meter lang) afgezaagd heeft... ik hoop maar dat men niet verder gaat met die "opruimingswerken"...  :-[ :-X

Toch een paar beelden :

Leuke ontdekking, Luc   ((14
Omgeving Roosendaal

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 10 april 2015, 20:33:51

Toch een paar beelden :

Leuke ontdekking, Luc, van een heel mooie primula. Het is een soortje die heel wat algemener is dan P. vulgaris die ik eerder had ontdekt.
De kapping van de bomen zou wel eens het einde kunnen betekenen voor die populatie. Ze groeien graag in de schaduw van bomen en in vochtige grond.
Gisteren vond ik in onze Ardennen ook nog P. veris, onze derde inheemse soort. Ik weet niet of ze inheems is in Vlaanderen. Het is een soort van kalkrijke bodems. Ook in mijn tuin komen ze in bloei. Ooit heb ik één exemplaar aangeplant, nu staan er toch al tientallen exemplaren.

Frankie Wulleman

Ook de schitterende P. rosea liet zich hier vandaag bewonderen, fantastisch kleurtje!

Frankie Wulleman

Nog eens de Primel onder de naam Primula elatior subsp. pseudoelatior, die er op zijn best bij staat. Eveneens een schitterend plantje voor een lommerrijk hoekje.

Jan Fouquaert

Hmm, tussen al die Saxen staat er bij mij hier en daar nog een Primula. Meestal stap ik daar achteloos voorbij, maar nu hielden ze mij toch even tegen ...

1/ 'Blindsee'. duidelijk een witte.
2/ 'Broadwell Milkmaid', niet spierwit dus.
3/ 'Joan Hughes', wit met iets anders.
4/ 'Lilac Lover', heel weinig wit en veel anders.
-2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

Citaat van: Luc Gilgemyn op 10 april 2015, 20:34:51
En nog een paar langs de (veiliger ?) waterkant :
Hmm, in mijn marmer rotstuin zijn er spontane zaailingen van een gele Primula, ga morgen eens kijken wat het is ...

Jan Fouquaert

Ik ben er een beetje uit, uit die Primels, maar ik denk dat dit iets van 'Transquility' was. ))4

Gerard Verweij

Citaat van: Frankie Wulleman op 10 april 2015, 21:29:10
Ook de schitterende P. rosea liet zich hier vandaag bewonderen, fantastisch kleurtje!

Mooi he,
Had zaterdag een stuk of 12 exemplarn bij me, was ze zo kwijt. Weet wel waarom.