Dionysia

Gestart door Ger van den Beuken, 9 februari 2011, 18:34:53

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Interessant om de evolutie mee te volgen, Hugo !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Hugo Van Woensel

Citaat van: Luc Gilgemyn op  5 april 2015, 21:24:33
Interessant om de evolutie mee te volgen, Hugo !

wordt vervolgt!

Hugo Van Woensel

Het zelfde met de bloemen, de drie soorten lieten eind maart bijna gelijk de start van hun knopvorming zien op 16/4 is D. sulphurea uitgebloemd foto 1 is D. gaubae in volle pracht foto 1 & 2 en staat de helft van de knoppen open van D. involucrata foto 3 & 4.
Vandaag is D. gaubae volledig uitgebloemd en staat D. involucrata nog steeds te pronken(hier heb ik helaas geen foto van)
voor deze drie soorten kan men stellen dat hoe trager de knop zich ontwikkeld hoe langer de bloem open blijft.
Ik heb nog iets opgemerkt bij m'n Dionysia's, bij elke soort die ging bloemen waren de eerste knopjes die open kwamen telkens deze die naar de muur gericht stonden.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Hugo Van Woensel op  2 mei 2015, 00:07:28
Ik heb nog iets opgemerkt bij m'n Dionysia's, bij elke soort die ging bloemen waren de eerste knopjes die open kwamen telkens deze die naar de muur gericht stonden.

Wellicht hebben die zich iets sneller ontwikkeld dan hun collega's door de warmte weerkaatsing van de muur, Hugo..  ))4

Kris De Raeymaeker

Onze plantjes blijven soms ondoorgrondelijk Hugo .....

Hier nog eentje die hier altijd later bloeit .Dionysia involucrata 'Alba' met dank aan de Freddy .....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 mei 2015, 12:04:38
Onze plantjes blijven soms ondoorgrondelijk Hugo .....
Hier nog eentje die hier altijd later bloeit .Dionysia involucrata 'Alba' met dank aan de Freddy .....

Nog meer bloemetjes ......

Jan Tholhuijsen

Citaat van: Hugo Van Woensel op  2 mei 2015, 00:07:28
Het zelfde met de bloemen, de drie soorten lieten eind maart bijna gelijk de start van hun knopvorming zien op 16/4 is D. sulphurea uitgebloemd foto 1 is D. gaubae in volle pracht foto 1 & 2 en staat de helft van de knoppen open van D. involucrata foto 3 & 4.
Vandaag is D. gaubae volledig uitgebloemd en staat D. involucrata nog steeds te pronken(hier heb ik helaas geen foto van)
voor deze drie soorten kan men stellen dat hoe trager de knop zich ontwikkeld hoe langer de bloem open blijft.

((14 ((14
Omgeving Roosendaal

Gerrit Eijkelenboom

Dionysia involucrata

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 10 mei 2015, 18:46:26
Dionysia involucrata

Mooie resultaten Gerrit ...... 

Luc Gilgemyn

Kris De Raeymaeker

En dan is eindelijk het Dionysia seizoen begonnen ..... -2( ;D

Jaja ...vandaag in bloei .....

Luc Gilgemyn

))8 ))8 ))8

Beter laat dan nooit Kris !

Gerrit Eijkelenboom

Hoe bestaat het. Is-tie-te-vroeg-of-is-tie-te-laat?

Ik zou maar gauw de bloempjes knippen met temperaturen bij jou in de kas van 40 graden komende tijd.

Gerrit Eijkelenboom

Dionysia JM/MK met zomerbloei. Schaarse bloei, die je meer ziet in de zomer.

Gerrit Eijkelenboom

Het Dionysia seizoen is nu toch echt wel aangebroken. Sommige planten hebben hun winterrozet en andere gehoorzamen aan de hoge temperaturen en reageren door knoppen te vormen.

foto 1: Rechts onder Dionysia tapetodes 'John Dixon'. Rechtsboven Dionysia aretioides 'Bevere'. Het grote groene kussen in het midden is D. aretioides.

foto 2: De geel bloeiende D. aretioides 'Bevere' en ernaast Dionysia 'Emmely'.

foto 3: Dezelfde 2 planten, maar nu van de andere kant. De blikvanger, het grijze mega-kussen van Emmely. Meestal een losse en slappe plant, maar hier toch   
            prachtig compact.

foto 4: Lijkt op foto 1, maar onder een andere hoek.