Androsace

Gestart door Ger van den Beuken, 19 februari 2011, 20:35:50

Vorige topic - Volgende topic

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Frankie Wulleman op  7 juni 2015, 21:58:19
Met deze compacte, bloeirijke vorm van A. lanuginosa ben ik erg tevreden, een topplant die een lange bloeitijd kent.

Mijn vorm heeft ook wel korte liggende stengels, maar ze wortelen niet.

Je zou ook eens kunnen proberen om enkele zijtakjes ter plaatse af te leggen ( steeltje onderaan een beetje beschadigen en wat extra stekgrond eronder leggen en stevig verankeren met een steen of dergelijke en vochtig houden ) moet lukken. Succes!

Luc Gilgemyn

Rood, roder, roodst is Androsace bulleyana

Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Is dit hetzelfde plantje, dat je vorig jaar ook hebt gepost? Zo ja, dan heeft hij zijn bloei overleefd.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 13 juni 2015, 19:03:21
Is dit hetzelfde plantje, die je vorig jaar ook hebt gepost? Zo ja, dan heeft hij zijn bloei overleefd.

))8 ))8
Neen Gerrit, het is nieuw materiaal !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Jammer, ik heb zelf alles geprobeerd mijn (mega) plant vorig jaar te redden. Nieuwe aarde, extra voeding, maar het mocht niet baten. Ik dacht dus, dat een kleine bloeiende plant, zoals vorig jaar bij jou, misschien meer kans zou hebben. Niet dus.
Hun cyclus is kennelijk kort. Dat is genetisch bepaald, waarschijnlijk. Ik dacht eigenlijk, dat uitputting door bloei en zaadzetting de oorzaak was van hun dood. Gelijk Meconopsis. Daar kunnen we de plant ook niet redden door voortijdig de uitgebloeide bloemen weg te nemen om zaadzetting te voorkomen en daarna de plant te voeden.

Frankie Wulleman

Ondertussen is de compacte vorm van A. lanuginosa  nog altijd aan de gang. Ik probeer deze soort ondertussen te stekken, en ik denk dat het zal lukken. Eerstdaags probeer ik nog wat meer stek te nemen. Ik heb het gevoel dat het een gezocht soortje zal worden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

Prachtig Frankie !  Amai , bijna 3 maanden in bloei! ((6 ((6 ((6  heel plezant zo een mooie, compacte en super lange bloeier!  Ik heb nog eens naar die vorige foto gekeken van deze plant en het lijkt of hij in de tuf staat - of ertussen? Welk grondmengsel heeft hij? Kalkliefhebber? Volle zon?

Frankie Wulleman

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 31 augustus 2015, 22:23:57
Prachtig Frankie !  Amai , bijna 3 maanden in bloei! ((6 ((6 ((6  heel plezant zo een mooie, compacte en super lange bloeier!  Ik heb nog eens naar die vorige foto gekeken van deze plant en het lijkt of hij in de tuf staat - of ertussen? Welk grondmengsel heeft hij? Kalkliefhebber? Volle zon?

ja, L.A., het is een eersteklas rotsplant. Hij staat al de hele zomer in de volle zon en doorstond moeiteloos alle hoge temperaturen, wat niet van de meeste andro's kan gezegd worden. Hij staat niet in de tuf, maar er liggen wel wat tufstenen in de buurt. Het is geen uitgesproken kalkliefhebber, hij staat hier in een neutrale grond. Ik hoop dat de stekken aanslaan, ik zal het vel van de beer niet verkopen voor hij geschoten is, maar het ziet er hoopvol uit.

Wim Boens

Citaat van: Frankie Wulleman op 31 augustus 2015, 21:45:38
Ondertussen is de compacte vorm van A. lanuginosa  nog altijd aan de gang. Ik probeer deze soort ondertussen te stekken, en ik denk dat het zal lukken. Eerstdaags probeer ik nog wat meer stek te nemen. Ik heb het gevoel dat het een gezocht soortje zal worden.

((12 ((12
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Frankie Wulleman

Geloof het of niet, maar vandaag kon ik deze foto's maken. Met het stekken lukt het precies wat minder, maar we blijven proberen... .

Peter Rijntjes

Peter Rijntjes

Eentje  waar ik toch wel heel trots op ben. Misschien inmiddels wel 3 of 4 keer gezaaid in het verleden, maar deze jonge Androsace brevis is een overblijfsel van zaaigoed uit 2014. Verleden jaar een aanval van slakken overleeft en nu vond ik het verdiend om een nieuwe vloerbedekking op de pot te leggen. Vandaar nog wat zand op de blaadjes. Ik hoop op een bloemetje dit voor jaar.........

Johan Keulemans

Androsace rioxane en een Androsace waar het etiket niet meer leesbaar van is.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Frankie Wulleman

Androsace barbulata. (foto 1 en 2)
Androsace mucronifolia. (foto 3 en 4)

Frankie Wulleman

Citaat van: Johan Keulemans op  8 april 2016, 23:34:07
Androsace rioxane en een Androsace waar het etiket niet meer leesbaar van is.

Is die laatste geen A. pedemontana, Johan, staat hier nu ook te bloeien.