Cyclamen 2015

Gestart door Luc Gilgemyn, 4 januari 2015, 11:44:39

Vorige topic - Volgende topic

Ben Thiry

Kris, de zaden zijn van dit jaar, bedankt. De soort weet ik niet precies , maar ik heb foto's gemaakt en die zal ik nog wel een keer posten .

Gert-Jan van Ansem

Goede dag,

Eerste bloempje in C. intaminatum.
Diverse bloemen in C. purpurascens.
Ze blijven dit jaar een beetje achter, vanwege het warme weer.
Ontdekte een zaailing in het bed van de C. graecum, het meest warme plekje in de Cyclamentuin.
Schijnbaar heeft zij het daar toch naar haar zin.

Groeten

Gert-Jan

Gert-Jan van Ansem

Goede dag,

Afgelopen zondag 1e bloem in C. hederifolium ontdekt.
Dezer dagen zullen vele volgen na een paar dagen regen en komende dagen met warmer weer.
De "kale" bedden een laagje gecomposteerde dennennaalden en beukenblad gegeven.

Groetjes

Gert-Jan

Gerrit Eijkelenboom

Ook hier nogal vroeg, Cyclamen hederifolium 'Rosenteppich'.

Herman Mylemans

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 18 juli 2015, 18:37:22
Ja Gerrit, die vergist zich van seizoen!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Gerrit Eijkelenboom

Herman, ik snap daar niets van. De grote knol staat momenteel in de volle zon, de hele dag. Pas over een maand of twee zakt de zon achter de bomen. En water heeft ie van mij nooit gekregen. De natuur stelt ons voor raadsels n'est-ce-pas?

Danny Bonnez

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 18 juli 2015, 18:37:22

Hier aan de Vlaamse Riviera ook 2 vormen van C. hederifolium met een eerste bloempje . Het is nog niet lang zomer en de eerste tekenen van herfst komen er al aan ?  --((1
Ieper , West-Vlaanderen

Gert-Jan van Ansem

Goede dag,

Het schijnt vrij normaal te zijn dat C. hederifolium al in juli bloeit, het zijn vooral de donkere soorten.
Vorig jaar bloeide de eerste op 14 juli, in 2013 op 22 juli, in 2012 op 6 juli.
volgens de Cyclamen Society is het een heel normaal verschijnsel.
Vandaag de eerste witte bloemen gezien.
Diverse bloemen in C. colchicum.
Wat me wel opviel dat er dit jaar weinig zaadkegels zijn van C. coum, ondanks de vele bloemen dit jaar.
Van C. hederifolium des te meer.
Dit jaar zaad gezaaid van de "rode" hederifolium van Corfu.
De eerste blaadjes zijn tevoorschijn gekomen.

Groeten

Gert-Jan

Gerrit Roest

Cyclamen colchicum
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Frankie Wulleman

Cyclamen purpurascens was al uitgebloeid toen ik thuiskwam van mijn reis, de eerste hederifolium is er ook al aan begonnen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Vandaag een eerste bloemetje op Cyclamen graecum. Eindelijk. De knol wilde de afgelopen jaren maar niet bloeien. Nog een mooie gift van Kris.

Lily-Anne Vereecken

Ik heb mijn enige Cyclaam graecum vandaag pas terug water gegeven , dus blijkbaar ben ik  daar wat laat mee , gezien die van jou al bloeit.  De mijne komt blijkbaar van dezelfde weldoener en heeft ook nog niet gebloeid . Hopelijk binnenkort . Ik heb geen idee hoe groot de knolletjes moeten zijn om te kunnen bloeien . Waar staat jouw C. graecum? Vanaf wanneer constant binnen?

Luc Gilgemyn

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op  3 augustus 2015, 22:45:26
Ik heb mijn enige Cyclaam graecum vandaag pas terug water gegeven , dus blijkbaar ben ik  daar wat laat mee , gezien die van jou al bloeit.  De mijne komt blijkbaar van dezelfde weldoener en heeft ook nog niet gebloeid . Hopelijk binnenkort . Ik heb geen idee hoe groot de knolletjes moeten zijn om te kunnen bloeien . Waar staat jouw C. graecum? Vanaf wanneer constant binnen?

Bij mij hebben ze ook nog geen water gekregen L-A, geen paniek.  De theorie bestaat dat je ze best GEEN water geeft tot ze eigenlijk gaan bloeien omdat je anders de bladgroei stimuleert.
Bij mij staan de graecums het hele jaar binnen in de veranda (heel heet dus in de zomer) en de laatste keer dat ze water gezien hebben moet ongeveer april geweest zijn.
Ik denk dat de knolletjes toch minimaal 3-4 cm diameter moeten zijn vooraleer het eerste bloempje komt... het kan zelfs best langer duren.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

Bedankt voor de info Luc . Ik heb het potje ( dat wel al vochtig zand heeft) onmiddellijk uit zijn mini zandbed gedaan (= groter potje met vochtig zand )  en in de warme ( hete) veranda  gezet . Hij begint al tekens van groei te vertonen . Hij krijgt nu geen water meer tot hij bloeit. Bolletje is nu 4 cm doorsnede

Gerrit Eijkelenboom

Cyclamen hederifolium 'Rosenteppich'.