Cyclamen 2015

Gestart door Luc Gilgemyn, 4 januari 2015, 11:44:39

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Mooie dot is dat, Gerrit !
Hier nog niets van bloei te zien...  --((1
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ruben Billiet

2 cyclamen beginnen te bloeien en kondigen zo stilaan een vroege herfst aan.

Cyclamen hed. 'Tilebarn Greville'
Cyclamen hed. alba

Frankie Wulleman

Citaat van: Ruben Billiet op 15 augustus 2015, 20:32:15
2 cyclamen beginnen te bloeien en kondigen zo stilaan een vroege herfst aan.

Cyclamen hed. 'Tilebarn Greville'
Cyclamen hed. alba

We associëren Cyclamen hederifolium steevast met de herfst, maar we zien toch vaak dat ze eind juli in veel tuinen al (voorzichtig) beginnen te bloeien. Ook hier staat er ééntje die al weken aan de gang is, en er komen er nu toch stilaan nog wat bij. Tja, we zijn inmiddels al half augustus. Het heetste hebben we nu wel gehad...gelukkig maar. Cyclamen, herfstkrokussen, herfstijlloos en tenslotte ook weer de herfstsneeuwklokjes...ik zie het helemaal zitten!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ruben Billiet

Wel Frankie, ik zie het ook helemaal zitten! Ik kijk echt uit naar een herfst vol vuurwerk van bloemen ((12

Luc Gilgemyn

Heel blij met de bloei van Cyclamen purpurascens alba  :)

Harelbeke-West-Vlaanderen

Johan Keulemans

Een eerste bloem op Cyclamen hederifolium.
En zo te zien zullen er nog meer volgen.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Wim Boens

Cyclamen hederifolium en C. hederifolium 'Stargazer' beginnen er aan!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Johan Keulemans

Een twee jaar oude zaailing van Cyclamen purpurascens toont een eerste bloem.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

Ruben Billiet

Die 'Stargazer' is echt iets apart. Heel mooi

Frankie Wulleman

Citaat van: Wim Boens op 16 augustus 2015, 14:55:54
Cyclamen hederifolium en C. hederifolium 'Stargazer' beginnen er aan!

ja, daar gaat ie weer. Straks toont hij die grote tapijten van Cyclamen hederifolium weer...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Luc Gilgemyn op  4 augustus 2015, 08:38:41
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op  3 augustus 2015, 22:45:26
Ik heb mijn enige Cyclaam graecum vandaag pas terug water gegeven , dus blijkbaar ben ik  daar wat laat mee , gezien die van jou al bloeit.  De mijne komt blijkbaar van dezelfde weldoener en heeft ook nog niet gebloeid . Hopelijk binnenkort . Ik heb geen idee hoe groot de knolletjes moeten zijn om te kunnen bloeien . Waar staat jouw C. graecum? Vanaf wanneer constant binnen?

Bij mij hebben ze ook nog geen water gekregen L-A, geen paniek.  De theorie bestaat dat je ze best GEEN water geeft tot ze eigenlijk gaan bloeien omdat je anders de bladgroei stimuleert.
Bij mij staan de graecums het hele jaar binnen in de veranda (heel heet dus in de zomer) en de laatste keer dat ze water gezien hebben moet ongeveer april geweest zijn.
Ik denk dat de knolletjes toch minimaal 3-4 cm diameter moeten zijn vooraleer het eerste bloempje komt... het kan zelfs best langer duren.

Na het lezen van Luc zijn antwoord heb ik het bolletje direct met zijn potje uit het vochtige zand genomen en zo snel mogelijk laten drogen in de hete veranda.
Nu colchicum ' waterlily ' het kurkdroog en heb ik de indruk dat er beginnende bloemetjes op komst zijn . Mag ik nu terug water geven of moeten de bloemetjes eerst volledig ontwikkeld en open zijn

Gerrit Roest

Ik denk dat de weg naar Rome best wel breder is dan jij denkt Lily-Anne.
Ik heb mijn graecums de hele zomer door een klein beetje water gegeven zodat de penwortel niet verdroogd.
Hier staan ze in een kas en het is er al meermalen bijna 40 graden geweest.
Volgens mij heeft de plant voor de bloemen geen extra vocht nodig, hij gaat pas groeien als er bladeren komen.
Wat je ook zou kunnen doen is in de schaal onder de pot wat scherp zand doen in dat vochtig te maken, wel een laagje zand onder het bloempotje doen.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Lily-Anne Vereecken

Gezien het enkele dagen duurde voordat ik reactie kreeg , heeft het kleine potje al water gekregen en staat het terug in het zandpotje ( waar hij vorig jaar ook in stond) dat ik vanaf nu alleen water ga geven, zodat de knol zelf droog blijft .

Johan Keulemans

Hier en daar komen de eerste Cyclamenbloemen te voorschijn.

Foto 1 Cyclamen hederifolium

Foto 2 Cyclamen mirabile

Foto 3 Cyclamen mirabile 'Tilebarn Nicholas'

Luc Scheldeman

Een eerste cyclamen graecum ssp. candicum
Torhout, West-Vlaanderen