Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !

Gestart door Gerrit Roest, 20 november 2010, 21:59:21

Vorige topic - Volgende topic

AdminLuc

Jan was zo vriendelijk om een volledige "handleiding" uit te werken voor de aanmaak van de prachtige trog.

U vindt dit hieronder in pfd formaat.

Veel leesplezier en onze welgemeende dank aan Jan voor de noeste arbeid !  ((3

Lily-Anne Vereecken

Jawadde! Wat een reuze trog! Prachtig om zien! Dat kan alleen ieder jaar nog mooier worden .
En dan nog een gedetailleerde handleiding erbij! Bedankt Jan !

Jan Tholhuijsen

#392
Nadat de grote trog klaar was en ik nog wat materialen over had wilde ik nog een stel troggetjes erbij maken,  de snelle, weinig moeite en goedkope manier om een paar troggen te maken.

3 troggetjes van 70-30-20 cm, twee middagen en samen 25 a 30 euro.  Wel bij het vullen langs de zijkant bolletjesplastic om kapotvriezen te voorkomen.

De omschrijving  kun je hier downloaden

https://drive.google.com/file/d/0B8wSWiwm_WABTVR1VExtWFZLRFk/view?usp=sharing


Omgeving Roosendaal

Bert Stegeman

dat gaat weer prachtig worden.
ben al benieuwd naar de aankleding ervan.

Frankie Wulleman

Citaat van: Jan Tholhuijsen op 25 augustus 2015, 15:31:39
Nadat de grote trog klaar was en ik nog wat materialen over had wilde ik nog een stel troggetjes erbij maken,  de snelle, weinig moeite en goedkope manier om een paar troggen te maken.

3 troggetjes van 70-30-20 cm, twee middagen en samen 25 a 30 euro.  Wel bij het vullen langs de zijkant bolletjesplastic om kapotvriezen te voorkomen.

De omschrijving  kun je hier downloaden

https://drive.google.com/file/d/0B8wSWiwm_WABTVR1VExtWFZLRFk/view?usp=sharing

Je bent en blijft een erg bezige bij, Jan!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

Nu mijn 3 meter trog klaar is, heb ik een totaal demontabel afdak gemaakt. Bij erg zonnig en warm weer zet ik hem erop, om de zon er gemeleerd door te laten komen dmv de banen duktape. In het najaar en winter gaat hij er op om te functioneren als alpinekas. ( twee vliegen in een klap)
Hoe ik het heb gedaan: 3 stukken perplex van 70-100 cm dik 8 mm. De twee buitenste met uitklapbare poten en de middelste over de uiteinde van de twee met een stukje draadeind in een passend gaatje. Op advies van Gerrit E. hieronder het resultaat.
Omgeving Roosendaal

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Jan Tholhuijsen op  5 september 2015, 22:11:21
Nu mijn 3 meter trog klaar is, heb ik een totaal demontabel afdak gemaakt. Bij erg zonnig en warm weer zet ik hem erop, om de zon er gemeleerd door te laten komen dmv de banen duktape. In het najaar en winter gaat hij er op om te functioneren als alpinekas. ( twee vliegen in een klap)
Hoe ik het heb gedaan: 3 stukken perplex van 70-100 cm dik 8 mm. De twee buitenste met uitklapbare poten en de middelste over de uiteinde van de twee met een stukje draadeind in een passend gaatje. Op advies van Gerrit E. hieronder het resultaat.

Juist ja, en kan de wind het niet optillen?
Haal je de tape er in de winter weer van af?

Gerard Verweij

Citaat van: Jan Tholhuijsen op 25 augustus 2015, 15:31:39
Nadat de grote trog klaar was en ik nog wat materialen over had wilde ik nog een stel troggetjes erbij maken,  de snelle, weinig moeite en goedkope manier om een paar troggen te maken.

3 troggetjes van 70-30-20 cm, twee middagen en samen 25 a 30 euro.  Wel bij het vullen langs de zijkant bolletjesplastic om kapotvriezen te voorkomen.

De omschrijving  kun je hier downloaden

https://drive.google.com/file/d/0B8wSWiwm_WABTVR1VExtWFZLRFk/view?usp=sharing
Nu begrijp ik ook, waarom je weer met een kar vol planten naar huis ging, vandaag.
Succes ermee, Jan. ((14

Jan Tholhuijsen

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  5 september 2015, 22:55:55
Citaat van: Jan Tholhuijsen op  5 september 2015, 22:11:21
Nu mijn 3 meter trog klaar is, heb ik een totaal demontabel afdak gemaakt. Bij erg zonnig en warm weer zet ik hem erop, om de zon er gemeleerd door te laten komen dmv de banen duktape. In het najaar en winter gaat hij er op om te functioneren als alpinekas. ( twee vliegen in een klap)
Hoe ik het heb gedaan: 3 stukken perplex van 70-100 cm dik 8 mm. De twee buitenste met uitklapbare poten en de middelste over de uiteinde van de twee met een stukje draadeind in een passend gaatje. Op advies van Gerrit E. hieronder het resultaat.

Juist ja, en kan de wind het niet optillen?
Haal je de tape er in de winter weer van af?

Ik denk het niet, Gerrit, de perplex is vrij zwaar, ik denk 7-8 kg per stuk. (8 mm dik) maar dat ga ik afwachten. kan altijd nog een touw eromheen binden, Er zitten afwatergaten onder de trog.
Nee ik laat de tape zitten, de lichtval is voldoende. Misschien dat ik iets langere poten eronder zet, zodat ik er beter bij kan.
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

#399
Ook de standaard gelijk 'afdaken'gegeven, staan ook nogal wat tere plantjes in.
De kopere banden onder de poten zijn om de slakken te weren. Best effectief, nog geen slak gezien.
Omgeving Roosendaal

Gerrit Eijkelenboom

Heeft ie niet de neiging scheef te zakken? De houten staanders zouden eventueel wat langer kunnen, zodat ze op de grond staan.
Dat kunstglas (perplex,polycarbonaat) is heel duur, zeker 8 of 10 mm in de bouwmarkt. Heb jij ze via Marktplaats? Of event elders?

Bert Stegeman

Hoi jan dat ziet er inderdaad top uit.
was gezellig om gisteren even bij te buurten.

Jan Tholhuijsen

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  6 september 2015, 11:20:32
Heeft ie niet de neiging scheef te zakken? De houten staanders zouden eventueel wat langer kunnen, zodat ze op de grond staan.
Dat kunstglas (perplex,polycarbonaat) is heel duur, zeker 8 of 10 mm in de bouwmarkt. Heb jij ze via Marktplaats? Of event elders?

Daar zit ik ook aan te denken, (op de grond) maar de stukjes hout waar ik nu de poten van heb had ik liggen. Wel moeten ze niet te lang worden anders steken ze eruit bij het opbergen.

Ik heb geluk gehad, Gerrit, het perplex heb ik van mijn buurman gehad. Die had het in een serre zitten, die afgebroken werd. (12 stukken van 140-100 cm.)

Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

Citaat van: Bert Stegeman op  6 september 2015, 12:22:47
Hoi jan dat ziet er inderdaad top uit.
was gezellig om gisteren even bij te buurten.

Ja, Bert, vond ik ook.   ((14
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

Heb de poten van mijn geimproviseerde apinekas vandaag wat langer gemaakt, zodat ik er beter bij kan.

Ook wat planten van de najaarsverkoop erbij geplant. Nu maar afwachten wat er gaat gebeuren deze winter. Is altijd spannend.

Verder heb ik weinig bloeiends, dus dan maar wat andere activiteiten melden.

Er staat nu:

        817   Ajuga   pyramidalis   'Metallica Crispa'
   827   Armeria   juniperifolia   'Brookside'
   843   Asyneuma   pulvinatum
   834   Azorella   filamentosa
   845   Benthamiella   patagonica
   848   Burkartia   lanigera   syn. Perezia lanigera
   847   Calceolaria   fothergillii
   846   Campanula   asperuloides   syn. trachelium asperuloides
   313   Celmisia   argentea
   841   Clematis   marmoraria
   851   Crassula   exilis subsp. sedifolia
   857   Crassula   setulosa var. curta
   361   Dianthus   microlepis ssp. rivendell
   362   Dianthus   haematocalyx subsp. ventricosus
   363   Dianthus   repens
   398   Dianthus   haematocalyx subsp. pinidicola
   837   Dianthus   haematocalyx ssp. alpinus
   855   Dionysia   aretioides   'Bevere'
   850   Draba   polytricha
   856   Erysimum   caricum
   534   Ewartia   planchonii
   540   Globularia   bellidifolia   'Horts Blaze' ?
   317   Helichrysum   'County Park Silver'
   604   Juniperus   communis   'Compressa'
   829   Lysimachia   japonica
   839   Minuartia   uniflora
   822   Ramberlea   'Inchgarth'
   849   Santolina   chamaecyparissus   'Small Ness'
   815   Saxifraga   x zimmetri
   816   Saxifraga   longifolia   Hybriden
   524   Schivereckia   doerfleri   syn. Schivereckia bornmuelleri
   106   Scleranthus   uniflorus   'Olive'

Er zitten wat twijfel gevallen bij, of ze volgend jaar halen, we zullen zien.
Omgeving Roosendaal