Crocus 2015

Gestart door Kris De Raeymaeker, 1 januari 2015, 10:10:34

Vorige topic - Volgende topic

Ruben Billiet

Zoals Kris het ooit zo mooi verwoorde 'de zomer - komkommertijd.
Er is weinig te beleven in de tuin... dus veel tijd om nieuwe projectjes te creëren.  :D

Ik speelde al langer met het idee om een koude bak te bouwen. Tot zich op een dag een mooie opportuniteit voor deed. Ik kon een mooie professionele koude bak op de kop tikken.
De nieuwe huisvestiging voor zo'n 150 bollen (bijna allemaal crocus, vooral de vorstgevoelige types).

Om de crocussen te beschermen tegen de vorst heb ik de bak geïsoleerd aan de binnenzijde.
Tegen de hitte gebruik ik een schaduwdoek, op deze foto wel niet te zien.
Elke dag staan de ramen open en aan de zijkanten kan ik ook zorgen voor (voldoende? ) ventilatie.

Iemand ervaring met dit systeem?
Eventueel tips? Wat is goed, kan beter, zou anders moeten? GRAAG 

Frankie Wulleman

Citaat van: Ruben Billiet op 26 augustus 2015, 20:50:25
Er is weinig te beleven in de tuin... dus veel tijd om nieuwe projectjes te creëren.  :D

Ik speelde al langer met het idee om een koude bak te bouwen. Tot zich op een dag een mooie opportuniteit voor deed. Ik kon een mooie professionele koude bak op de kop tikken.
De nieuwe huisvestiging voor zo'n 150 bollen (bijna allemaal crocus, vooral de vorstgevoelige types).

Om de crocussen te beschermen tegen de vorst heb ik de bak geïsoleerd aan de binnenzijde.
Elke dag staan de ramen open en aan de zijkanten kan ik ook zorgen voor (voldoende? ) ventilatie.

Dat ziet er alvast een mooi biotoopje uit waar heel wat kleinoden een ideaal onderkomen kunnen vinden, Ruben. Ik heb ook wel zoiets voor ogen om een aantal bolgewassen in onder te brengen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Ruben Billiet op 26 augustus 2015, 20:50:25

Je hebt ook niet stilgezeten Ruben , terug een nieuw mooi project !  ((3
De toekomst zal moeten uitwijzen welke bollen het goed zullen doen op welke plaats . Ik bedoel daarmee de verschillende bollenbedden op verschillende plaatsen in de tuin .
Ziet er heel goed uit , als er constant voldoende luchtcirculatie is lijkt me dit wel ideaal . En met een schaduwnet , perfect .  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

Prachtige kweekbak Ruben ! Daar zal je nog heel veel plezier aan beleven denk ik!
Heb je geen schrik dat muizen op bezoek zullen komen in de winter? Lekker warm en eten zoveel ze willen! Muizenvalletjes?

Ruben Billiet

Thx voor de complimenten allemaal! Ik hoop hier crocussen te groeien die anders(in tuinomstandigheden) niet mogelijk zijn... .

En ja... mijn eerste crocus voor het nieuwe herfstseizoen is in bloei. ((12
Crocus suworovianus - bloeit als één van de eerste na de zomerrust. Is gelijkend op Crocus vallicola maar deze moet een drogere zomerrust krijgen in vergelijking met vallicola. Bijzonder is dag de bollen op hun kant moeten worden geplant.

Foto's zijn binnen genomen omwille van het snertweer vandaag.

Frankie Wulleman

Citaat van: Ruben Billiet op 27 augustus 2015, 16:59:42
Thx voor de complimenten allemaal! Ik hoop hier crocussen te groeien die anders(in tuinomstandigheden) niet mogelijk zijn... .

Crocus suworovianus - bloeit als één van de eerste na de zomerrust. Is gelijkend op Crocus vallicola maar deze moet een drogere zomerrust krijgen in vergelijking met vallicola. Bijzonder is dag de bollen op hun kant moeten worden geplant.

Daarzie, de eerste krokussen duiken al weer op, en we zijn nog altijd augustus.  ((3

Wim Boens

Citaat van: Ruben Billiet op 27 augustus 2015, 16:59:42

Oh nee, daar is de herfst en er is nog zoveel te doen in de tuin  ))8  ;)  ;D
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Ruben Billiet

Crocus damascenus - koud en grijs weer, de bloem ging niet open.

Wim Boens

Citaat van: Ruben Billiet op  4 september 2015, 17:07:30
Crocus damascenus - koud en grijs weer, de bloem ging niet open.

Fijn om te zien...hier hadden we gans de dag zon, hoor  ;D  :P
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Ruben Billiet

Een klein beetje zon en de eerste herfstcrocussen gaan open!

Crocus damascenus - in de koude bak

Ruben Billiet

Crocus cancellatus ssp. mazziaricus - een witte vorm - groeit hier perfect buiten voor het 3de jaar. Maakt ook goed nieuwe bollen aan.

Allan Krijgsheld

Wat een mooie koude bak. Het ziet er zeer degelijk en duurzaam uit. Als tip zou ik zeggen misschien is het handig om een er een pad voor langs te maken zodat je wat makkelijker in de bak kunt werken. Voor de planten maakt dat weinig uit, maar voor jezelf is het wellicht comfortabeler.

Danny Bonnez

Citaat van: Ruben Billiet op  6 september 2015, 13:05:47
Een klein beetje zon en de eerste herfstcrocussen gaan open!

Crocus damascenus - in de koude bak

Mooi om te zien Ruben , het nieuwe Crocusseizoen begint al heel vroeg in uw tuin .  ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

Thx Allan, ik heb stapstenen liggen. Ik had eerst geopteerd voor een pad maar dat was te opvallend. Die stapstenen zijn ideaal en zorgen voor een goede toegankelijkheid van mijn bak.

Thx Danny, wel cancellatus ssp. mazziaricus bloeit 9 dagen LATER dan vorig jaar in volle grond. Omdat hij zo goed was aangegroeid heb ik geëxperimenteerd en heb hem ik een bol koel en droog overzomerd in mijn koude bak. Resultaat, ze bloeien vandaag dag op dag GELIJK. Dus de crocussen reageren niet enkel op vocht maar dus ook op dalende temperaturen enz... .
Maar deze kloon van mazziaricus is wel opvallend vroeg.

Frankie Wulleman

Citaat van: Ruben Billiet op  6 september 2015, 13:06:51
Crocus cancellatus ssp. mazziaricus - een witte vorm - groeit hier perfect buiten voor het 3de jaar. Maakt ook goed nieuwe bollen aan.

Krijgt deze dan geen droge zomerrust, Ruben? Die staat gewoon in de tuin?