Crocus 2015

Gestart door Kris De Raeymaeker, 1 januari 2015, 10:10:34

Vorige topic - Volgende topic

Bert Stegeman

Prachtig om te zien het weer zat goed mee dit weekend.
Hier komen de Najaar crocussen ook boven piepen.

Danny Bonnez

Citaat van: Ruben Billiet op 26 september 2015, 18:40:01
- Crocus bolensis - uit de speciosus group
- Crocus laevigatus AH 0153 - bijzonder vroeg. Groeit in volle grond (zonder afdekking) naast oa. boryi en niveus. Crocus niveus laat nu pas zijn neuzen zien en deze stond plots boven te bloeien. 3 weken vroeger dan vorig jaar maar kan doorgaan met bloeien tot nieuwjaar.
- Crocus speciosus album

Mooie beelden Ruben ! Vooral die vorm van laevigatus vind ik wel bijzonder .  ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Hier nu ook de eerste krokussen in bloei .
Foto 1,2 : Crocus cartwrightianus 'Marcel '
Foto 3,4 : Crocus vallicola  ( jammer maar komt op deze standplaats in de half-schaduw niet mooi open ) De binnenkant vind ik ook wel heel mooi . Wie heeft ervaring met deze crocus over het al dan niet mooi openkomen van de bloem , wat is de ideale standplaats ( warm , zon , schaduw )?
Ieper , West-Vlaanderen

Johan Keulemans

Crocus speciosus ssp speciosus 'Albus' staat hier ook in bloei.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Ruben Billiet

Thx Danny!
Wat betreft vallicola, deze komt nooit echt helemaal open. Zoals je hem ziet bij jouw, en mij is maximum dat hij open gaat! De ideale standplaats is voldoende licht in de herfst, maar de grond mag nooit uitdrogen. Ik heb hem groeien achter vaste planten die afgeknipt worden in de herfst en vroeg hoog staan in de lente/zomer en zo voor schaduw zorgen (thalictrum).

Kris De Raeymaeker

Crocus vallicola zoals hij hier stond te bloeien ....

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Citaat van: Ruben Billiet op 28 september 2015, 20:26:14
Thx Danny!
Wat betreft vallicola, deze komt nooit echt helemaal open. Zoals je hem ziet bij jouw, en mij is maximum dat hij open gaat! De ideale standplaats is voldoende licht in de herfst, maar de grond mag nooit uitdrogen. Ik heb hem groeien achter vaste planten die afgeknipt worden in de herfst en vroeg hoog staan in de lente/zomer en zo voor schaduw zorgen (thalictrum).

Bedankt voor je reactie Ruben , staat hier voor het tweede jaar in een bollenbed in de achtertuin samen met lentebloeiende krokussen zoals C.vernus en C. versicolor . Voorlopig lukt het wel maar ben niet zeker of dit een goeie standplaats is .
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 27 september 2015, 22:12:40
Foto 3,4 : Crocus vallicola  ( jammer maar komt op deze standplaats in de half-schaduw niet mooi open ) De binnenkant vind ik ook wel heel mooi . Wie heeft ervaring met deze crocus over het al dan niet mooi openkomen van de bloem , wat is de ideale standplaats ( warm , zon , schaduw )?

Een eerste Marcelleke, knap soortje, hier nog voorlopig niet te zien.
Misschien komt die vallicola op zijn natuurlijke standplaats ook niet helemaal open? Misschien een kenmerk van deze soort?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ruben Billiet

Dat is een typisch kenmerk van vallicola, komt NOOIT helemaal open, altijd maximum half open.

Vandaag stond een witte tournefortii van Creta in bloei.
Ook een kruising tussen ilgazensis en pulchellus genaamd 'Fantasy'

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 28 september 2015, 22:12:11
Citaat van: Danny Bonnez op 27 september 2015, 22:12:40

Een eerste Marcelleke, knap soortje, hier nog voorlopig niet te zien.

Dat donker hartje doet wel iets hé . Deze staat in mijn bollenbed voortuin waar het momenteel heel warm is , stond ineens in bloei ....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Ruben Billiet op 29 september 2015, 20:15:50
Dat is een typisch kenmerk van vallicola, komt NOOIT helemaal open, altijd maximum half open.

Vandaag stond een witte tournefortii van Creta in bloei.
Ook een kruising tussen ilgazensis en pulchellus genaamd 'Fantasy'

Knappe witte Ruben !
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

Thx Danny! En wat leuk is aan tournefortii is dat hij dag en nacht open blijf, ook bij slecht weer. Dus je kan er extra lang (bij goed weer) van genieten.

Crocus speciosus 'Oxonian' bereikt zijn hoogtepunt vandaag

Ruben Billiet

Crocus banaticus staat hier ook volop te genieten van het najaarszonnetje  ((12

Wim Boens

Citaat van: Ruben Billiet op 30 september 2015, 20:32:34
Crocus speciosus 'Oxonian' bereikt zijn hoogtepunt vandaag

Subliem!! Hier nog maar net boven, maar dan wel in de schaduw!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270