Crocus 2015

Gestart door Kris De Raeymaeker, 1 januari 2015, 10:10:34

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ruben Billiet

Staat hier ook te priemen in open grond! Vroeg zijn ze zeker dit jaar pffrrttt

Luc Gilgemyn

Zo tussen de voorjaarsbloeiers door  ((--11 nog een late herfst crocus (al heeft dat veel te maken met het late oppotten) - Crocus goulimyi 'Mani white'
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 13 december 2015, 09:09:20
Zo tussen de voorjaarsbloeiers door  ((--11 nog een late herfst crocus (al heeft dat veel te maken met het late oppotten) - Crocus goulimyi 'Mani white'

Door een steeds wijzend klimaat bestaan er straks geen herfst of lentebloeiers meer Luc .... -2(

En eigenlijk bestaat dat ook van oorsprong niet ... Ze bloeien van september tot april (grosso modo ) en het zijn wij die dat weer in vakjes willen duwen ... Eigenlijk wachten zij in die periode gewoon op een gunstige periode om hun ding te doen ...en herfst en lente zijn dan ondergeschikt (zo is het ooit nog geweest in de evolutie denk ik ....)

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 december 2015, 10:23:10

Door een steeds wijzend klimaat bestaan er straks geen herfst of lentebloeiers meer Luc .... -2(

En eigenlijk bestaat dat ook van oorsprong niet ... Ze bloeien van september tot april (grosso modo ) en het zijn wij die dat weer in vakjes willen duwen ... Eigenlijk wachten zij in die periode gewoon op een gunstige periode om hun ding te doen ...en herfst en lente zijn dan ondergeschikt (zo is het ooit nog geweest in de evolutie denk ik ....)

Wijze woorden Kris.... wijze woorden !  ;)

Luc Gilgemyn

Ik had ook nog een vraagje naar identificatie toe - misschien kan de goegemeente mij tegenspreken of gelijk geven....

Vorig jaar dook in een zaaipot van Crocus serotinus clusii onderstaand wit exemplaar op.
Een aantal mensen hier dachten dat dit wel ochroleucus moest zijn.
Hoe langer ik die bekijk en er enig opzoekingswerk over doe, hoe meer ik daaraan twijfel. 
Momenteel gaat mijn stem naar Crocus veneris.

Wat denken jullie ? 

Frankie Wulleman

Mooie vaststelling, Kris, zo is het eigenlijk wel natuurlijk. De evolutie van het klimaat 'vormt' een plant.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

Hmmm, je hebt helemaal gelijk met deze stelling maar dan wel wat genuanceerder....we spreken beter van vroegbloeiende soorten en laatbloeiende soorten....Crocus goulimyi zal altijd eerder bloeien dan Crocus vernus (tenzij je ze op een kunstmatige manier forceert), steek beide maar eens in dezelfde pot en onder hetzelfde regime. Je zou de "herfsbloeiers" dus moeten beschouwen als de vroegbloeiende soorten en de "lentebloeiers" als de laatbloeiende soorten. Ze zijn dus wel in vakjes te duwen, dan niet zo eng als herfst en lente maar op een glijdende schaal. Dan blijft de vraag, waarom bloeien sommige soorten aan het begin van de koele/natte periode en sommige soorten aan het einde van de koele/natte periode? Waarschijnlijk seksuele selectie, de bevruchters van sommige soorten en in bepaalde gebieden zijn enkel actief gedurende wat wij de herfst noemen en die van andere soorten en in andere streken in wat wij de lente noemen.

Evolutionair zullen er ook wel mutaties ontstaan zijn, die op een moment bloeiden waarop geen bevruchters aanwezig zijn (of toch geen bevruchters die een aantrekking hadden tot Crocus), deze vielen heel snel terug weg. Anders kan ook, een mutatie die veel later of vroeger bloeide kan een andere bevruchter hebben aangetrokken en zo na verloop van tijd een nieuwe soort vormen.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Wim Boens

Citaat van: Luc Gilgemyn op 13 december 2015, 11:04:19
Ik had ook nog een vraagje naar identificatie toe - misschien kan de goegemeente mij tegenspreken of gelijk geven....

Vorig jaar dook in een zaaipot van Crocus serotinus clusii onderstaand wit exemplaar op.
Een aantal mensen hier dachten dat dit wel ochroleucus moest zijn.
Hoe langer ik die bekijk en er enig opzoekingswerk over doe, hoe meer ik daaraan twijfel. 
Momenteel gaat mijn stem naar Crocus veneris.

Wat denken jullie ?

Je hebt gelijk, Luc...C. ochroleucus is trouwens een naaktbloeier en heeft die paarse verkleuring niet...hij lijkt heel sterk op C. veneris!
Wim Boens

Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Wim Boens op 13 december 2015, 13:22:34

Hmmm, je hebt helemaal gelijk met deze stelling maar dan wel wat genuanceerder....we spreken beter van vroegbloeiende soorten en laatbloeiende soorten.... Ze zijn dus wel in vakjes te duwen, dan niet zo eng als herfst en lente maar op een glijdende schaal.

Evolutionair zullen er ook wel mutaties ontstaan zijn, die op een moment bloeiden waarop geen bevruchters aanwezig zijn (of toch geen bevruchters die een aantrekking hadden tot Crocus), deze vielen heel snel terug weg. Anders kan ook, een mutatie die veel later of vroeger bloeide kan een andere bevruchter hebben aangetrokken en zo na verloop van tijd een nieuwe soort vormen.

Het is eerder zo dat ik het bedoelde Wim  ((14 Maar ik vond er er deze ochtend blijkbaar nog niet de juiste woorden voor , jij verwoord zoals ik het bedoelde en ik geloof ook sterk dat het zo is .     

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 11 januari 2015, 21:31:57
En dan nu met open bloemen .....Crocus fleisheri - Chios vorm.
Reken zelf maar uit hoeveel vroeger hij is .....

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Wim Boens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 december 2015, 15:02:36
Het is eerder zo dat ik het bedoelde Wim  ((14 Maar ik vond er er deze ochtend blijkbaar nog niet de juiste woorden voor , jij verwoord zoals ik het bedoelde en ik geloof ook sterk dat het zo is .   

((13
Wim Boens

Wim Boens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 december 2015, 15:06:04

Jaja, een maandje vroeger...wel even mooi  ;)
Wim Boens

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 december 2015, 15:06:04

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Bijzondere mooie vorm kris en inderdaad heel vroeg . Hier komen ze net boven
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 13 december 2015, 20:11:42
Bijzondere mooie vorm kris en inderdaad heel vroeg . Hier komen ze net boven

Dank je Danny , het is de minste van mijn 3 clonen die ik heb  :o