Dwars door de oostelijke alpen.

Gestart door Frankie Wulleman, 11 december 2015, 22:41:45

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Maggi Young op  1 januari 2016, 14:23:33
I have never seen such good photos of C. zoysii - just perfect!
Great way to celebrate a New Year  4NJ

Many thanks for the kind reply, Maggi. ((14
Yes, we celebrate new year in style, with Campanula zoysii and...Physoplexis comosa, which also grows on the Mangart. It doesn't stop, the Mangart is the home for many exciting plants.

Frankie Wulleman

Het was overigens toch wel een kleine verrassing om die hier ook aan te treffen. Jim Jermyn maakte hier overigens geen melding van in zijn boek dat dit  juweel daar ook voor komt. Het was het enige exemplaar dat ik er kon aantreffen.

Frankie Wulleman

Net als op de Italiaanse Falzaregopas waar Campanula morettiana samen met Physoplexis comosa groeit, is het dus ook hier hetzelfde verhaal met Campanula zoysii en Physoplexis comosa. Op de Falzaregopas groeide er dat knappe akeleitje, en ook hier vinden we die terug. Bijzonder, niet? Nog altijd niemand die een idee heeft om welke het zou kunnen gaan? Ik denk nog altijd dat dit hier ook A. enseleana is.

[attachimg=4]

Frankie Wulleman

Het donkerblauw contrasteert ook hier prachtig met het bleke gesteente.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Cor van Kapel

Citaat van: Frankie Wulleman op  1 januari 2016, 23:04:50
...... Op de Falzaregopas groeide er dat knappe akeleitje, en ook hier vinden we die terug. Bijzonder, niet? Nog altijd niemand die een idee heeft om welke het zou kunnen gaan? Ik denk nog altijd dat dit hier ook A. enseleana is.
Ben geen kenner ))8, maar het zou kunnen Frankie, volgens "Flora Alpina" komt ie daar wel voor.

Herman Mylemans

Citaat van: Frankie Wulleman op  1 januari 2016, 23:04:50
Net als op de Italiaanse Falzaregopas waar Campanula morettiana samen met Physoplexis comosa groeit, is het dus ook hier hetzelfde verhaal met Campanula zoysii en Physoplexis comosa. Op de Falzaregopas groeide er dat knappe akeleitje, en ook hier vinden we die terug. Bijzonder, niet? Nog altijd niemand die een idee heeft om welke het zou kunnen gaan? Ik denk nog altijd dat dit hier ook A. enseleana is.

[attachimg=4]
Frankie, ik denk ook dat het Aquilegia einseleana is (Flora Helvetica).
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  1 januari 2016, 22:48:03
Zie maar eens hoe schoon dat ordinaire klokje is.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

Jazeker Frankie , deze heb ik al altijd een van de mooiste klokjes gevonden . Ik vind het wel belangrijk in welke omgeving ze groeien , vb. kom je meerdere exemplaren tegen in een verticale rotswand , dan vind ik ze het mooist , ze komen meer tot hun recht , en zeker als de rotswand wit van kleur is . Prachtige beelden die je daar toont . Een schitterende rotsplant toch , een klassieker ..........
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Herman, Cor, het zou ook nog kunnen gaan om A. bertolonii, die eveneens in die omgeving voorkomt. Wat de verschillen tussen de twee zijn, weet ik niet. De foto's in Flora alpina bieden eveneens geen uitsluitsel.
De plant die ik echter zag op de Italiaanse Falzaregopas, moet wel A. einseleana zijn, want A. bertolonii komt daar niet voor.

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op  2 januari 2016, 22:08:10
Citaat van: Frankie Wulleman op  1 januari 2016, 22:48:03
Zie maar eens hoe schoon dat ordinaire klokje is.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

Jazeker Frankie , deze heb ik al altijd een van de mooiste klokjes gevonden . Ik vind het wel belangrijk in welke omgeving ze groeien , vb. kom je meerdere exemplaren tegen in een verticale rotswand , dan vind ik ze het mooist , ze komen meer tot hun recht , en zeker als de rotswand wit van kleur is . Prachtige beelden die je daar toont . Een schitterende rotsplant toch , een klassieker ..........

En hij doet het dan ook nog goed in de tuin, Danny. Ik zag ooit eens een grote rotstuin, en daar had cochlearifolia grote delen ingepalmd. Een zee van honderden en honderden blauwe klokjes waren er te zien. Spijtig dat ik daar geen foto van heb. Maar volledig met je eens, net zoals veel planten tekenen de kleuren prachtig af tegen het bleke kalkgesteente.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op  2 januari 2016, 23:03:26
Herman, Cor, het zou ook nog kunnen gaan om A. bertolonii, die eveneens in die omgeving voorkomt. Wat de verschillen tussen de twee zijn, weet ik niet. De foto's in Flora alpina bieden eveneens geen uitsluitsel.
De plant die ik echter zag op de Italiaanse Falzaregopas, moet wel A. einseleana zijn, want A. bertolonii komt daar niet voor.

A. bertolonii is aanzienlijk kleiner (lager) dan de plant die jij liet zien, Frankie - max. 15-20 cm.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 januari 2016, 23:19:36
Citaat van: Frankie Wulleman op  2 januari 2016, 23:03:26

A. bertolonii is aanzienlijk kleiner (lager) dan de plant die jij liet zien, Frankie - max. 15-20 cm.

Dat dacht ik ook altijd, Luc, dat bertolonii lager bleef, maar de Flora alpina geeft aan dat hij wel 30 cm hoog kan worden, maar algemeen wordt inderdaad aangenomen dat hij iets kleiner blijft dan einseleana. Maar als beide in het zelfde gebied voorkomen, is een bastaard dan niet mogelijk?

Frankie Wulleman

De saxofielen zijn denk ik nog altijd in hun saxenzomerslaapje -met die temperaturen, kan niet missen- maar misschien zullen ze wel wakker worden als ze de volgende serie foto's zullen zien.

De Mangart is eveneens de thuishaven voor verschillende steenbreekjes. Er groeit Saxifraga crustata in allerlei vormen: van heel groot tot heel klein,en alles wat daar tussen zit. Ongelooflijk om te zien hoeveel variatie er op zo'n klein oppervlak te zien is aan verschillende vormen. Bijna niet te geloven soms dat het om één soort gaat.

Volgende foto's tonen een echte reus die bovendien zeer rijk bloeiend is.

Frankie Wulleman

Nog meer crustata.

Frankie Wulleman

Nog enkele. Bezie dat laatste exemplaar...die kalkafscheiding, knap hé?