Bloei mei - juni 2016

Gestart door Danny Bonnez, 1 mei 2016, 20:34:47

Vorige topic - Volgende topic

Herman Mylemans

Citaat van: Luc Gilgemyn op 11 mei 2016, 23:48:34
Tot slot nog enkele opvallende beelden uit de tuin :
Prachtig Luc! De tuinkabouters hebben tijdens je reis alles goed onderhouden.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

Citaat van: Herman Mylemans op 12 mei 2016, 10:57:14
Citaat van: Luc Gilgemyn op 11 mei 2016, 23:48:34
Tot slot nog enkele opvallende beelden uit de tuin :
Prachtig Luc! De tuinkabouters hebben tijdens je reis alles goed onderhouden.

Het ging om één tuinkabouter Herman, waarmee ik inmiddels al meer dan 40 jaar getrouwd ben  -2( - die heeft zich de pleuris gewerkt met gietwerk tijdens de hete dagen van mijn afwezigheid... waarvoor dank uiteraard !  ((3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

prachtig luc! plezant om zien als je thuis komt!
Ook een tuinreis waard!
welke rose planten  zijn het op foto 7501?

Lily-Anne Vereecken

Hier staat de Calceolaria Darwinii terug in bloei( 3de jaar)

Lily-Anne Vereecken

Sedum sempervivoides begint zich uit te rekken en maakt aanstalten om te bloeien . Als het zover is , dan laat ik het resultaat wel zien . Deze plant wil ik zeker niet meer missen in de collectie. De zaailingen die voor de opvolging moeten zorgen doen het goed .

Lily-Anne Vereecken

De Aethionaema capitata staat  op zijn best

Luc Gilgemyn

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 13 mei 2016, 21:15:26
prachtig luc! plezant om zien als je thuis komt!
Ook een tuinreis waard!
welke rose planten  zijn het op foto 7501?

Dat is Aethionema shistosum, Lily-Anne, zoals je ziet zaait die zich driftig uit, in dit geval in het gangpad tussen de rotstuinen in - aangezien hij daar niet in mijn weg staat vind ik dat niet erg.  Sedert een paar jaar snijd ik wel de uitgebloeide planten terug anders wordt het niet bij te houden met de zaailingen...  -2(

Luc Gilgemyn

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 13 mei 2016, 21:21:52

Mooi resultaat, L-A,  ((3 waar staat hij precies dat hij het zo goed volhoudt ?

Lily-Anne Vereecken

deze blauwe kleine Akelei is ook een mooie, betrouwbare verschijning

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Luc Gilgemyn op 13 mei 2016, 21:32:13

De Calceolaria Darwinii staat op het zuiden , dus heel de dag in de volle zon . Ik bespuit hem wel af en toe preventief met Polysect omdat ze erg gevoelig zijn voor bladluizen . Die bladluizen zijn zo klein, dat je ze pas ziet als je een close up foto maakt, of als het te laat is . In de herfst is hij 1 van de weinige planten die een bescherming krijgt tegen de regen  . Hopelijk kan ik hem nog wat jaren goed houden . Ik probeer hem, na de bloei, voor alle zekerheid te stekken, om reserve te hebben, voor als het mocht mis gaan .

Lily-Anne Vereecken

Dryas suendermannii doet heel goed zijn best en bloeit beter dan de vorige jaren . Door de warme periode?  De vorige jaren was ik al blij om 2 bloemen te hebben, nu zijn het er heel wat meer. Spijtig genoeg is de bloei maar heel kort .

Luc Gilgemyn

Hier contrasteert Polygala calcarea 'Lillet' mooi met Phlox douglasii 'Zwergenteppich' in de achtergrond

Campanula chamissonis Major is intussen druk bezig - de behaarde, tweekleurige bloem is ook wel een close-upje waard.

Dryas tenella is niet zo opdringerig als D. octopetala en hoeft slechts om de paar jaar een beperkte snoeibeurt.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 13 mei 2016, 21:43:03

De Calceolaria Darwinii staat op het zuiden , dus heel de dag in de volle zon . Ik bespuit hem wel af en toe preventief met Polysect omdat ze erg gevoelig zijn voor bladluizen . Die bladluizen zijn zo klein, dat je ze pas ziet als je een close up foto maakt, of als het te laat is . In de herfst is hij 1 van de weinige planten die een bescherming krijgt tegen de regen  . Hopelijk kan ik hem nog wat jaren goed houden . Ik probeer hem, na de bloei, voor alle zekerheid te stekken, om reserve te hebben, voor als het mocht mis gaan .

((4

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Luc Gilgemyn op 13 mei 2016, 21:55:10
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 13 mei 2016, 21:43:03

Nog een detail dat ik vergeten was : hij staat op niveau 0, dus zo hoog als het gazon . Dit maakt uiteraard een belangrijk verschil uit in verband met het beschikbare vocht.

((4

Luc Gilgemyn

Hier nog 3 Phloxen op een rij :

- Een gouwe ouwe : Phlox subulata 'Candy Stripes'

- De veel kleinere Phlox diffusa in een trogje

- Phlox subulata 'Bavaria'