Bloei mei - juni 2016

Gestart door Danny Bonnez, 1 mei 2016, 20:34:47

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Een heel mooie cultivar Danny !  ((3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 29 mei 2016, 17:58:55
Een heel mooie cultivar Danny !  ((3

Deze heeft gelukkig de extreme natte winter overleefd Luc , heeft het daar waarschijnlijk naar zijn zin . Er was dit jaar toch wel behoorlijk wat schade ...... --13
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Luc Gilgemyn op 29 mei 2016, 16:47:44

Oxalis laciniata patogonica - mij onbekend of dit een geldige naam is ??

Geldig of niet, je ziet aan het blad dat het een goeie kloon is. Als je hem weet te vermeerderen, wil ik die wel ruilen voor een andere laciniata.

In bijlage de eerste bloem op Silene elisabethae. He he. Er komen er nog meer. Het is een plant van bij De Reuvenkamp. Eindelijk een goede kloon (zaailing denk ik) Geen gemodder meer met mijn oude plant op tufsteen. Niet meer doen, op tuf, wil ie niet.

Joost Riksen

Townsendia incana

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 29 mei 2016, 19:00:09

Geldig of niet, je ziet aan het blad dat het een goeie kloon is. Als je hem weet te vermeerderen, wil ik die wel ruilen voor een andere laciniata.

In bijlage de eerste bloem op Silene elisabethae. He he. Er komen er nog meer. Het is een plant van bij De Reuvenkamp. Eindelijk een goede kloon (zaailing denk ik) Geen gemodder meer met mijn oude plant op tufsteen. Niet meer doen, op tuf, wil ie niet.

Deze plant intrigeert mij enorm.
Ooit had ik hem eens in bloei op een tufsteen en kon daar zaden van winnen. Daar is slechts één plantje van voortgekomen die ook al lang weer weg is. Nu heb ik er weer ééntje staan, niet in een steen, maar er tussen, in een nauwe crevice. Voorlopîg nog geen teken van bloemen...
Knap hoor, Gerrit, vooral als je zegt dat er nog meerdere bloemen zitten aan te komen. Maar inderdaad,  een leven in de tuf is niet echt zijn ding.

Deze zomer zou ik deze plant willen gaan zoeken in zijn natuurlijke habitat. Benieuwd of ik daarin zal slagen en wat zijn levenscondities in de bergen zijn? Hij heeft slechts een klein verspreidingsgebied in de zuidelijke alpen en bloeit pas in de zomermaanden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 29 mei 2016, 11:07:56
Citaat van: Frankie Wulleman op 29 mei 2016, 00:19:43
Asperula sintenisii in gezelschap van de donkere Sempervivum 'Golem'.

Heel mooi, is mij nog niet gelukt om hem over te houden

Citaat van: Frankie Wulleman op 29 mei 2016, 00:48:33
Phyteuma sieberi.

Het zelfde geldt voor Phyteuma. Telkens na een jaar weer weg. Een prachtvorm trouwens.

Bij mij staat die Asperula pal op het zuiden, tussen twee tufstenen in, en dit toch al drie of vier jaar.
Die Phyteuma staat hier nu zijn tweede seizoen, en het gaat goed. Vorig jaar hadden de slakken hem ferm te grazen, maar daar is hij weer bovenop gekomen en toont nu een prachtige bloei. Met zijn blauwe bloemhoofdjes en kleine gestalte is dit een echt hebbeding. Ik test hem ook in de tuf, maar dat is voorlopig geen succes. In de Dolomieten zie je hem trouwens vaak in smalle spleten van het gesteente staan.

Frankie Wulleman

Ook enkele oxalisjes in bloei :

Oxalis 'Sheffield Swan'

Oxalis laciniata 'Annette'

Oxalis enneaphylla - pink vein.

Knappe Oxalisjes, Luc, staan die allemaal in de rotstuin?

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 29 mei 2016, 17:53:54
Geranium cinereum 'Rothbury Gem'

Dit is inderdaad wel een hele mooie vorm, Danny, zag ik nog niet eerder;

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 29 mei 2016, 16:56:06
Nog wat bloei :

Incarvillea zhongdiensis - staat hier al een vijftal jaar en produceerde elk jaar 1 bloem - dit jaar produceert hij er 3  ((3

Penstemon fruticosus scouleri alba heeft maar één nadeel : zijn lange naam, verder vind ik het een prachtplant die ook mooi contrasteert met zijn buren.

Aquilegia bertolonii zaait zich vrolijk uit maar is op bijna elke plekje een welkome gast.

Toch wel niet mis die Incarvillea, Luc. Is dat die van bij Stopp? Straks heb ik nog spijt dat ik hem niet mee heb. Welke omstandigheden verkiest hij?

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Joost Riksen op 29 mei 2016, 20:28:55
Townsendia incana

Mooi gedaan Joost. Kun je aangeven onder welke omstandigheden je hem kweekt.
Ikzelf heb slechte ervaringen met Townsendia in de open lucht. Ik houd ze nu in een trog onder een overkapping.
Maar het is een constante strijd tegen luizen.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 29 mei 2016, 21:33:57
Citaat van: Luc Gilgemyn op 29 mei 2016, 16:56:06
Nog wat bloei :

Incarvillea zhongdiensis - staat hier al een vijftal jaar en produceerde elk jaar 1 bloem - dit jaar produceert hij er 3  ((3

Penstemon fruticosus scouleri alba heeft maar één nadeel : zijn lange naam, verder vind ik het een prachtplant die ook mooi contrasteert met zijn buren.

Aquilegia bertolonii zaait zich vrolijk uit maar is op bijna elke plekje een welkome gast.

Toch wel niet mis die Incarvillea, Luc. Is dat die van bij Stopp? Straks heb ik nog spijt dat ik hem niet mee heb. Welke omstandigheden verkiest hij?

Die komt niet bij Stopp vandaan, Frankie, zoals ik schreef staat die hier al een vijftal jaar en hij is heel wat forser (15-20 cm hoog) dan de heel laagblijvende vorm die we bij Stopp aantroffen - daar ging het om Incarvillea younghusbandii (vreemde naam als je't mij vraagt) en dat jonge plantje dat ik mee bracht zal dit jaar zeker niet bloeien.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 29 mei 2016, 21:30:25
Ook enkele oxalisjes in bloei :

Oxalis 'Sheffield Swan'

Oxalis laciniata 'Annette'

Oxalis enneaphylla - pink vein.

Knappe Oxalisjes, Luc, staan die allemaal in de rotstuin?
Die staan allemaal buiten, Frankie.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 29 mei 2016, 19:00:09

De laciniata patagonica staat nu voor het tweede jaar in bloei, Gerrit, maar van vermeerderen is alsnog geen sprake. (Ik ben eigenlijk al tevreden als hij buiten blijft leven  -2( ) Maar als ie't goed doet, laat ik het weten, Gerrit !

De Silene blijft een intrigerende plant, Gerrit - ik moet hem dringend ook nog eens proberen.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Joost Riksen op 29 mei 2016, 20:28:55
Townsendia incana

Knap hoor die Townsendia, Joost - zoals Gerrit intrigeert het mij hoe jij hem in leven houdt en bovendien nog zo rijk laat bloeien.  ((14

Wim Boens

Aquilegia canadensis
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270