Bloei mei - juni 2016

Gestart door Danny Bonnez, 1 mei 2016, 20:34:47

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Hier is Delphinium grandiflorum in bloei aan het komen.  Een rijzige plant van ca 40 cm hoog.

Een Helianthemum heeft weliswaar geen naam, maar bloeit daarom niet minder.

Moltkia intermedia bloeit dit jaar veel uitbundiger dan vorig jaar.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Phlox adsurgens 'Wagon wheel' gaat ook van start.

Saponaria oleivana is ook een ideale plant voor de rotstuin.

Verbascum x laetitia resideert intussen ook al een tiental jaar op een droge, zonnig plaats in de rotstuin.

Hij contrasteert bovendien mooi met zijn (ongewilde) buur : Oxalis triangularis purpureum - is normaal niet winterhard maar blijft daar al vele jaren elk jaar weer opduiken.

Danny Bonnez

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 16 juni 2016, 19:34:47
Citaat van: Danny Bonnez op 16 juni 2016, 19:02:51
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 15 juni 2016, 23:34:45

Hier zaaien de rietorchissen zichzelf ook uit in de vijvermandjes op plaatsen, waar de knol liefst niet volledig onder water komt. In de mandjes waar veel mos in zit, kiemen ze hier ook vaker dan waar geen mos is ( gewoon mos). De toplocatie is hier wel tussen de Japanse holpijp (had ook veel mos)

Interessant L.A , veenmos lijkt toch beter te zijn dan ander mos ....

Ik heb andere ervaringen  Danny ,  ik heb nauwelijks veenmos in de vijver , dus bij mij kiemen ze in gewoon mos dat tussen de vijverplanten in de vijver groeit . Ik zal dit jaar de test doen en eens een deel Dactylorhiza op veenmos zaaien.

Dan toch geen veenmos L.A , interessant om eens een test te doen met veenmos ....
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Centaurium scilloides zaait zich overal uit in de rotstuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 17 juni 2016, 18:38:48

Heel mooi plantje Frankie ! is hier jammer genoeg verloren gegaan , waarschijnlijk door het natte voorjaar ....?
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Een heel mooi plantje inderdaad.

Hier 3 foto's met Campanula dolomitica in het middelpunt. Een invasief gevaarte, maar heel mooi.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 17 juni 2016, 19:40:01

Heel mooi plantje Frankie ! is hier jammer genoeg verloren gegaan , waarschijnlijk door het natte voorjaar ....?

Bevalt mij ook uitermate.  Ik heb nochtans de indruk dat eens je het in de tuin hebt je het bijna niet kwijt kunt raken - de zaailingen zijn hier niet te tellen Danny - het is wel tweejarig.

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 17 juni 2016, 22:36:17

Bevalt mij ook uitermate.  Ik heb nochtans de indruk dat eens je het in de tuin hebt je het bijna niet kwijt kunt raken - de zaailingen zijn hier niet te tellen Danny - het is wel tweejarig.

Ja dat is zo, Luc, enkele jaren geleden stond er één plantje, nu al enkele tientallen. Maar inderdaad, ze zijn kortlevend, tweejarig wellicht. Ik zal er nog eens enkele oppotten, Danny. Misschien gedijen ze niet zo goed op de Ieperse klei? Het is ook echt een plantje voor de volle zon. In de schaduw zaaien ze zich hier niet uit.

Frankie Wulleman

Ook een hele leuke plant voor de rotstuin is deze Veronicaspecies. Hij vormt uitlopertjes en zoekt zich zo een weg over en tussen de stenen. Hij bloeit met mooie blauwe aren tot zo'n 10 cm hoog.

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 17 juni 2016, 21:00:09
Een heel mooi plantje inderdaad.

Hier 3 foto's met Campanula dolomitica in het middelpunt. Een invasief gevaarte, maar heel mooi.

Dat ziet er inderdaad een geweldenaar uit, Gerrit, maar zeker niet lelijk.

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op 17 juni 2016, 22:48:51
Ook een hele leuke plant voor de rotstuin is deze Veronicaspecies. Hij vormt uitlopertjes en zoekt zich zo een weg over en tussen de stenen. Hij bloeit met mooie blauwe aren tot zo'n 10 cm hoog.

Ik ken dat ding, Veronica spicata of austriaca, hartstikke leuk, maar verd... het om hier te groeien. Pfft wat heb ik mijn best gedaan.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 17 juni 2016, 22:48:51

Ik gok op Veronica spicata Frankie.

Gerard Verweij

Heel mooi, Frankie.
Ik zie jou vast wel op de najaarsverkoopdag............. -2(

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 17 juni 2016, 22:40:10
Citaat van: Luc Gilgemyn op 17 juni 2016, 22:36:17

Ja dat is zo, Luc, enkele jaren geleden stond er één plantje, nu al enkele tientallen. Maar inderdaad, ze zijn kortlevend, tweejarig wellicht. Ik zal er nog eens enkele oppotten, Danny. Misschien gedijen ze niet zo goed op de Ieperse klei? Het is ook echt een plantje voor de volle zon. In de schaduw zaaien ze zich hier niet uit.

((13 , ik probeer het graag nog eens op een andere plaats .....
Ieper , West-Vlaanderen

Michael J Campbell

Cosmos atrosanguineus.
In Shannon town on the west coast of Ireland.

Lewisias, Alpines, South African bulbs
http://picasaweb.google.com/home