't is hier fantastisch

Gestart door Gerrit Roest, 12 april 2016, 17:11:44

Vorige topic - Volgende topic

Joost Riksen

Ik heb Ophrys iricolor gevonden bij Thronos, in de Amari valley.
Tenminste, volgens mij is het O. iricolor.

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 17 december 2016, 12:26:58
Citaat van: Frankie Wulleman op 17 december 2016, 09:53:42
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 15 december 2016, 19:35:02
Citaat van: Frankie Wulleman op 14 december 2016, 22:36:33

Indrukwekkende species, Gerrit, ze zou ook nog heel zeldzaam voorkomen in België. Ik weet niet of dat in Nederland ook zo is?

Als je de Orchis quadripunctata bedoelt Frankie? Die komt alleen voor in het oostelijke Middellandse Zee bekken.

Neen Gerrit, ik heb het over de Anacamptis.

Aha,

Hij komt idd voor in Z.Limburg. Anacamptis pyramidalis 2-6-2014

Aha, dus toch!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Joost Riksen op 17 december 2016, 14:27:31

Ja, zonder het doorslaggevende bewijs van de onderzijde, moet ik zeggen dat het best kan. Dat blauw is wel erg groot en ik zou niet weten welke orchidee zo blauw is.

Gerrit Roest

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 17 december 2016, 12:11:25
Ik heb een foto van Ophrys iricolor erbij gedaan van Rhodos. Dan kun je vergelijken en weet je waarover in het heb. Nu we niet onderop de lip kunnen kijken, moeten we naar andere kenmerken kijken.
De lip van O. iricolor heeft een zwelling aan de basis, daarna een inzinking en weer een zwelling aan de tip.
Dat lijkt aanwezig bij de orchidee met schade 2b en 2a.

21a en 21b lijkt me er ook voor in aanmerking te komen. Wat denk je? (prachtige orchidee trouwens)

Het blijft dus O. iricolor (2a+2b) en wordt O iricolor (21a+21b) het zou echt wel kunnen, de vraagtekens blijven maar zijn wel kleiner geworden. Wat mij opvalt als je foto's op het internet bekijkt dan is het blauw op de lip lang niet altijd zo prominent aanwezig.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 17 december 2016, 12:41:29
Citaat van: Gerrit Roest op 16 december 2016, 21:51:42
Toch hier ook nog vraagtekens?

Terecht, deze zijn geen van alle omegaifera, maar Ophrys fusca subsp. creberrima. (85 86 59a 59b 1a 1c)

Inderdaad ziet jou plant er heel anders uit, dus voor mij geen O. omegaifera, ik zal wat wijzigingen aanbrengen
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Citaat van: Joost Riksen op 17 december 2016, 14:27:31

Mooie plant Joost.
Gerrit Roest

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Gerrit Roest op 17 december 2016, 22:30:45
. Wat mij opvalt als je foto's op het internet bekijkt dan is het blauw op de lip lang niet altijd zo prominent aanwezig.

Vertrouw het internet niet hoor. Dat blauw is en blijft een belangrijke factor. Maar lang niet iedere fusca met een blauwe spiegel is een iricolor.

Gerrit Roest

Vertrouwen ja en neen, Toch  kun je meestal wel een globaal beeld vormen van het gevraagde, hier stonden ook enkele foto's bij van de achterkant van de lip dus weet ik wat ik de volgende keer kan verwachten ))4
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Nog enkele rotsplanten, letterlijk!
Fumana arabica.
Satureja thymbra.
Saxifraga rotundifolia ssp. chrysopleniifolia 2X
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Mooie heldergele Hypericum empetrifolium ssp. oliganthum.
Luc G. was hem ook al eens tegen gekomen: Aethionema saxatile ssp. creticum.
Familie van andijvie en witlof: Cichorium spinosum, bloemen zijn nog niet helemaal open.
En de vierde: Valeriana asarifolia
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Twee planten uit de familie van de Thymaealaceae.
Daphne sericea deze heb ik al eens laten zien (dacht ik)
Thymelaea tartonraira ssp. argentea, niet echt spectaculair maar toch een leuk dwergstruikje.
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Orchis sitiaca / anatolica.

[attachimg=1]
Gerrit Roest

Gerrit Eijkelenboom

Ik zou willen pleiten voor Orchis anatoclica. De spoor is zeer lang en dun, bij sitiaca toch wat dikker en korter.

Mijn aanvankelijke gedachte was onjuist. De spoor is niet beslissend. Bij O sitiaca en O. anatolica is die even lang. Ik denk dat het Orchis sitiaca is

Gerrit Roest

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 20 december 2016, 22:58:08
Ik zou willen pleiten voor Orchis anatoclica. De spoor is zeer lang en dun, bij sitiaca toch wat dikker en korter. De zijlobben van sitiaca zijn stijf en strak naar beneden gevouwen, terwijl bij anatolica ze nog wat zijdelings uitstaan.
Bij zo'n albino is het lastig om de stippen te zien, die moeten wel aanwezig zijn. Bij beide hoor.

Maar mooi zo'n witte vorm, die heb ik niet. Delforge spreekt over "whitish" bij de sitiaca, dus niet zo spierwit als de plant op de foto.

Ook op de achtergrond staat een O. anatolica. Ook met zo'n lange licht opgerichte spoor. De gewone roze vorm.

Ik heb nog een heleboel voer voor je Gerrit, even geduld.
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Van deze soort(en) heb ik een heleboel foto's maar welke wat is is op die manier bijna niet meer te achterhalen.
Orchis sitiaca is een wat forsere plant - dat is niet te meten op de foto's
De sporen van O. sitiaca maken aan het uiteinde een kromming die naar boven wijst - vaak maar bij een paar bloemen van een plant.
De bladeren van O. sitiaca zijn grijsgroen  met grijze stippen, O. anatolica meer donkergroen met donkergrijze stippen - de bladeren die ik op de foto heb  zijn min of meer grijsgroen met grijze en donkerdere stippen.
O. sitiaca heeft groene strepen in zijn kelkbladeren (O. anatolica nauwelijks) - op mijn foto's hebben de planten weinig tot veel groen in de kelkbladeren!
Bij O. sitiaca zijn de zijlobben van de lip naar achteren gebogen (o. anatolica niet) - op mijn foto's veel planten met naar achter gebogen zijlobben maar niet allemaal.

Ik ga een heleboel foto's laten zien (let niet op de namen) eerst een paar witte, de rest heb ik geprobeerd om een verloop te laten zien van Orchis anatolica naar Orchis sitiaca.
Gerrit Roest