Tsjechïe mei 2016

Gestart door Lily-Anne Vereecken, 6 mei 2016, 22:25:26

Vorige topic - Volgende topic

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 augustus 2017, 12:25:03
Er stond inderdaad links en rechts wel een Lewisia'ke, Frankie  -2(
Het was blijkbaar de dada van Mevr. Holzbecher die zich op L. cotyledon toelegt om mooie kleuren en stevige planten uit te selecteren.

Maar er stonden niet alleen Lewisias... zie foto 3 en vooral 4 :o

Nu ik deze beelden terugzie, begin ik al terug te watertanden! ((6 ((6 ((6 Het was daar toch nogal de moeite hé!
Die Calceolaria uniflora darwinii heb ik daar niet gezien, anders had ik er een meegebracht als back-up voor de mijne. Dit is 1 van mijn lievelingsplanten . Had ik het maar geweten! Deze zomer heb ik   ( na 3j. denk ik ) mijn exemplaar ten grave gedragen ))11
Wie 1 of 2  Calceolaria uniflora darwinii   te koop heeft, mag die voor mij meebrengen naar de volgende vergadering in Gent. Ik zal ze met alle plezier betalen.

Lily-Anne Vereecken

Grote rotsplantenkwekerij
Uiteraard fantastisch dat er toch nog jonge mensen zijn die de zaak willen overnemen.

Lily-Anne Vereecken

Hier denkt men in het groot

Lily-Anne Vereecken

Vol verwondering zagen we een oppotmachine aan het werk waar kleine plugplantjes een groter potje kregen . Ik heb hier ook enkele filmbeelden van, maar die kunnen hier niet geplaatst worden - geen idee hoe ik dit kan delen.
Foto 1 de plugplantjes
Foto 2 en 3 het potmedium valt automatisch in het potje, de linker vrouw maakt gaatje- plug erin- duwen - klaar . De 2 de vrouw neemt potjes weg en klaar . Met zoveel planten moet het goed vooruit gaan .
Uiteraard waren er nog veel meer foto's te maken, maar de plantenverkoop en het koffiemoment was ook heel belangrijk.

Luc Gilgemyn

De volgende tuin op ons programma was die van Vladimir Valenta - zelf een coniferenkweker (dwerg- en andere), had hij eigenlijk twee tuinen.  Eerst een rotstuin, opgebouwd als spletentuin bovenop een verhoogd bed, in U-vorm en dan als toetje een (grote) verzonken schaduw en coniferentuin die we snel tot Hidden valley omdoopten.

Ik begin alvast met enkele beelden van de rotstuin (amper 3 jaar oud) die er als geheel bijzonder aantrekkelijk uit zag en die van enkele echte pareltjes was voorzien.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Enkele van de planten die mij het meeste aanspraken :

Eerst een fantastisch exemplaar van Dianthus myrtinervius caespitosus - een uiterst compacte dianthus uit Griekenland.

Adembenemend mooi vond ik ook de Gentiana angustifolia 'Iceberg' die hier zelfs 2 foto's krijgt !  -2(

Phlox douglasii 'Boranovice' met zijn opvallende zachtroze kleur ongetwijfeld een aanwinst voor elke rotstuin.

Luc Gilgemyn

Een gigantisch exemplaar van Lewisia tweedyi dat net niet op zijn mooist was maar erg indrukwekkend.

In de buurt van de rotstuin lagen ook enkele beplante tufstenen waarop indrukwekkende Saxifraga longifolia's te zien waren.  Sommige van deze joekels hadden het formaat van een flink uit de kluiten gewassen soepbord !  :o

Lily-Anne Vereecken

Hier kon je je ogen ook de kost geven :o :o

Lily-Anne Vereecken

Wat een grote spletentuin!

Lily-Anne Vereecken

Nog meer

Lily-Anne Vereecken

Hier en daar zag je hagedissen tussen de planten - een ideale biotoop voor hen, met overal rotsspleten om te schuilen .
Zo'n reuze Saxifraga longifolia' s ! Dat moeten later ook wel super grote bloeistengels zijn!

Lily-Anne Vereecken

Wat een voorrecht om dit allemaal live te kunnen zien!
F.2 Grote stenen op een stevige staaf - wel speciaal
F3 en 4  de verborgen vallei

Lily-Anne Vereecken

Er hing een heel speciale sfeer -
Foto 1- 2 en 3 liggen  op hun zij ! Zou dit komen omdat het rechtopstaande foto's zijn en de automatische verkleiner dit niet aankan?
Dit zijn mijn belangrijkste foto's van deze tuin

Edit Luc: foto's rechtgezet Lily-Anne  :D

Frankie Wulleman

Heerlijke crevicegarden was, bomvol mooie planten. Die pol lichtblauwe gentianen was mij ook opgevallen, ongelooflijk mooi was dat. Je kon er niet naast kijken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

En dan dit, op de eerste foto: op de voorgrond Ranunculus parnassifolius die in bloei komt, daarachter Ranunculus seguieri.
Op de tweede foto: Ranunculus alpestris.
Lichtervelde, West-Vlaanderen