Najaarslezing VRV - 8 november 2014

Gestart door Luc Gilgemyn, 9 februari 2014, 11:58:27

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Eigenlijk is alles al gezegd over deze fantastische dag .....Maar voorzitters hebben soms de onhebbelijke gewoonte om het laatste woord te willen hebben. Dus bij deze....Ik kan het ook niet lang meer doen , dus  moet ik er van profiteren.
Het was inderdaad een toppertje gisteren. Ik denk dat we meer dan tevreden mogen zijn over de werking en de behaalde resultaten van onze Vlaamse rotsplantenvereniging  .
Vojtech had mooie beelden en was een gedroomde spreker voor deze jubileum lezing. Zijn grote botanische kennis en zijn enorme kennis van al die gebieden sprongen er duidelijk uit. Hij kent blijkbaar al die gebieden uit zijn broekzak zoals ze dit bij ons al eens zeggen...Je moet het inderdaad ook maar doen om een lezing te geven in een andere taal dan je eigen taal. Ik kan er van mee spreken en heb 1 keer een lezing gegeven in het Engels. Ik ben anders nooit zenuwachtig voor het geven van lezingen maar was toen zeer nerveus.
Ik miste gisteren misschien alleen wat kweektips af en toe maar besef tegelijk dat sommige van die planten ofwel niet eens in cultuur zijn of anders gewoon niet te kweken.
Ik vond zijn taxonomische indeling van de Saussurea's legendarisch : degene die te kweken zijn en degene die niet te kweken zijn.
De zaal was zeer goed gevuld ,  ik denk één van de records wat betreft opkomst. Ook dat deed natuurlijk meer dan deugd en is een signaal dat de inspanningen die we ons koesteren worden gewaardeerd.
Als je daar vooraan staat geeft het een goed gevoel dat de rijen waren bezet tot helemaal bovenaan. De foto's van Wim misleiden enigszins omdat ze zijn genomen tijdens een pauze wanneer er aantal mensen de zaal uit waren.
De wetenschap dat wij zoveel jonge mensen onder de aanwezigen tellen is waarschijnlijk nog de meest geruststellende  vaststelling.
Als je zo eens rond kijkt dan zitten we ver boven het gemiddelde van de doorsnee plantenvereniging....Bert , Ruben , Danny , Clint ,Robin ,Mathias en dan ook nog enkele die denken dat ze nog jong zijn  ;D (grapje hé jongens  )
Zij zijn de wissel op de toekomst en moeten er voor zorgen dat onze vereniging een lang leven is beschoren.
Ook was het zeer plezierig om vast te stellen dat er een aantal nieuwe leden aanwezig waren. Mensen die we nog maar pas leerden kennen via dit forum maar die nu al de stap hebben gezet naar Gent. Dit is meer dan heuglijk nieuws.   

Nogmaals dank aan iedereen die weer heeft bijgedragen tot het succes van deze mooie dag.
Ook ne keer special thanks aan Mia voor de lekkere koffie die ze iedere keer weer klaar maakt en aan de man en vrouw brengt. En aan Ingrid die samen met Freddy de lotjes weet te verkopen.
Op naar ons elfde jaar en naar meer mooie momenten en tijd te samen........

Kris
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Maggi Y op  9 november 2014, 21:19:38
You are so right Kris -  it takes many hands to make such a day happen and be so successful.  I am sure Vojtech enjoyed himself with you nice folks too.
He is such a  charming man who, as you say,  wears his knowledge lightly. It is not just his learning that he carries so well though - he wears the years lightly also - did you see  here : http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=12405.msg315474#msg315474 - that 'young fellow' is turning 60 - he  looks much younger - but see the cake!!  :D 8)

I tought he was only my age Maggi , so this is a surprise to me. But it is not a surprise that you like the cake. ;D ;) I must admit that the cake looks great and I must admit also that I surely would take a big piece of it.
I think Vojtech likes sweets to , he certainly like the cherry cake....   

Luc Gilgemyn

Not just sweets, Kris, not just sweets....  did you see how he enjoyed the taste of our "Karmeliet" beer ???  :P :P
Harelbeke-West-Vlaanderen

Yann Dupont

Kris : it was Orchis simia, as i told Wim i forgot labels in the greenhouse.

I'm just about 40mn far from Gent, live near Risjel. I came as a neighbour. almost every week in the flanders.
Yep i'd to leave at 3'pm because i'd to go further, to Temse and then do the return trip.

I really appreciated the great vrv atmosphere and the nice lecture vojtech gave us.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  9 november 2014, 22:11:05
Not just sweets, Kris, not just sweets....  did you see how he enjoyed the taste of our "Karmeliet" beer ???  :P :P

So he has a good taste Luc , isn't it ?  Even more respect now for Vojtech . ;D 8)

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Yann Dupont op  9 november 2014, 22:14:09
Kris : it was Orchis simia, as i told Wim i forgot labels in the greenhouse.
I'm just about 40mn far from Gent, live near Risjel. I came as a neighbour. almost every week in the flanders.
Yep i'd to leave at 3'pm because i'd to go further, to Temse and then do the return trip.
I really appreciated the great vrv atmosphere and the nice lecture vojtech gave us.

Oh  :o , Lucky people who win this Orchis during the raffle .......! You think it is hardy in our country ?
You had a shorter drive then we had ......, thanks for coming.     

Yann Dupont

Orchis simia need to be grown under glass but not outside during our wet winter.
This specie can be found in south east of UK, but the one i let for the tombola is from south of europe.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Yann Dupont op  9 november 2014, 22:43:46
Orchis simia need to be grown under glass but not outside during our wet winter.
This specie can be found in south east of UK, but the one i let for the tombola is from south of europe.

Thanks for this information Yann, very useful for the lucky winners !

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Gerard Verweij op  9 november 2014, 11:45:44
Die pint van Ger heb ik gemist, wat op zich wel jammer is.
Reed mee met Gerrit en die had nog andere verplichtingen.

Voor die pint had ik nog wel even kunnen blijven Gerard, wat idd jammer is

Wim Boens

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  9 november 2014, 16:09:43
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op  9 november 2014, 14:13:54
Ben ik alleen met dat idee?

Wat mij betreft wel.

LOL, iedereen een naamkaartje behalve Gerrit, dan weten we ook onmiddellijk dat degene zonder naamkaartje Gerrit is....  ;) ;)  :P
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Wim Boens

Citaat van: Yann Dupont op  9 november 2014, 22:43:46

Er bestaat een kloon van de aapjesorchis (Orchis simia) die inheems is in het oosten van Belgie en het zuidoosten van Nederland, daar kan hij bij strenge winters ook wel eens afzien. Maar de kloon in de tombola was dus afkomstig van Zuid-Europa en zou het hier buiten niet overleven. Wel een prachtige soort, dus dank u very much, Yann! ((13
Wim Boens

Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Wim Boens op 10 november 2014, 16:37:56

LOL, iedereen een naamkaartje behalve Gerrit, dan weten we ook onmiddellijk dat degene zonder naamkaartje Gerrit is....  ;) ;)  :P

Wim Boens

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 10 november 2014, 12:50:16
Voor die pint had ik nog wel even kunnen blijven Gerard, wat idd jammer is

Volgende keer heren!! Een lekkere karmeliet of Leffe van het vat of La Chouffe of... om een prettige dag af te sluiten maakt de dag nog prettiger  ;)
Wim Boens

Ruben Billiet

Ik vond het ook een super leerrijke en aangename dag! De 3 lezingen, de vele aangename contacten, de tombola; één voor één top!
Ik kijk al terug uit naar de volgende editie  ((12 :D (misschien ook met nen la chouffe dan LOL)