Primula 2013

Gestart door Kris De Raeymaeker, 28 januari 2013, 20:52:09

Vorige topic - Volgende topic

Theo Stronks

Opnieuw in bloei deze Primula rusbyi ,staat in een peatbed.

Gerard Verweij

Citaat van: Cor van Kapel op  7 juli 2013, 10:17:48
Citaat van: Luc Gilgemyn op  7 juli 2013, 08:56:51
Hier is Primula scotica ook in bloei aan het komen !
(dit is een exemplaartje dat ik vorig jaar op de kop tikte -  ((4 CVK  8) )
Vorig jaar bloeide hij ook en ik ben heel blij dat hij door de winter kwam - al is de bloei dan toch aan de heel late kant...  ))4
Staat er goed bij Luc, was één rozetje toen je hem verkreeg volgens mij. Vind het wel opvallend dat de bloem zo laag op de stengel blijft, normaal staat de bloem op een stengel van 10 á 12 cm. Bij mij staan dit jaar ook enkele exemplaren zo laag op de bloemstengel.

Waar blijven de van jouw Gerard, je hebt ze toch niet d.... laten gaan hé --2 --2.
Weinig tijd op het ogenblik, he.
Maar alles l..... nog, hoor.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Theo Stronks op  7 juli 2013, 14:20:09

Knap Theo !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

(dit is een exemplaartje dat ik vorig jaar op de kop tikte -  ((4 CVK  8) )
Vorig jaar bloeide hij ook en ik ben heel blij dat hij door de winter kwam - al is de bloei dan toch aan de heel late kant...  ))4

Hummm , aardige dingetjes .....ook maar eens proberen in de toekomst ....

Luc Gilgemyn

Citaat van: Cor van Kapel op  7 juli 2013, 10:17:48
(dit is een exemplaartje dat ik vorig jaar op de kop tikte -  ((4 CVK  8) )
Vorig jaar bloeide hij ook en ik ben heel blij dat hij door de winter kwam - al is de bloei dan toch aan de heel late kant...  ))4
Staat er goed bij Luc, was één rozetje toen je hem verkreeg volgens mij. Vind het wel opvallend dat de bloem zo laag op de stengel blijft, normaal staat de bloem op een stengel van 10 á 12 cm. Bij mij staan dit jaar ook enkele exemplaren zo laag op de bloemstengel.

Ik ben er heel blij mee Cor !  Hij kwam pas heel laat opnieuw in groei... of is die soort van nature uit wat later ??  ))4 ((15
Hij stond in de schaduw van een pol Erythronium - misschien daardoor wat vertraagd ?  Nu is dat Erythroniumblad verdwenen en krijgt hij volle zon tot de middag...

Citaat van: Matthias Fouquaert op  7 juli 2013, 13:34:56

Heeft precies wat meer voeding gekregen dan mijn exemplaar. ;)

Ziet er super uit Luc G. ((14 Die speciale compost uit Engeland laat resultaat zien.

Hij staat niet in John Innes, Matthias.  Wel in een gedeelte met mijn normale tuingrond, verbeterd met wat bladmolm, gecomposteerde boomschors en wat turf.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 juli 2013, 08:53:18
Ik ben er heel blij mee Cor !  Hij kwam pas heel laat opnieuw in groei... of is die soort van nature uit wat later ??  ))4 ((15
Hij stond in de schaduw van een pol Erythronium - misschien daardoor wat vertraagd ?  Nu is dat Erythroniumblad verdwenen en krijgt hij volle zon tot de middag...
Klopt Luc, bij mij komen ze ook pas laat terug in groei.

Bart Moerland

Theo,.....heb je deze rusbyi allang?.......want in de winter is een peatbed niet geweldig voor deze warmte minnende primula.
Komt uit amerika en verlangt droogte in de winter en vocht in het voorjaar voor de bloei.
beetje lastig ding dus.....staat hier nu pal op het zuiden in puur zand/split en doet het geweldig,dit na een tip van een kenner uit USA.
Dus gauw uit het peatbed gehaald hier en nu gaat het goed.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Eduard Troch

Citaat van: Gerard Verweij op  6 juli 2013, 15:58:31
Primula viallii is er weer
Een hele mooie plant, Gerard. Helaas wordt die tot 45cm hoog.
Bestaan er van die 'kaboutersmuts' ook geen mini-vormen ? Dat zou pas wat zijn voor de rotstuin.
(Volgens internet bestaan die blijkbaar niet)
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Gerard Verweij

Citaat van: Eduard Troch op  9 juli 2013, 07:07:36
Citaat van: Gerard Verweij op  6 juli 2013, 15:58:31
Primula viallii is er weer
Een hele mooie plant, Gerard. Helaas wordt die tot 45cm hoog.
Bestaan er van die 'kaboutersmuts' ook geen mini-vormen ? Dat zou pas wat zijn voor de rotstuin.
(Volgens internet bestaan die blijkbaar niet)
Deze is niet zo hoog, hoor, staat in de turf, vrij vochtig ,naast bijv. Bletilla. Doet het nu al drie jaar goed. Zal het in de drogere rotstuin ook niet zo goed doen.

Theo Stronks

Citaat van: Bart Moerland op  8 juli 2013, 22:43:42

Theo,.....heb je deze rusbyi allang?.......want in de winter is een peatbed niet geweldig voor deze warmte minnende primula.
Komt uit amerika en verlangt droogte in de winter en vocht in het voorjaar voor de bloei.
beetje lastig ding dus.....staat hier nu pal op het zuiden in puur zand/split en doet het geweldig,dit na een tip van een kenner uit USA.
Dus gauw uit het peatbed gehaald hier en nu gaat het goed.
Staat er al 2 jaar Bart ,en tot op heden toe geen problemen mee gehad zoals je ziet.

Peter Rijntjes

Primula,s uit Noord-Amerika zijn over het algemeen niet zulke turf liefhebbers. Overdreven veel zon ( het bakken dus van de plant), ook niet. En daarnaast willen zij ook niet te droog staan in de groeiperiode, omdat deze planten dan de nijging hebben om in rust te gaan( vroetijdig).
Het strekt te veel om alle Primula soorten op te gaan noemen uit Noord- Amerika. Maar enkele soorten die wel gelijkenis hebben met de P. Rusbyi zijn Pr. cusickiana ( 10 cm, met blauw tot paarsachtige bloemen, in de zomer in rust. Pr. domensis10-15 cm. lavender kleurige bloemen, Pr. eximia met rode bloemen( = Pr. tchuktschorum var. arctica) wordt wat hoger nml. tot 40 cm ,Pr. maguirei 10 cm. en lavenderkleurige bloemen en Pr. nevadensis met violette bloemen en wordt ongeveer 10 cm. hoog.
Allemaal echte juweeltjes en niet te moeilijk.
Uiteraard zijn er nog meer soortjes Primula's te vinden in dit werelddeel, maar die lijken niet op Pr. rusbyi.

))4

Kris De Raeymaeker

In verband met onze P. rusbyi .......Ik heb hier gekozen voor een plekje in mijn crevice . Hij krijgt pas zon vanaf ongeveer  15.00h .
Het plekje is wel beschermd tegen de koude oostenwinden ...
Het mengsel is schraal maar door toevoeging van bijv. bims toch ook vochthoudend . 
Nu maar eens kijken wie op termijn de beste resultaten blijft boeken . Boeiend en leerrijk om dit blijvend te volgen en delen.....
Van mij mag hij het overal even goed doen hoor , rara wat het wordt ....

Cor van Kapel

Citaat van: Peter Rijntjes op 10 juli 2013, 14:30:36
Primula,s uit Noord-Amerika zijn over het algemeen niet zulke turf liefhebbers. Overdreven veel zon ( het bakken dus van de plant), ook niet. En daarnaast willen zij ook niet te droog staan in de groeiperiode, omdat deze planten dan de nijging hebben om in rust te gaan( vroetijdig).
Het strekt te veel om alle Primula soorten op te gaan noemen uit Noord- Amerika. Maar enkele soorten die wel gelijkenis hebben met de P. Rusbyi zijn Pr. cusickiana ( 10 cm, met blauw tot paarsachtige bloemen, in de zomer in rust. Pr. domensis10-15 cm. lavender kleurige bloemen, Pr. eximia met rode bloemen( = Pr. tchuktschorum var. arctica) wordt wat hoger nml. tot 40 cm ,Pr. maguirei 10 cm. en lavenderkleurige bloemen en Pr. nevadensis met violette bloemen en wordt ongeveer 10 cm. hoog.
Uiteraard zijn er nog meer soortjes Primula's te vinden in dit werelddeel, maar die lijken niet op Pr. rusbyi.
Peter, ik denk dat Pr. rusbyi best wel wat zon kan weerstaan, hij komt per slot oorspronkelijk uit het hooggebergte van Arizona en Nw. Mexico (ja zelfs tot aan Guatemala) en dat zijn nou niet bepaald 'koele' staten. Een turf liefhebber lijkt het me overigens ook niet, volgens John Richards is het een 'crevice' liefhebber.
Om te zeggen dat Pr. rusbyi 'lijkt' op b.v. Pr. tschuktschorum var. arctica vind ik toch een vreemde (kijk anders hier eens http://www.primulaworld.com/PWweb/photogallery.htm, voor foto's van beide soorten). De bladeren van Pr. rusbyi worden 15 x 3 cm, die van Pr. tschuktschorum var. arctica 4 x 0,4 cm, de hoogte scheelt ook nogal 20 cm t.o. 10 cm. Ook het aantal bloemen scheelt nogal, alsmede de standplaats, Pr. tschuktschorum var. arctica prefereerd de beddings van kleine stroompjes in het arctische gebied van Alaska (tussen Nome en de poolcirkel), het eiland St. Lawrence en de de Russische landtong ten noorden van de Golf van Anadyr. Al met al volgens mij te grote verschillen om ze 'look a likes' te noemen.

Peter Rijntjes

Citaat van: Cor van Kapel op 10 juli 2013, 22:37:07
Citaat van: Peter Rijntjes op 10 juli 2013, 14:30:36
Peter, ik denk dat Pr. rusbyi best wel wat zon kan weerstaan, hij komt per slot oorspronkelijk uit het hooggebergte van Arizona en Nw. Mexico (ja zelfs tot aan Guatemala) en dat zijn nou niet bepaald 'koele' staten. Een turf liefhebber lijkt het me overigens ook niet, volgens John Richards is het een 'crevice' liefhebber.
Om te zeggen dat Pr. rusbyi 'lijkt' op b.v. Pr. tschuktschorum var. arctica vind ik toch een vreemde (kijk anders hier eens http://www.primulaworld.com/PWweb/photogallery.htm, voor foto's van beide soorten). De bladeren van Pr. rusbyi worden 15 x 3 cm, die van Pr. tschuktschorum var. arctica 4 x 0,4 cm, de hoogte scheelt ook nogal 20 cm t.o. 10 cm. Ook het aantal bloemen scheelt nogal, alsmede de standplaats, Pr. tschuktschorum var. arctica prefereerd de beddings van kleine stroompjes in het arctische gebied van Alaska (tussen Nome en de poolcirkel), het eiland St. Lawrence en de de Russische landtong ten noorden van de Golf van Anadyr. Al met al volgens mij te grote verschillen om ze 'look a likes' te noemen.
Beste Cor,

met gelijkenis bedoelde ik ook niet als zouden het tweelingen zijn. Meer iets in de richting van vlezige, langwerpige bladeren, bloeistengel en bloemetjes. Laat ik het zo zeggen, een groep Primula's die de zelfde opbouw hebben. Overigens even terugkomen op dat zon verhaal. Er zijn verrassend veel planten, die liever wat minder zon hebben uit Noord-Amerika. Als voorbeeld geef ik Kelseya uniflora en Campanula shetleri. Planten die vertikaal in crevices groeien aan de NOORDKANT van bergen. Dat betekend in ieder geval schaduw op het heetst van de dag. Tegenwoordig hou ik daar zeker rekening mee en de genoemde planten doen het heel goed bij mij. Kelseya is als een geworteld stekje in een jaar tijd uitgegroeid tot een de grote van een twee euromunt.
Primula rusbyi groeit ook al jaren bij mij. En op hele hete dagen gaan de rusbyi'tjes toch echt in de schaduw. Doen het zo geweldig.
groet, Peter

Bart Moerland

Misschien is het Peatbed van Theo niet zo 'nat' als die van ons is.

Toen Gert Hoek zag dat ik de Rusbyi in mijn peatbed had staan zei hij...'he ouwe Saxifraga gek,niet alle primula's moeten zo vochtig staan!'.... ;D

In pot had ik ook een Rusbyi die het goed deed zolang ik haar wat droog hield.
Later kreeg ik van Peter R ((12  er nog eentje bij en die staat dus nu in de crevice op het zuiden....en doet het fantastisco grossa!.....
klein beetje schaduw als de zon verder en hoger draait.

Wat ik van die 'kenner' uit de verenigde staten der Amerikaantjes hoorde was dat ze droog staan.....maar in het voorjaar
ondergronds veel vocht krijgen en na de bloei de hele zomer vrijwel droog staan en in de winter dus ook.

Maar zoals al gezegd...hardstikke leuk toch al die commentaren op zo'n foto'tje van Theo!

Theo....jouw 'schuld' dus!....haha ;D

Hier komt op de foto de plant van Peter net in bloei....later zat ze vol met bloemen.
In de winter veel bruin blad....en dan als een 'Phoenix uit den as!'

ps......en nu is de middagpauze weer voorbij!....ik ben een strenge baas voor mijzelf ???...haha....er moet verder gestekt worden!

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'