Auteur Topic: Bloei in de schaduw 2013  (gelezen 70267 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3085
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #120 Gepost op: 31 mei 2013, 20:18:33 »
Wow! Die primula japonica "Appleblossom" Ziet er prachtig uit! Is het zaad soortvast? Of moet je dan aan zelfbestuiving doen?

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #121 Gepost op: 31 mei 2013, 21:09:58 »
Ja Lily-Anne, daar vraag je me wat. Ik dacht altijd dat deze etage-primula's niet soortecht terugkwamen. Als je in de Schotse tuinen rondkijkt zie je allerlei tussenvormen, hybrides dus.
Het gekke bij mij is, dat de plant op de tweede foto mijn moederplant is. Die is dus als eerste hier gekomen. Je ziet, dat hij de mazelen heeft. Dus waarschijnlijk is het zo, dat ik een hybride gekocht heb, die er zo gevlekt uitziet. f2, ('Appleblossom' is als cultivar een hybride f1) Maar de nakomelingen, f3, ik heb er al zo'n stuk of tien, zien er normaal gezond uit. Ze zijn weer teruggekeerd naar de f1 vorm.
Wim zou dit kunnen bevestigen of mogelijk ontkennen of iets kunnen toevoegen, want het is mij met verbazing opgevallen.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8442
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #122 Gepost op: 31 mei 2013, 21:30:51 »
1. Anemone trullifolia. Hoort blauw te zijn, maar de mijne is wit met blauwe buitenkant.
2. Anemone smithiana. Grote smetteloos witte bloem.

Prachtige Anemone's Gerrit !

Hier ook een Anemone sp. uit China ( zie foto 1,2,3 )
Foto 4: een Allium voor de schaduw , een bekende soort maar nog niet gezien hier op het forum , Allium triquetrum
(bloem 35 cm hoog)
Ieper , West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #123 Gepost op: 31 mei 2013, 21:31:24 »
Lily-Anne, Gerrit;

Primula japonica komt meestal kleurecht terug. Volgens mij is Gerrit's plant gewoon gevirust en daar de meeste virussen niet worden overgedragen via zaad, komen de nakomelingen terug als "Appleblossom'. Ik heb twee jaar geleden zaad van die "geviruste" (??) vorm van Gerrit gezaaid en ook hier zijn ze allemaal als 'Appleblossom' terug gekomen. Eén van die nakomelingen, die dit jaar bloeide in mijn tuin, kan je hier zien: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1023.msg45700#msg45700 , een zuivere 'Appleblossom'.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #124 Gepost op: 31 mei 2013, 21:52:13 »

Hier ook een Anemone sp. uit China


Prachtige jaloersmakende halfgevulde blauwe Anemone. Wat wil je nog meer.


Wim, jouw verhaal kan ook kloppen, maar ik vond mijn eigen verhaal toch ook zo gek nog niet.
Als je van violen met naam goed zaad wilt hebben, moet je duur f1 zaad kopen. Doe je dat niet, dan loop je de kans dat de goede eigenschappen van de oorspronkelijke ouders verwateren of geheel verdwijnen.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #125 Gepost op: 31 mei 2013, 21:55:51 »
Als je van violen met naam goed zaad wilt hebben, moet je duur f1 zaad kopen. Doe je dat niet, dan loop je de kans dat de goede eigenschappen van de oorspronkelijke ouders verwateren of geheel verdwijnen.

Daar heb je helemaal gelijk in, maar dan zal de f3 generatie zeker niet volledig met de goede eigenschappen terugkomen, bij een virus wel!

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #126 Gepost op: 31 mei 2013, 22:03:20 »
Jaha, daar heb je een punt, het beslissende punt en de match gaat voor mij verloren.  --13

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #127 Gepost op: 31 mei 2013, 22:16:05 »
Twee vormen van Primula japonica 'Appleblossom'. De eerste is de zuivere vorm, de tweede heeft iets van een ander in zijn 'bloed'.

Foto 3 een close-up van Primula japonica 'Miller's Crimson'.


Gerrit,

heb jij weleens materiaal van 'Appleblossum'?
Is wel erg fraai.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #128 Gepost op: 31 mei 2013, 22:37:23 »
Hij produceert zaden bij de vleet. Ik wil met plezier wat voor je reserveren en dan ruilen voor de echte columnaris. Nee hoor Bart, grapje. Maar wat moet je met die grote planten, die ook nog nat moeten staan en afzonnig. Maar dat gaat mij natuurlijk niet aan. Je kunt ze ook krijgen bij 'De Border' bij jou in de buurt. Mijn zus heeft een natte plek gemaakt met diverse etage-primula's uit dat centrum. Mooi hoor.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3085
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #129 Gepost op: 1 juni 2013, 11:34:22 »
Gerrit,
Kan je voor mij wat zaad van die primula Appleblossom oogsten ? bij mij kunnen ze aan de vijver zonder problemen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #130 Gepost op: 1 juni 2013, 12:26:20 »
Gerrit,
Kan je voor mij wat zaad van die primula Appleblossom oogsten ? bij mij kunnen ze aan de vijver zonder problemen

Is goed.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #131 Gepost op: 1 juni 2013, 19:04:56 »
1. Anemone trullifolia. Hoort blauw te zijn, maar de mijne is wit met blauwe buitenkant.
2. Anemone smithiana. Grote smetteloos witte bloem.
Ze zijn dwars bij jou, hè. eerst een Arisaema, die je niet wil aankijken en nu een Anemone, die niet de juiste kleur wil hebben.
Zit 'm in de grond, denk ik.
Vind het niet gek hoor, dat ze nu van die polder nu 1 grote start-en landingsbaan willen maken........ :P :P :P

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #132 Gepost op: 1 juni 2013, 19:14:49 »

Vind het niet gek hoor, dat ze nu van die polder nu 1 grote start-en landingsbaan willen maken........ :P :P :P

Oooo erg he, wij wonen er 5 km vanaf. En we hebben al slakken en duizenden windmolens en nu een 2e Schiphol.
We denken al hard aan verhuizen, maar niemand wil een huis met tuin met daarin zoveel stenen.

José Callens

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 66
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #133 Gepost op: 1 juni 2013, 23:40:43 »
Twee bodembedekkers uit de bizarre familie van de Berberidaceae,beide met mooi blad en mini bloempjes.Achlys japonica (foto 1 en 2) en Vancouveria planipetala (foto 3 en 4 ).

José

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #134 Gepost op: 2 juni 2013, 08:57:39 »
Twee bodembedekkers uit de bizarre familie van de Berberidaceae,beide met mooi blad en mini bloempjes.Achlys japonica (foto 1 en 2) en Vancouveria planipetala (foto 3 en 4 ).

José
Heel apart, Jose, maar wel heel mooi!