Auteur Topic: Bloei in de schaduw 2013  (gelezen 70264 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16580
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #135 Gepost op: 2 juni 2013, 22:20:29 »
Polygonatum latifolium, of is het nu ondertussen P. hirta?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

José Callens

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 66
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #136 Gepost op: 2 juni 2013, 22:20:31 »
Gerard,ik ben het volkomen met jou eens.En nu iets totaal anders.Meconopsis,mijn eerste lief.Ik ben er uiteindelijk niet mee getrouwd (zeer aantrekkelijk maar heel wispelturig),toch zijn we goeie vrienden gebleven.Een paar weken later dan gewoonlijk zijn de eerste soorten aarzelend gaan bloeien:Meconosis 'Marit' (foto 1 ,2,3) M.Inverewe (foto 3,4)

José

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #137 Gepost op: 2 juni 2013, 22:23:59 »
Gerard,ik ben het volkomen met jou eens.En nu iets totaal anders.Meconopsis,mijn eerste lief.Ik ben er uiteindelijk niet mee getrouwd (zeer aantrekkelijk maar heel wispelturig),toch zijn we goeie vrienden gebleven.Een paar weken later dan gewoonlijk zijn de eerste soorten aarzelend gaan bloeien:Meconosis 'Marit' (foto 1 ,2,3) M.Inverewe (foto 3,4)

José
Wederom heel spectaculair en wat gaaf, die vlinder!  ((13

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #138 Gepost op: 2 juni 2013, 22:25:23 »
Polygonatum latifolium, of is het nu ondertussen P. hirta?
Maakt het uit? Mooie plant.

José Callens

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 66
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #139 Gepost op: 2 juni 2013, 22:28:57 »
Meconopsis 'inverewe' (foto 1,2), M. 'Strathspey' (foto 3) en Meconosis x cookei (foto 4).

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16852
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #140 Gepost op: 2 juni 2013, 22:47:29 »
Laat maar komen, José !  Daarvan kunnen we er nooit genoeg te zien krijgen !!   ((12 ((12
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #141 Gepost op: 3 juni 2013, 20:52:02 »
Meconopsis,mijn eerste lief.


Wij hebben dezelfde lief. Veeleisend en wispelturig, maar eenmaal weten haar te behagen, een uitermate opwindende ervaring.

Een prachtig harem hebt u daar bijeen Jose. Alle zijn grote bijzonderheden. 'Inverewe', genoemd en ontstaan in de beroemde de tuin met deze naam. 'Strathspey', bekend van naam, maar nooit gezien, ook niet in Schotland.
De kers op de taart is ongetwijfeld x cookei.

Jose, heeft u wellicht een bijzonder microklimaat, of wellicht tuiniert u op enige hoogte? En kunnen we de welbekende soorten nog zien?

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #142 Gepost op: 3 juni 2013, 21:49:56 »
Enkele plantjes die bloeiden in de schaduw:

Anemone sp.
Uvularia grandiflora

Prachtige anemoon Wim, is het een selectie die Luc benoemd??

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #143 Gepost op: 3 juni 2013, 21:55:36 »
Enkele plantjes die bloeiden in de schaduw:

Anemone sp.
Uvularia grandiflora

Prachtige anemoon Wim, is het een selectie die Luc benoemd??

Die Anemoon is een Chinese soort, maar de soortnaam is onbekend. Ze wordt vaak verkocht als Anmone obtusiloba patula, maar het is geen obtusiloba...dus voorlopig Anemone sp.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #144 Gepost op: 3 juni 2013, 21:57:40 »
....Vancouveria planipetala (foto 3 en 4 ).

José

José, ik wist niet dat je deze had....daar ben ik nog naar op zoek; waar heb je hem kunnen kopen?

Je eerste liefde is en blijft een mooie dame  ((12  ;)

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #145 Gepost op: 3 juni 2013, 22:04:48 »
Meconopsis 'inverewe' (foto 1,2), M. 'Strathspey' (foto 3) en Meconosis x cookei (foto 4).

Prachtige Meconopsissen Jose ((12

José Callens

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 66
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #146 Gepost op: 3 juni 2013, 22:54:41 »
Gerrit,M.strathspey,een grandis type komt nochtans uit Schotland (gekregen van Ian Christie).Hij staat nog maar een paar jaar in de tuin en ik weet niet of hij betrouwbaar vast is.M.marit een cultivar uit Noorwegen overleeft al zes jaar en neemt langzaam toe.M.inverewe (Ian Christie again) is een baileyi type,ziet er veelbelovend uit maar hier ook nog afwachten.M. x cookei 'old rose' is bij ons vaster dan zijn ouder quintuplinervia.
Ik zit niet op grote hoogte,tenzij jij 30 meter boven de zeespiegel hoog vindt.Meconopsis soorten houden absoluut niet van warme en droge zomers.Bij mij staan ze op een plaats beschut in het zuiden en westen door bladverliezende struiken en coniferen tegen de uitdrogende zomer middag zon en vrij naar het noorden en oosten. Vochtig en vooral koel is de boodschap.
Maar zelfs in die omstandigheden gaan soorten als grandis,baileyi, en quintuplinervia die in Scholand en Noorwegen betrouwbaar vast zijn bij mij in de tuin zelden ouder dan 5 jaar worden.Tijdens de 25 jaar Meconopsis in de tuin heb ik ervaren dat van de hoge blauwe soorten enkel de hybriden uit de GS 600 group betrouwbaar vast zijn.Een paar van die hybriden overleven al meer dan 15 jaar.Ze maken naast hun bloeiende rozetten gemakkelijk niet bloeiende zijscheuten,ook tijdens slechte (lees warm en droog) zomers; Die zijn noodzakelijk voor het overleven van de plant want alle bloeiende delen sterven af ook van de vaste soorten.

José

José Callens

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 66
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #147 Gepost op: 3 juni 2013, 23:09:41 »
Wim, wij habben Vancouveria planipetala al lange tijd in de tuin.Hij stond daar vooral te niksen.Een paar jaar geleden heb ik de zieltogende plant uit de grond naar een pot verplant en dat heeft hem of haar blijkbaar deugd gedaan.
Ik heb een stukje voor jou weggezet.

José

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #148 Gepost op: 4 juni 2013, 07:35:39 »
Wim, wij habben Vancouveria planipetala al lange tijd in de tuin.Hij stond daar vooral te niksen.Een paar jaar geleden heb ik de zieltogende plant uit de grond naar een pot verplant en dat heeft hem of haar blijkbaar deugd gedaan.
Ik heb een stukje voor jou weggezet.

José

Dank je, José  ((13

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #149 Gepost op: 4 juni 2013, 08:59:39 »
Gerrit,M.strathspey,een grandis type komt nochtans uit Schotland (gekregen van Ian Christie).Hij staat nog maar een paar jaar in de tuin en ik weet niet of hij betrouwbaar vast is.M.marit een cultivar uit Noorwegen overleeft al zes jaar en neemt langzaam toe.M.inverewe (Ian Christie again) is een baileyi type,ziet er veelbelovend uit maar hier ook nog afwachten.M. x cookei 'old rose' is bij ons vaster dan zijn ouder quintuplinervia.
Ik zit niet op grote hoogte,tenzij jij 30 meter boven de zeespiegel hoog vindt.Meconopsis soorten houden absoluut niet van warme en droge zomers.Bij mij staan ze op een plaats beschut in het zuiden en westen door bladverliezende struiken en coniferen tegen de uitdrogende zomer middag zon en vrij naar het noorden en oosten. Vochtig en vooral koel is de boodschap.
Maar zelfs in die omstandigheden gaan soorten als grandis,baileyi, en quintuplinervia die in Scholand en Noorwegen betrouwbaar vast zijn bij mij in de tuin zelden ouder dan 5 jaar worden.Tijdens de 25 jaar Meconopsis in de tuin heb ik ervaren dat van de hoge blauwe soorten enkel de hybriden uit de GS 600 group betrouwbaar vast zijn.Een paar van die hybriden overleven al meer dan 15 jaar.Ze maken naast hun bloeiende rozetten gemakkelijk niet bloeiende zijscheuten,ook tijdens slechte (lees warm en droog) zomers; Die zijn noodzakelijk voor het overleven van de plant want alle bloeiende delen sterven af ook van de vaste soorten.

José

Dank voor het antwoord.

Ik denk ook niet dat 30m hoog te noemen is, maar het zou het verschil kunnen uitmaken.
mijn tuin ligt op -4m en dat maakt misschien ook net uit. 's Winters is het dan een van de koudste plekken van Nederland. De kou verzamelt zich dan op het laagste punt. En dat kan in de zomer toch ook het geval zijn.
De situatie die u beschrijft van de groeiplekken is exact dezelfde als bij mij. Zij het dat de planten aan de rand van een grote vijver staan, die voor matiging zorgt.
Ik heb meer last van langdurige buiige regenperiodes bij lage temperaturen in voorjaar en zomer. De jonge en halfwas planten beginnen zwart te worden en de onderste bladeren rotten. Uiteindelijk zet ik er dan tafeltjes en planken boven.
Ik heb altijd gezaaid. Een langdurige en taaie klus. Heb afgelopen herfst voor het eerst gekocht bij Edrom. Dure planten uit de GS groep. (8 pond pffft) Hebben de winter nauwelijks overleefd. Ik hoop nu wat meer overlevers te hebben na de bloei.