Auteur Topic: Bloei in de schaduw 2013  (gelezen 70260 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #210 Gepost op: 21 juni 2013, 23:21:29 »

met meer wanhoop dan moed


Je moed is prijzenswaardig Jose, maar wanhoop niet. Doe net als ik aangaande Epimediums: Berust   --13 ;D ;D

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16852
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #211 Gepost op: 22 juni 2013, 08:55:05 »
Gerrit,ik probeer (met meer wanhoop dan moed) die keiharde rotsplantenfreaks warm te krijgen voor schaduwplanten.

José

Moed is net als geduld een schone deugd, José !  -7(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #212 Gepost op: 22 juni 2013, 10:51:30 »
Gerrit,ik probeer (met meer wanhoop dan moed) die keiharde rotsplantenfreaks warm te krijgen voor schaduwplanten.

José
Ik ben al om, hoor, mede dank zij jou en natuurlijk Gerrit E.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #213 Gepost op: 22 juni 2013, 22:24:09 »
Een paar dagen geleden was de eerste bloem in Meconopsis 'Ascreavie'.
Daarna volgde een dag met onweer en veel regen.
Vandaag volgden meerdere bloemen, maar de plant is er niet mooier van geworden.

Ascreavie behoort tot de zgn GS 600 groep, Nadat George Sheriff in de jaren 1930 met zaad van Meconopsis grandis was teruggekeerd uit China werd het zaad verdeeld. In diverse tuinen groeiden de nakomelingen van dit zaad. In enkele gevallen bleken sommige van deze nakomelingen steriel te zijn geworden. Onder andere werd in de verwaarloosde tuin van huis Ascreavie deze plant gevonden en door de onderzoekers van 'The Meconopsis Group' bestempeld als steriele nakomeling van het zaad uit het verre verleden.

Deze plant, die nu bij mij bloeit is als kloon uit Schotland opgestuurd en de hoop is nu dat hij na de bloei niet sterft, maar elk jaar groter wordt.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16852
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #214 Gepost op: 22 juni 2013, 22:33:03 »
 -6( Gerrit !
Altijd een prestatie om ze zover te krijgen !  We duimen !
Harelbeke-West-Vlaanderen

José Callens

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 66
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #215 Gepost op: 22 juni 2013, 23:50:25 »
De hybriden uit de GS 600 groep zijn te herkennen  wanneer de dikke knoppen zich openen in de lente en het jonge blad te voorschijn komt.De bladeren hebben een opvallend paarse schijn (foto 1). De paarse verkleuring verdwijnt geleidelijk naar mate de bladeren uitgroeien. (foto 2).Het rood pigment echter duikt ook op (en dat is jammer) in meer of mindere mate in de bloemen waardoor het blauw wat paarsig wordt. (foto 3 en 4 ).
Ik denk dat zowel Huntfield als Ascreavie tot de GS 600 groep behoren.Ascreavie is (in ons klimaat ) een veel betrouwbaarder vaste Mec.dan Huntfield.
José

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #216 Gepost op: 23 juni 2013, 14:01:04 »
Mooie foto's van de bladverkleuring bij het ontluiken. Het is een belangrijk determinatiemiddel. Huntfield en Ascreavie komen het meest purper uit.

Veel is er te doen over de kleur van de 'blue poppies'. Wij willen ze immers zo blauw mogelijk. Toch is de werkelijkheid anders, zoals Jose schrijft dat het jammer is, dat ze soms een beetje paars zijn.
Wat zijn de oorzaken van het verkleuren van (bloem)bladeren tijdens de bloei en in de herfst. Anthocyaninen, kleurstoffen. Die komen voor bij planten en de hoeveelheid hangt van verschillende factoren af.
De pH-waarde van de bodem, is die zuur, neutraal of alkaline.
Hitte tijdens het groeiproces, maar ook de hoeveelheid kou tijdens de slaaptoestand in de winter.
De aanwezigheid van water en de luchtvochtigheid tijdens de groei van de plant.
De luchttemperatuur tijdens het openen van de knoppen.
Dat laatste is goed te zien bij mijn foto's hierboven. De kleur van de petalen is heel anders. Op de laatste foto zie je nog net een blauwe petal van de uitvallende bloem.

Wat nou verantwoordelijk is voor wat, is onderwerp van wetenschappelijk onderzoek. Maar aan klimatologische omstandigheden kun je niets doen.

Als je in de warme gebieden (relatief dan he) Meconopsis kweekt, weet je dat ze niet zo blauw worden als in Schotland en noord Noorwegen. De Schotten hebben een naam er voor: 'electric blue'. Dat is wat ze zo mooi maakt en bij ons is het wat minder.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16580
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #217 Gepost op: 23 juni 2013, 21:01:25 »
Gerrit, José, fantastische resultaten die jullie behaald hebben.
Ik heb hier nu al ruim één jaar Meconopsis x sheldonii in de tuin. Tot nog toe staat de plant er voortreffelijk bij maar bloeit nog niet. Hebben jullie ervaring met deze?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #218 Gepost op: 23 juni 2013, 21:31:28 »
Cardiocrinum cathayanum
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8442
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #219 Gepost op: 23 juni 2013, 22:04:57 »
Cardiocrinum cathayanum

Sierlijke bloemen Johan !  ((14 deze plant kom je maar weinig tegen in tuinen !
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #220 Gepost op: 23 juni 2013, 22:15:08 »
Gerrit, José, fantastische resultaten die jullie behaald hebben.
Ik heb hier nu al ruim één jaar Meconopsis x sheldonii in de tuin. Tot nog toe staat de plant er voortreffelijk bij maar bloeit nog niet. Hebben jullie ervaring met deze?

Ik kan niet voor Jose spreken, maar ik heb er aardig wat ervaring mee. Hij staat in antwoord 150.
Dat hij nog niet bloeit, betekent dat hij nog te jong is. Ik heb hier tientallen van die planten, die allemaal jaren bezig zijn met groeien. Dus volgend jaar misschien.

José Callens

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 66
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #221 Gepost op: 23 juni 2013, 23:38:12 »
Frankie,Meconopsis x sheldonii is een kruising tussen M.baileyi (betonicifolia) en M.grandis.Meestal gaat het om M.x sheldonii 'Lingholm' ,een fertiele (zaadvormende) hybride die vlot verkrijgbaar is en mooie,hemelsblauwe bloemen maakt.Zelden verstoord door paarse verkleuring.De oorspronkelijke x sheldonii is ergens in de jaren 30 spontaan ontstaan in de tuin van een meneer Sheldon met grandis als moeder en baileyi als pollenleverancier. Volgens de Meconopsis Group zou deze steriele hybride nog altijd bestaan onder de naam van Meconopsis 'Bobby Masterton'.
De ervaring die ik heb in Anzegem (niet zo ver van Lichtervelde) met zowel Lingholm als met Bobby Masterton is weinig bemoedigend. Lingholm heb ik al meerdere keren geprobeerd,maar na 2 of 3 jaar sluit hij de boeken. Je kan natuurlijk zoals Gerrit doet zaaien en nieuwe planten kweken. Bobby Masterton heb ik ooit gekregen van Ian Christie (ongetwijfeld de beste Meconopsis kweker),maar na drie jaar was ik hem kwijt.

José

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #222 Gepost op: 27 juni 2013, 18:39:15 »
Sauromatum horsefieldii

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #223 Gepost op: 27 juni 2013, 19:57:12 »
Sauromatum horsefieldii

en de geur??? Ruikt hij als een "Horsefield"??  ;D ;D

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Bloei in de schaduw 2013
« Reactie #224 Gepost op: 28 juni 2013, 13:03:21 »
Sauromatum horsefieldii

en de geur??? Ruikt hij als een "Horsefield"??  ;D ;D

Als je bedoelt: ruikt hij naar wat de horses hebben achtergelaten op het horsefield, of als je bedoelt dat hij ruikt naar het dode paard dat is achtergebleven op een horsefield, dan moet ik je teleurstellen. Het antwoord is in beide gevallen: neen. Hij ruikt helaas naar niets.