Auteur Topic: Silver Saxifraga's  (gelezen 102989 keer)

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
Re: Silver Saxifraga's
« Reactie #300 Gepost op: 7 oktober 2014, 21:26:48 »
Misschien kunnen we Jan F. weer bij dit topic sleuren door een paar vormen van Saxifraga paniculata te laten zien.

Saxifraga paniculata 'Venetiana' is een vorm met kleine rozetten en een gedeeltelijk rood gekleurde onderzijde van de rozet bladeren. Ik vind dit niet echt een gemakkelijke plant om in goede conditie te houden.

99996-0

Deze cultivar is ook wat lastiger, houdt niet van natte voetjes, Saxifraga paniculata 'Dr. Clay'.

99998-1

En dit is ook een vorm met kleine rozetten waar ik verder niet veel informatie over heb, Saxifraga paniculata 'Notata'.

100000-2

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #301 Gepost op: 7 oktober 2014, 21:59:53 »

Smaken verschillen Gerrit,

Ik zeg niet Hans, dat je nooit zou moeten doen, ik zet ook wel eens een grote foto, bv bij foto van de dag, omdat ik vind dat hij mooi is. Het staat je geheel vrij om het te doen zoals je zelf wilt, maar ik probeerde weer jouw lijst van Silvers op te zoeken, het was nog maar twee dagen geleden dat je die er op zette. Moest ik iets van 5 pagina's terugscrollen langs al die lappen foto.
Begrijp je?

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #302 Gepost op: 7 oktober 2014, 22:18:14 »
Ik begrijp uit je opmerking dat je liever clickt dan scrollt, Gerrit, en het is me opgevallen dat de meeste forum-gebruikers ook kleine, vergrootbare foto's plaatsen in hun posts. Het maakt mij nieuwsgierig naar de beweegredenen van de andere gebruikers om dit te doen.

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #303 Gepost op: 7 oktober 2014, 22:42:29 »
Ik begrijp uit je opmerking dat je liever clickt dan scrollt, Gerrit, en het is me opgevallen dat de meeste forum-gebruikers ook kleine, vergrootbare foto's plaatsen in hun posts. Het maakt mij nieuwsgierig naar de beweegredenen van de andere gebruikers om dit te doen.

Persoonlijk gebruik ik ook liever de grote foto's in speciale omstandigheden . Bijv. landschappen, een keer in een reisverslag , overzichtsfoto's van de tuin , foto van de dag , een keer om iets extra te benadrukken ......Maar het staat iedereen vrij natuurlijk . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #304 Gepost op: 7 oktober 2014, 23:06:40 »
Ben het met de beweegredenen van Gerrit wel eens Hans, plaats zelf ook altijd (vergrootbare) kleine afbeeldingen.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #305 Gepost op: 8 oktober 2014, 08:40:55 »

De mogelijkheid om grote foto's te plaatsen is voorzien in de Forum software, dus kan die uiteraard gebruikt worden, Hans !
Zelf geef ik ook de voorkeur aan de kleinere, aanklikbare, thumbnailversie, maar dat is louter persoonlijk.  Op die manier kan ik ook volgen hoeveel keer mijn foto's zijn aangeklikt en bijgevolg bekeken werden.  Maar laat dit vooral voor niemand een hinderpaal zijn om te posten zoals hij dat zelf graag doet.  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #306 Gepost op: 9 oktober 2014, 22:57:45 »
Er zijn al heel wat rozetten van de zilver Saxifraga's langs gekomen in dit topic. De hoogste tijd dus om ook wat bloemen te laten zien.

De eerste plant is een vorm van Saxifraga paniculata subspecies cartilaginea met bloemen die rood zijn bij openen en daarna verkleuren naar roze.

100090-0

100092-1

Dit is Saxifraga kolenatiana met ster-vormige bloemen met een mooie tekening.

100094-2

100096-3
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #307 Gepost op: 9 oktober 2014, 23:03:17 »
Saxifraga NCC 'Hareknoll Beauty' heeft ook mooi getekende bloemen.

100098-0

100100-1

Saxifraga callosa 'Superba' produceert een bloemstengel met een enorme hoeveelheid bloemen.

100102-2

De bloemen van Saxifraga 'Tumbling Waters' zijn mooi gevuld en erg groot.

100104-3
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #308 Gepost op: 9 oktober 2014, 23:07:27 »
En tot slot nog een viertal foto's van bloeiende Zilver Saxifraga's, waarvan ik de naam even niet weet. Doel is om een indruk te geven van de variatie.

100106-0

100108-1

100110-2

100112-3
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #309 Gepost op: 9 oktober 2014, 23:19:11 »
Wel heb ik daar, ik wist helemaal niet dat Silvers zulke mooie bloemen kunnen hebben, verbluffend. En goed dat je dat hier laat zien. Een dubbele reden om deze planten te gaan zoeken. En werkelijk ook geweldige foto's, allemaal superscherp, met een mooie wazige achtergrond, zodat de bloemen geheel tot hun recht komen.
Overigens, brengen deze bloeiwijzen schade toe aan de planten, zoals bij de monocarpische S. longifolia, die daarna sterft en ook bij diverse paniculata's?

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #310 Gepost op: 10 oktober 2014, 08:52:44 »
Er zijn al heel wat rozetten van de zilver Saxifraga's langs gekomen in dit topic. De hoogste tijd dus om ook wat bloemen te laten zien.

Mooi zo, Hans !  Ik begon mij inmiddels al af te vragen of ik de enige was die ook de bloemen op de silver's kon appreciëren !  )--1
Ze worden hier in de volksmond niet voor niets "Schildersverdriet" genoemd !  Fantastische beelden !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #311 Gepost op: 10 oktober 2014, 08:56:58 »
Ik begin ook meer en meer van Saxifraga's te houden en koop er ieder jaar weer wat bij . De Saxifraga  paniculata subsp. cartilaginea lijkt me zeker de moeite om te zoeken . Uiteraard zijn er heel veel mooie soorten bij. Goed idee om de bloemen eens op een rijtje te zetten . Zal al eens kijken naar deze soort in Beervelde deze middag . Ik hoop dat er rotsplantenverkopers zijn .

Bart Moerland

• ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #312 Gepost op: 10 oktober 2014, 09:13:02 »
Mooie foto's Hans!
Volgens mij heb je hier een belangrijke 'mijlpaal' gezet door foto's te posten terwijl het niet de bloeiperiode is!
Voorwaar een uitbreiding van de mogelijkheden hier op het Forum,en ben niet slechts schertsend!
Meestal posten we(ik) alleen wanneer de betreffende plant ook daadwerkelijk bloeit!
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #313 Gepost op: 10 oktober 2014, 09:26:12 »
Wel heb ik daar, ik wist helemaal niet dat Silvers zulke mooie bloemen kunnen hebben, verbluffend. En goed dat je dat hier laat zien. Een dubbele reden om deze planten te gaan zoeken. En werkelijk ook geweldige foto's, allemaal superscherp, met een mooie wazige achtergrond, zodat de bloemen geheel tot hun recht komen.
Overigens, brengen deze bloeiwijzen schade toe aan de planten, zoals bij de monocarpische S. longifolia, die daarna sterft en ook bij diverse paniculata's?

Gerrit,
Foto technisch gezien zul je ongetwijfeld gelijk hebben,en het levert beslist mooie foto's op zoals u al opperde,echter
zie ik zelf graag de betreffende bloem in het geheel,zodat we de setting zien,'la habitat' zouden de Fransen zeggen dit laat de plant meer 'leven'.

Om maar (ongevraagd) jouw vraag te beantwoorden;
Bijna altijd valt het rozet welke de bloemsteel heeft gedragen af.
Wij noemen dit monocarp bij longifolia aangezien zij één rozet draagt welke verwelkt na de bloei.
Interessant is dat de meeste tweejarige planten monocarp zijn,officieel sterft de plant dus na de bloei en niet een bepaald deel
waaruit de bloei ontstaan is.  Daarom zeg jij eigenlijk heel treffend en goed,'Monocarpisch',wat duid op een 'zodanig gedrag'.
Bij ontzettend veel planten sterft het uitgebloeide deel af.
Daarom twijfel ik zelf wel eens of we het begrip 'Monocarp' wel juist bezien. ))4

overigens vergeet ik te zeggen dat als je de uitgebloeide bloemsteel bij Silvers direct na de mooiste bloei afknipt de rozet vaak blijft leven,dit
doe ik vaak als de plant nieuw is of nog klein en slechts één of enkele rozetten heeft.

« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2014, 09:30:59 door Bart Moerland »

Bart Moerland

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #314 Gepost op: 10 oktober 2014, 09:37:01 »

Mooi zo, Hans !  Ik begon mij inmiddels al af te vragen of ik de enige was die ook de bloemen op de silver's kon appreciëren !  )--1
Ze worden hier in de volksmond niet voor niets "Schildersverdriet" genoemd !  Fantastische beelden !

Haha,mooie opmerking Luc!
Silver bloemen lijken zo achteloos,altijd fantastisch bloeiend,makkelijk,zo normaal,ga je echter een
diepere relatie met ze aan( _08) dan zie je hoe mooi ze eigenlijk zijn,de samenstelling,tekening e.d.
Misschien is het net zoals met sneeuwklokjes.....daar zie ik weer niet veel verschil in......
Cor wel hoor,die zie ik altijd in februari rondsluipen op sneeuwklokjes weekenden -1(
Vind het zelf ook prachtig hoor,anders kon ik Cor daar immers niet zien ))4

Maar goed volgens mij wijk ik weer aardig af........... ((--11