Wel heb ik daar, ik wist helemaal niet dat Silvers zulke mooie bloemen kunnen hebben, verbluffend. En goed dat je dat hier laat zien. Een dubbele reden om deze planten te gaan zoeken. En werkelijk ook geweldige foto's, allemaal superscherp, met een mooie wazige achtergrond, zodat de bloemen geheel tot hun recht komen.
Overigens, brengen deze bloeiwijzen schade toe aan de planten, zoals bij de monocarpische S. longifolia, die daarna sterft en ook bij diverse paniculata's?
Gerrit,
Foto technisch gezien zul je ongetwijfeld gelijk hebben,en het levert beslist mooie foto's op zoals u al opperde,echter
zie ik zelf graag de betreffende bloem in het geheel,zodat we de setting zien,'la habitat' zouden de Fransen zeggen dit laat de plant meer 'leven'.
Om maar (ongevraagd) jouw vraag te beantwoorden;
Bijna altijd valt het rozet welke de bloemsteel heeft gedragen af.
Wij noemen dit monocarp bij longifolia aangezien zij één rozet draagt welke verwelkt na de bloei.
Interessant is dat de meeste tweejarige planten monocarp zijn,officieel sterft de plant dus na de bloei en niet een bepaald deel
waaruit de bloei ontstaan is. Daarom zeg jij eigenlijk heel treffend en goed,'Monocarpisch',wat duid op een 'zodanig gedrag'.
Bij ontzettend veel planten sterft het uitgebloeide deel af.
Daarom twijfel ik zelf wel eens of we het begrip 'Monocarp' wel juist bezien.

overigens vergeet ik te zeggen dat als je de uitgebloeide bloemsteel bij Silvers direct na de mooiste bloei afknipt de rozet vaak blijft leven,dit
doe ik vaak als de plant nieuw is of nog klein en slechts één of enkele rozetten heeft.