Auteur Topic: Silver Saxifraga's  (gelezen 103071 keer)

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
Re: Silver Saxifraga's
« Reactie #240 Gepost op: 1 oktober 2014, 12:54:36 »
Ik ben niet zo thuis in Saxen maar ik heb begrepen dat Longifolia's ook in deze groep thuis horen, ik heb er maar ééntje. Omdat dat ding maar blijft groeien, heb ik er (om de woorden van Luc S. maar eens te gebruiken) eens een 'plooimeter' overheen gelegd. Nou volgens mij mag het 'tje' er wel af, hij meet 24 cm in diameter. Hoewel hij (nog) niet gebloeid heeft, heeft alvast twee zijrozetten gemaakt.

Cor, het is een fantastische 'neppert', een geuzennaam voor zo'n geweldige speling der natuur. Ik vind dat deze zelfs misschien wel een cultivarnaam verdient, maar goed, ik zou heel graag een rozet willen hebben.

Cor van Kapel

• Top poster
  • Geslacht: Man
« Reactie #241 Gepost op: 1 oktober 2014, 16:57:37 »
Cor, het is een fantastische 'neppert', een geuzennaam voor zo'n geweldige speling der natuur. Ik vind dat deze zelfs misschien wel een cultivarnaam verdient, maar goed, ik zou heel graag een rozet willen hebben.
Als ik ze aan de praat krijg Gerrit, ben jij nr. 2.

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #242 Gepost op: 1 oktober 2014, 20:05:01 »
En Cor, soms duurt het een hele tijd vooraleer er op een normaal uitziende longifolia toch nog zijrozetten komen.
Bij kleine, jonge plantjes zie je dat helemaal niet.
Heb ik zelf ervaren met mijn eigen longifolia nakomelingen van een longifolia die zeker zuiver was.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #243 Gepost op: 1 oktober 2014, 20:23:05 »
Als ik ze aan de praat krijg Gerrit, ben jij nr. 2.
Heb je al een nummer 3?  ;D

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #244 Gepost op: 1 oktober 2014, 20:24:21 »
Dat was een stille hint, he...... ))2

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #245 Gepost op: 1 oktober 2014, 20:30:04 »
Dazz mooi Jan  :P :P :P, dan gooi ik er nog een eigen collectie van de Col Portola (Noord Italië, Val d'Aosta) tegenaan, een harige Saxifraga paniculata. Voor foto's moet je maar even hier kijken

http://www.saxifraga.org/forum/forum_posts.asp?TID=333.

Da's ook wel een specialleke, Hans, hoe doet hij het in de tuin?

Frankie, foto's 2 en 3 in de link hierboven zijn van m'n moederplant die op een schaduwrijk plekje in de tuin staat. De eerste 2 jaar bleef ie mooi compact. Dit voorjaar (en ik meen ook vorig jaar al) heeft ie gebloeid en nu is de moederplant nogal los van structuur. Ik heb inmiddels een aantal bewortelde stekken opgepot en ik denk dat ik er ook eentje op een zonnig plekje ga proberen. Misschien blijft de plant dan langer compact. Ik zal er ook eentje voor jou apart zetten, ben benieuwd hoe ie het aan de Vlaamse Rivièra doet.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #246 Gepost op: 1 oktober 2014, 20:38:52 »
Heb je al een nummer 3?  ;D
Nu kennelijk wel, maar eerst eens kijken of ik ze aan de praat krijg ((15.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #247 Gepost op: 2 oktober 2014, 21:02:06 »
Dazz mooi Jan  :P :P :P, dan gooi ik er nog een eigen collectie van de Col Portola (Noord Italië, Val d'Aosta) tegenaan, een harige Saxifraga paniculata. Voor foto's moet je maar even hier kijken

http://www.saxifraga.org/forum/forum_posts.asp?TID=333.

Da's ook wel een specialleke, Hans, hoe doet hij het in de tuin?

Frankie, foto's 2 en 3 in de link hierboven zijn van m'n moederplant die op een schaduwrijk plekje in de tuin staat. De eerste 2 jaar bleef ie mooi compact. Dit voorjaar (en ik meen ook vorig jaar al) heeft ie gebloeid en nu is de moederplant nogal los van structuur. Ik heb inmiddels een aantal bewortelde stekken opgepot en ik denk dat ik er ook eentje op een zonnig plekje ga proberen. Misschien blijft de plant dan langer compact. Ik zal er ook eentje voor jou apart zetten, ben benieuwd hoe ie het aan de Vlaamse Rivièra doet.

((4
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
« Reactie #248 Gepost op: 2 oktober 2014, 21:15:56 »
Wie heeft er ervaring met S. kolenatiana?

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #249 Gepost op: 2 oktober 2014, 22:21:40 »
Hallo Ger,

ik heb wel enige ervaring met Sax. kolenatiana. M'n eerste planten kwamen van Ploeger De Bilt. Deze planten konden heel slecht tegen vocht en ben ik dan ook al vrij snel verloren.

In 2012 kreeg ik een plant van Geert Borgonje. Deze plant doet het prima in de rotstuin en krijgt ook 's winters geen bescherming.

In 2013 nam ik een plant mee van de Saxifrage Open Day in Waterperry Gardens. Deze plant kwam van Ian Smith onder de benaming Sax. kolenatiana 'Russica'. Hij doet het ook prima in de rotstuin en lijkt veel op de plant van Geert. Beide planten hebben hele dikke rozet bladeren.

In 2012 heb ik ook een plant gekregen van Wolfgang Strumpf, maar deze plant heeft veel minder dikke rozet bladeren. Onlangs heb ik een foto genomen van deze plant:

Edit: ik heb deze foto naar Adrian Young gestuurd omdat ik er aan twijfelde of deze plant wel een Saxifraga kolenatiana is. Volgens Adrian is het een typische vorm van Saxifraga paniculata subspecies cartilaginea. De verkeerde benaming is 30 jaar geleden ontstaan toen een aantal Tsjechische liefhebbers zowel Saxifraga kolenatiana als Saxifraga paniculata subspecies cartilaginea geïntroduceerd hebben, maar deze beide planten verwisseld hebben, en helaas circuleren er nog steeds veel planten met de verkeerde benamingen.
En dan heb ik ook nog diverse zaailingen, sommige met dikke bladeren en sommige met dunnere bladeren.
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2014, 21:11:00 door Hans Meulenbelt »
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Tholhuijsen

• Top poster
« Reactie #250 Gepost op: 2 oktober 2014, 22:53:38 »
Hallo Ger,

ik heb wel enige ervaring met Sax. kolenatiana. M'n eerste planten kwamen van Ploeger De Bilt. Deze planten konden heel slecht tegen vocht en ben ik dan ook al vrij snel verloren.

In 2012 kreeg ik een plant van Geert Borgonje. Deze plant doet het prima in de rotstuin en krijgt ook 's winters geen bescherming.

In 2013 nam ik een plant mee van de Saxifrage Open Day in Waterperry Gardens. Deze plant kwam van Ian Smith onder de benaming Sax. kolenatiana 'Russica'. Hij doet het ook prima in de rotstuin en lijkt veel op de plant van Geert. Beide planten hebben hele dikke rozet bladeren.

In 2012 heb ik ook een plant gekregen van Wolfgang Strumpf, maar deze plant heeft veel minder dikke rozet bladeren. Onlangs heb ik een foto genomen van deze plant:

(Link naar bijlage)

En dan heb ik ook nog diverse zaailingen, sommige met dikke bladeren en sommige met dunnere bladeren.

Mooi die details op de foto.   ((12
Omgeving Roosendaal

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #251 Gepost op: 2 oktober 2014, 22:58:31 »
Nog een paar interessante Zilvers.

Adrian Young heeft in de Maritieme Alpen een vorm van Saxifraga cochlearis gevonden met hele grote rozetten, Sax. cochlearis 'Cairos':

Van David Hoare kreeg ik een plant met de naam Sax. seedling from Oto Vlasak 'Ota Vlasak'. De oorspronkelijke plant kreeg Adrian Young van meneer Ota Vlasak uit Tsjechië, het is een zaailing die Ota in z'n tuin heeft gevonden. Deze plant is nog niet officieel geregistreerd en heeft dus nog geen cultivar-naam:

Ik vind dat ie erg veel op een Sax. x fritschiana lijkt, een combinatie van S. crustata en S. paniculata dus.

Ook dit zou een S. x fritschiana moeten zijn, Sax. 'Professor Fritsch', een naam die is bedacht door Beryl Bland. Mijn plant kreeg ik van David Hoare en ik vind em erg veel op een dwergvorm van Sax. paniculata lijken, maar het schijnt dat de bloeiwijze anders is als bij de paniculata's.

En deze plant is door Jan Bürgel verzameld in Crnogorski Maglic. Het zou ook een Sax. x fritschiana moeten zijn. Mijn plant komt van Jirka Novak:

« Laatst bewerkt op: 5 oktober 2014, 20:54:36 door Hans Meulenbelt »
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #252 Gepost op: 2 oktober 2014, 23:34:31 »
En ook deze Zilvers mogen er wel zijn.

Saxifraga 'Soham' heb ik van Bart en zou een zaailing van Sax. paniculata 'Minutifolia' zijn:

Deze plant heb ik gekweekt uit zaad met het label Sax. cochlearis, Saxifraga zaailing 10-049-15:

Dit jaar heeft ie voor het eerst gebloeid en de bloemen waren nogal opvallend. De bloembladeren waren ongeveer 2 cm lang en maar enkele mm breed. Natuurlijk geen tijd gehad om foto's te maken van de bloemen, volgend jaar weer een kans.

Ik heb een aantal zaailingen opgekweekt uit zaad met het label Sax. 'Snowflake' (S. callosa x S. cochlearis), dit is er één van, Sax. zaailing 10-072-5:

En dit is één van m'n favoriete Zilvers, een plant die ik vond bij kwekerij De Gentiaan, in een zaaipot met nog een paar andere planten. Volgens mij een combinatie van Sax. cotyledon en Sax. paniculata (een Sax. x gaudinii dus):

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Bart Moerland

• ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #253 Gepost op: 2 oktober 2014, 23:49:57 »
Hans,weer mooie foto's.
Wil morgen eens x fritschiana 'Krain' en x fritschiana 'Portae' op de foto zetten.
De  Cernohorsky Maglic  is een x pectinata maar mag geen x fritschiana genoemd worden heb ik gehoord.
wat we daar weer mee aan moeten?

De 'krain' en 'Portae' zijn hier goed volgens Beryl Bland en matchen ook met de foto's in haar boek.
Maar mijn foto's zijn niet denderend dus zal morgen eens met 'vaste hand' betere maken.

Hier de foto van de x pectinata 'Maglic'
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

• ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #254 Gepost op: 2 oktober 2014, 23:53:07 »
Wat grappig is dat jij 'Cairos' de dikke cochlearis van Adrian heb gepost,vanmiddag kwam ik in de tuin 'Oh Yes' tegen
een zaailing die Adrian heeft geselecteerd uit 'Cairos'

1. 'Oh Yes' zaailing van cochlearis 'Cairos'

2. Saxifraga valdensis heeft het naar zijn zin in een oude bemoste en best vochtige Tufsteen.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'