Auteur Topic: Bloei juli - augustus 2013  (gelezen 60265 keer)

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Bloei juli - augustus 2013
« Reactie #90 Gepost op: 11 juli 2013, 13:13:04 »
Nog wat bloei die ik vandaag kon vereeuwigen :
1) Hypericum kazdaghensis is amper 1 cm hoog maar daarom niet minder mooi !
2) Linum dolomiticum bloeit eerder laat (en is dus heel erg welkom) en lijkt betrouwbaar winterhard gezien hij nu al 2 bikkelharde winters heeft overleefd !  :)
3) Hypericum aegypticum heeft meer last van onze winters.  Dit jonge exemplaar(tje) krabbelde moeizaam overeind en heeft de vorstschade stilaan overwonnen.
4) Nog een verrassing : een heel late bloem op deze jonge Pulsatilla turczaninowii

Schitterende foto's en planten Luc. Die Hypericums zijn toch ook onderschat vlgs. mij .
Echter is de eerste volgens mij Hypericum imbricatum ipv kazdaghensis .




Hoewel niet meer in bloei heb ik ff een fot0 gemaakt van Hypericum kazdaghensis....denk dus dat Frankie gelijk heeft.
Overigens oppassen met dit mooie ding!...enkele van ons hebben dit dingetje al wat langer....en...
ja...het neemt je tuin over als je niet oppast....maar goed te wieden hoor....dus niet alleen snelle groei maar ook uitzaai!

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Bloei juli - augustus 2013
« Reactie #91 Gepost op: 11 juli 2013, 13:17:14 »
Hier trouwens nog redelijk wat in bloei en altijd laat maar mooi de hele zomer...
mijn toppertje!.........Micromeria croatica

en een Allium gevonden in het wild....piepklein,zowel de bloementjes als de hoogte.

en natuurlijk nu in bloei een good old edelweisje...altijd mooi.....leuk is dat ze naast het
pad naar de voordeur staat en mensen (postbodes) haar herkennen en zeggen...'he,u heeft edelweiss'...waarop wij zeggen ..'ja en afblijven he...is beschermd!' ;D
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei juli - augustus 2013
« Reactie #92 Gepost op: 11 juli 2013, 19:47:55 »
Nog wat bloei die ik vandaag kon vereeuwigen :
1) Hypericum kazdaghensis is amper 1 cm hoog maar daarom niet minder mooi !
2) Linum dolomiticum bloeit eerder laat (en is dus heel erg welkom) en lijkt betrouwbaar winterhard gezien hij nu al 2 bikkelharde winters heeft overleefd !  :)
3) Hypericum aegypticum heeft meer last van onze winters.  Dit jonge exemplaar(tje) krabbelde moeizaam overeind en heeft de vorstschade stilaan overwonnen.
4) Nog een verrassing : een heel late bloem op deze jonge Pulsatilla turczaninowii

Schitterende foto's en planten Luc. Die Hypericums zijn toch ook onderschat vlgs. mij .
Echter is de eerste volgens mij Hypericum imbricatum ipv kazdaghensis .

 ))4 zou kunnen Kris.  Ik heb ze ooit allebei gelijktijdig in bezit gekregen - uit zaad opgekweekt.  Wat ik als imbricatum had heeft het loodje gelegd en deze wat ik dacht kazdaghensis is goed op gang gekomen - misschien zijn de naamplaatjes ooit verwisseld, hetzij door mezelf, door de zaaier of door de zaaddonor ??  ((15 ((15  Wie zal het zeggen.

Van uitzaai heb ik hier bij dit exemplaaar alvast nog geen last gehad Bart !  ))8

A propos, die Micromeria croatica is een superplantje !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bloei juli - augustus 2013
« Reactie #93 Gepost op: 11 juli 2013, 19:56:05 »
Ja Luc dat overkomt mij ook allemaal .......hoort er allemaal bij ....
Foto's 1 & 2 is kazdaghensis en foto 3 is imbricatum.

Eigenlijk was ik in het begin meer gecharmeerd door kazdaghensis maar is de eerste keuze de laatste tijd meer gaan overhellen naar imbricatum ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bloei juli - augustus 2013
« Reactie #94 Gepost op: 11 juli 2013, 19:58:12 »
....denk dus dat Frankie gelijk heeft.

 ))4  Mijn Westvlaams is bijlange zo goed niet Bart ..........
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bloei juli - augustus 2013
« Reactie #95 Gepost op: 11 juli 2013, 20:02:15 »
Een bijzondere Acantholimon voor de Saxenmannen .......... -1(
Acantholimon saxifragiforme .

Echt een leuk ding wat veel compacter blijft dan de meeste Acantholimons ....
Zou het na A.hedinii (die ik overigens weer nergens meer aangeboden zie .... ) niet de kleinste zijn die bekend is in de cultuur ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1137
Re:Bloei juli - augustus 2013
« Reactie #96 Gepost op: 11 juli 2013, 20:16:56 »
Een bijzondere Acantholimon voor de Saxenmannen .......... -1(
Acantholimon saxifragiforme .

Echt een leuk ding wat veel compacter blijft dan de meeste Acantholimons ....
Zou het na A.hedinii (die ik overigens weer nergens meer aangeboden zie .... ) niet de kleinste zijn die bekend is in de cultuur ?

Ik ben dan wel per definitie geen Saxifragaman maar will je wel bijvallen Kris. Ik heb Acantholimon hedinii in tufsteen staan. Groeit extreem langzaam, maar de bloei valt tegen en ook de flets rose bloemkleur staat me een weinig tegen. Darentegen is Acantholimon saxifragiforme een fantastisch mooi soort met donker rose bloeiwijzen en een goed soort voor de long tom in de alpiene kas (zie foto, 2 weken geleden genomen). Buiten heb ik hier nog geen ervaring mee. Het is mijn persoonlijke ervaring dat Acantholimons problematisch kunnen zijn in het eerste jaar na aanplant, maar als ze eenmaal gesetteld zijn op hun extreem droge en zonnige plaats kun je er aardig plezier aan beleven. Maar dat kan bij andere liefhebbers misschien anders zijn.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bloei juli - augustus 2013
« Reactie #97 Gepost op: 11 juli 2013, 20:27:06 »
Ik ben dan wel per definitie geen Saxifragaman maar will je wel bijvallen Kris. Ik heb Acantholimon hedinii in tufsteen staan. Groeit extreem langzaam, maar de bloei valt tegen en ook de flets rose bloemkleur staat me een weinig tegen. Darentegen is Acantholimon saxifragiforme een fantastisch mooi soort met donker rose bloeiwijzen en een goed soort voor de long tom in de alpiene kas (zie foto, 2 weken geleden genomen). Buiten heb ik hier nog geen ervaring mee. Het is mijn persoonlijke ervaring dat Acantholimons problematisch kunnen zijn in het eerste jaar na aanplant, maar als ze eenmaal gesetteld zijn op hun extreem droge en zonnige plaats kun je er aardig plezier aan beleven. Maar dat kan bij andere liefhebbers misschien anders zijn.
Hij schijnt het hier buiten wel te willen doen Ger (staat er 2 jaar in ...).....op een zuidelijk gericht en droog plekje.
Maar ik zie nu ook duidelijk aan jouw resultaten dat hij toch beter bloeit in de alpiene kas . Al is jouw plant misschien ook net iets groter ....
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2013, 20:29:52 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1137
Re:Bloei juli - augustus 2013
« Reactie #98 Gepost op: 11 juli 2013, 20:33:12 »
Bedankt voor de informatie Kris. Ik ga hem buiten aanplanten. Vindt het uiteindelijk jammer dat overige planten vorig jaar allemaal zijn weg gegaan. Had als ik geweten had hoe mooi deze soort is toch zeker een reserve exemplaar voor mezelf gehouden. Alleen om uit te proberen. Heb jij A. hedinii nog ergens staan?

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bloei juli - augustus 2013
« Reactie #99 Gepost op: 11 juli 2013, 20:56:12 »
Bedankt voor de informatie Kris. Ik ga hem buiten aanplanten. Vindt het uiteindelijk jammer dat overige planten vorig jaar allemaal zijn weg gegaan. Had als ik geweten had hoe mooi deze soort is toch zeker een reserve exemplaar voor mezelf gehouden. Alleen om uit te proberen. Heb jij A. hedinii nog ergens staan?

Helaas heb ik geen hedinii meer Ger , heb deze ooit 1 keertje gehad in tufsteen maar hij heeft het toen niet gered ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bloei juli - augustus 2013
« Reactie #100 Gepost op: 11 juli 2013, 20:59:06 »
Een Convolvulus met cremekleurige bloemen is C. holosericeus . Wordt wel wat groter dan compactus .
Heel mooie bloemen maar dus wat meer ruimte voorzien ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bloei juli - augustus 2013
« Reactie #101 Gepost op: 11 juli 2013, 21:29:10 »
Van deze vind ik niet meer onmiddellijk het labeltje ....(komt bekend voor , niet ...) maar ik denk dat ik hem gekocht heb als Convolvulus cantabricus .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bloei juli - augustus 2013
« Reactie #102 Gepost op: 11 juli 2013, 21:47:42 »
Toen Luc ooit de eerste keer deze plant toonde op ons forum was ik meteen verkocht .....en kijk .....dit zijn de gevolgen ....
Cyananthus lobatus x microphyllus 'Sherriffs '
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei juli - augustus 2013
« Reactie #103 Gepost op: 11 juli 2013, 21:52:23 »
Een bijzondere Acantholimon voor de Saxenmannen .......... -1(
Acantholimon saxifragiforme .

Echt een leuk ding wat veel compacter blijft dan de meeste Acantholimons ....
Zou het na A.hedinii (die ik overigens weer nergens meer aangeboden zie .... ) niet de kleinste zijn die bekend is in de cultuur ?

Ik ben dan wel per definitie geen Saxifragaman maar will je wel bijvallen Kris. Ik heb Acantholimon hedinii in tufsteen staan. Groeit extreem langzaam, maar de bloei valt tegen en ook de flets rose bloemkleur staat me een weinig tegen. Darentegen is Acantholimon saxifragiforme een fantastisch mooi soort met donker rose bloeiwijzen en een goed soort voor de long tom in de alpiene kas (zie foto, 2 weken geleden genomen). Buiten heb ik hier nog geen ervaring mee. Het is mijn persoonlijke ervaring dat Acantholimons problematisch kunnen zijn in het eerste jaar na aanplant, maar als ze eenmaal gesetteld zijn op hun extreem droge en zonnige plaats kun je er aardig plezier aan beleven. Maar dat kan bij andere liefhebbers misschien anders zijn.

Bijzonder mooie soort, Kris en Ger, die al een tijdje op mijn verlanglijstje staat, niet omdat ik een beetje een saxenman ben, maar omdat hij zo bescheiden van afmetingen blijft.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei juli - augustus 2013
« Reactie #104 Gepost op: 11 juli 2013, 21:53:31 »
Van deze vind ik niet meer onmiddellijk het labeltje ....(komt bekend voor , niet ...) maar ik denk dat ik hem gekocht heb als Convolvulus cantabricus .

Toch ook wel de moeite, en heel wat bloei zo te zien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen