Erythraea capitata ervaringen? Zaad?

Gestart door Lily-Anne Vereecken, 16 juli 2013, 15:35:48

Vorige topic - Volgende topic

Lily-Anne Vereecken

Op het internet kwam ik een afbeelding van Erythraea capitata tegen . Ze lijkt me kort van steel en heel rijkbloeiend ,verder kan ik geen info vinden .
Wie heeft ervaringen met deze plant ?
Is ze goed voor de rotstuin?
en wie kan er eventueel een beetje zaad van missen ?

Wim Boens

Probeer het eens als Centaurium erythraea!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Lily-Anne Vereecken

Ik geraak er niet goed aan uit.
Ik heb al verschillende soorten Centaurium gevonden ,maar het is  me niet duidelijk of er synoniemen bij zitten.Ze lijken ook zo erg op elkaar! Of zijn het  dezelfde?
Centaurium scilloides
Centaurium erythraea
Centaurium Pulchellum ( alleen een tekening gezien, maar lijkt me de kleinste  en het zoeken waard )
Centaurium chloodes ( heb ik )
Centaurium erythreaea minima (ik heb zaailingen net in bloei , maar nog te klein om te vergelijken met                C.chloodes)

Henk Wolfs

Hallo Lily-Anne,

Zie de foto's voor wat ik in 2011 heb gekocht als Centaurium scilloides;
We hebben een aantal van deze plekjes in de tuin en kunnen dus wel wat missen. Deze zomer zaaien is volgend jaar enkele maanden bloei. Met het uitgraven en verplaatsen van deze plantjes heb ík geen goede ervaringen. Ik vind ze prachtig, maar, kan dat anders voor een nichtje van de Gentiana (o.a. verna, acaulis)?

Trouwens, ook nog bravo voor uw zelfgemaakte trog!

Met vriendelijke groeten,
Henk Wolfs
KLEIN > kleiner > mooist

Luc Gilgemyn

Citaat van: Henk Wolfs op 27 juli 2013, 16:45:29
Hallo Lily-Anne,

Zie de foto's voor wat ik in 2011 heb gekocht als Centaurium scilloides;
We hebben een aantal van deze plekjes in de tuin en kunnen dus wel wat missen. Deze zomer zaaien is volgend jaar enkele maanden bloei. Met het uitgraven en verplaatsen van deze plantjes heb ík geen goede ervaringen. Ik vind ze prachtig, maar, kan dat anders voor een nichtje van de Gentiana (o.a. verna, acaulis)?

Trouwens, ook nog bravo voor uw zelfgemaakte trog!

Met vriendelijke groeten,
Henk Wolfs

Dat is inderdaad een mooi 2-jaars ding dat je best gewoon zijn gang laat gaan, Henk !  Een heel mooi plantje dat zich op een vriendelijke manier verspreid in de tuin, maar nooit invasief te noemen !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Henk Wolfs

Inderdaad Luc,

Van dit soort 'onkruid' mocht er wel veel meer zijn.

En bijzonder zijn ze. Als het bewolkt is lijkt de gesloten bloem op een mini-tulp van een kleine centimeter groot en bij volle zon doen ze hun best om de grote verwarmer te evenaren in uitstraling.


Centaurium erythraea is, zo las ik, inheems in Nederland en Vlaanderen, komt zeldzaam voor in nat weiland, en is vanwege die zeldzaamheid een beschermd goedje. Alleen maar naar kijken dus, of zijn er langs wetenschappelijke wegen voorwaardelijke uitzonderingen toe te passen? Ze wordt wel tot 40 cm groot; scilloides maar 12 a 15 cm max.. Die twee zijn dus wel goed van elkaar te onderscheiden.

Met vriendelijke groeten,

Henk Wolfs
KLEIN > kleiner > mooist

Lily-Anne Vereecken

Henk, bedankt voor het aanbod - ik stuur je een pb.
Gr. Lily-Anne