Niet winterharde cactussen, succulenten, caudiciformen

Gestart door Kris De Raeymaeker, 25 juli 2010, 11:54:22

Vorige topic - Volgende topic

Marcel van den Berg

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 juni 2025, 17:39:43
De schoonheid van Lobivia jajoiana cv. 'Anemone'. Deze soort kan tot minus 5 graden verdragen .....Mee van de allermooiste bloemen die ik ken in de grote cactusfamilie .

Wat mooi zeg!
Bloeit deze ook maar een dag(deel)?

Mijn Echinopsis hybride, Lobivia saltensis, en Lobivia winteriana  bloeide alle 3 tegelijkertijd toen ik 2 weken terug een weekend weg was... Hopelijk hebben ze nog kracht om meer knoppen aan te maken...

Marcel van den Berg

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 juni 2025, 18:26:08
Planten die in woestijnen en extreem droge gebieden leven, zijn natuurlijk slim... waarom zouden ze zich dan te sterk boven de grond manifesteren? Dat zou toch vernietigd worden door de heersende klimaatsomstandigheden . Maar wel opvallende en grote bloemen om bestuivers te lokken !  Mammillaria bertholdii ...

Weer zo een klein blijvend juweeltje, prachtig!

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 juni 2025, 17:39:43
De schoonheid van Lobivia jajoiana cv. 'Anemone'. Deze soort kan tot minus 5 graden verdragen .....Mee van de allermooiste bloemen die ik ken in de grote cactusfamilie .
Citaat van: Marcel van den Berg op  4 juni 2025, 20:45:39
Wat mooi zeg!
Bloeit deze ook maar een dag(deel)?

Mijn Echinopsis hybride, Lobivia saltensis, en Lobivia winteriana  bloeide alle 3 tegelijkertijd toen ik 2 weken terug een weekend weg was... Hopelijk hebben ze nog kracht om meer knoppen aan te maken...

Hey Marcel , jawel helaas bloeien Lobivia's maar 1 tot maximum 2 dagen en dat zelfde geld voor Echinopsis .....Daarom is het best om te zoeken naar soorten die ook nog eens een attractieve doorns  hebben .....Er zijn ook Lobivia jajoiana vormen met extreem lange doorns ....Het zou bijzonder zijn om die te kunnen bestuiven met deze met super mooie bloemen ...Jawel , het kan dat ze nog een keer bloeien dit seizoen maar dat is geen zekerheid ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Marcel van den Berg op  4 juni 2025, 20:47:15
Weer zo een klein blijvend juweeltje, prachtig!
Dank je wel Marcel . Zeer zeker en niet vaak wortelecht aangeboden.....

Marcel van den Berg

Tephrocactus geometricus en ook Echinocereus subinermis hebben hier ook weer prachtig gebloeid, deze heb ik gelukkig wel kunnen zien. ;D
Echinocereus subinermis heeft ook een heerlijke geur.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Marcel van den Berg op  5 juni 2025, 08:50:38
Tephrocactus geometricus en ook Echinocereus subinermis heb hier ook weer prachtig gebloeid, deze heb ik gelukkig wel kunnen zien. ;D
Echinocereus subinermis heeft ook een heerlijke geur

Wat een pracht Marcel , vooral ook die Tephro  ((3 ((3 ((3 Knap gedaan want Tephro's zijn niet bepaald gewillige bloeiers! Dat betekent dat hij op de juiste wijze wordt gekweekt en verzorgd en dat hij de nodige hoge dosis  licht heeft gekregen dat noodzakelijk is om tot bloei te komen  ....

Mark Stolk

Citaat van: Marcel van den Berg op  5 juni 2025, 08:50:38
Tephrocactus geometricus en ook Echinocereus subinermis hebben hier ook weer prachtig gebloeid, deze heb ik gelukkig wel kunnen zien. ;D
Echinocereus subinermis heeft ook een heerlijke geur.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Schitterend!!
Met vriendelijke groet

Marcel van den Berg

Afgelopen weekend heb ik een aantal Titanopsis calcarea bij de buurman gehaald en direct maar even uit het turfmengsel in een meer doorlatend mengsel gezet.
Wel iets meer humus in het substraat i.v.m. het cactus mengsel, ook omdat de schaal vrij ondiep is.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Marcel van den Berg op  9 juni 2025, 09:01:52
Afgelopen weekend heb ik een aantal Titanopsis calcarea bij de buurman gehaald en direct maar even uit het turfmengsel in een meer doorlatend mengsel gezet.
Wel iets meer humus in het substraat i.v.m. het cactus mengsel, ook omdat de schaal vrij ondiep is.

Een super mooie succulent Marcel !  ((14

Kris De Raeymaeker

Gymnocalycium mihanovichii T-Rex

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 juni 2025, 18:09:47
Gymnocalycium mihanovichii T-Rex
Citaat van: Marcel van den Berg op 30 juni 2025, 07:55:18Wat een mooie bloeiwijze en kleur zeg!
Nogal verwant aan vorige ...Gymnocalycium friedrichii LB2178

Kris De Raeymaeker

En ook deze zullen dat soort genen hebben ...heb er geen naam van want ze komen uit het lokale tuincentrum ...

Kris De Raeymaeker

Cactussen zijn sterke planten en kunnen best wat aan ...Deze Gymnocalycium kreeg vorige winter te maken met een aantasting van rot . Ik vermoed dat er condens water op een stuk van de plant was gedrupt (van het plastieken dak )En een stuk van de plant was helemaal bruin en zacht . Ik heb dit na de winter zorgvuldig weggesneden en laten opdrogen. En kijk , onze Gymno doet gewoon verder en het slecht gedeelte zal met het verder uitgroeien nog verdwijnen . Hij mist 1 rib maar veel kans dat die na verloop van tijd ook weer aangroeit ... 

Kris De Raeymaeker

Thelocactus bicolor (slaat op de tweekleurige doorns ) met grote bloemen , liefst 9 cm ...