Niet winterharde cactussen, succulenten, caudiciformen

Gestart door Kris De Raeymaeker, 25 juli 2010, 11:54:22

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

De schoonheid van Astrophytum asterias hybrides. Allen ontstaan uit de Japanse 'Super Kabuto'
Eentje voor de romantische zielen met hartjes op de epidermis.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Maar ze kunnen heel variabel zijn ....

Marcel van den Berg

Prachtig, al die bloeiende cactussen Kris!
Van die  Astrophytum weet ik nog niet wat ik ervan moet vinden... als planten er zou uit gaan zien, behandel ik ze tegen schimmel of gooi ik ze weg.  ;D

Hier heeft Gymnocalycium horstii voor het eerst gebloeid.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Marcel van den Berg op 25 juli 2025, 15:52:35Prachtig, al die bloeiende cactussen Kris!
Van die  Astrophytum weet ik nog niet wat ik ervan moet vinden, al planten er zou uit gaan zien behandel ik ze tegen schimmel of gooi ik ze weg.  ;D

Haha , die is goed ... -2(

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Marcel van den Berg op 25 juli 2025, 15:52:35Hier heeft Gymnocalycium horstii voor het eerst gebloeid.

Je G. hostii ziet er heel gezond uit Marcel , heel mooie bloemen ook !

Kris De Raeymaeker

Ferocactus/Hamatocactus setispinus (SB985) -Val Verde Co,Texas is zeker geen koukleum en kan in droge toestand temperaturen aan tot - 7 graden.
Dat wil zeggen dat ik hem vorige winter nooit naar binnen heb moeten brengen.

Kris De Raeymaeker

Faucaria tuberculosa (Japanse vorm )- komt van nature voor in Zuid Afrika ...(kan tot minus 5 graden verdragen) Planten uit de woestijn hebben zich aangepast aan de omstandigheden. Hier zie je een zaadbes van de bloei van vorig jaar. Deze is nog in gesloten toestand. En het vernuftige is dat ze niet zal open gaan voordat er water op komt. Als ik er nu water over sproei of giet komt de bes netjes open. Zolang er geen water aan te pas komt blijft alles netjes opgeborgen... 

De tweede is Faucaria bosscheana (Duiwefontein )heeft ook een zaadbesje aangemaakt ...

Kris De Raeymaeker

Mammillaria boolii met vrij grote bloemen ....

Marcel van den Berg

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 juli 2025, 11:07:53Faucaria tuberculosa (Japanse vorm )- komt van nature voor in Zuid Afrika ...(kan tot minus 5 graden verdragen) Planten uit de woestijn hebben zich aangepast aan de omstandigheden. Hier zie je een zaadbes van de bloei van vorig jaar. Deze is nog in gesloten toestand. En het vernuftige is dat ze niet zal open gaan voordat er water op komt. Als ik er nu water over sproei of giet komt de bes netjes open. Zolang er geen water aan te pas komt blijft alles netjes opgeborgen...

De tweede is Faucaria bosscheana (Duiwefontein )heeft ook een zaadbesje aangemaakt ...

Prachtig zeg!
Vooral de Faucaria bosscheana tekent mooi af met hwt kleurcontrast van het blad en de randen.

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 juli 2025, 11:10:35Mammillaria boolii met vrij grote bloemen ....

Erg mooi!

Kris De Raeymaeker

De levende steentjes , Lithops dus, beginnen ook te bloeien ...Bloemen zijn altijd wit of geel.
Al bestaat er 1 zeldzame afwijking met een rose bloem.

Kris De Raeymaeker

Terwijl de gewone Faucaria boscheana geel bloeit, heeft deze variëteit van 'Duiwefontain' prachtige witte bloemen. Hij heeft ook prachtig getekende bladeren en is zeer compact. Hij kan lichte vorst tot -4°C verdragen, mits volledig droog gehouden. De bloemen openen pas in de late namiddag/vroege avond. Een van mijn favoriete mesems.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Marcel van den Berg op 29 september 2025, 11:53:03Prachtig zeg Kris!

Dank je Marcel , ondertussen op maximale bloei ...

Kris De Raeymaeker

Zelf gezaaid in 1995 ...en groeiend op eigen wortel. In die tijd werden deze soorten veel geënt omdat ze zo traag groeien en het lang wachten is op bloei en respectabele planten. Ik wou altijd een zo natuurlijk mogelijk uitzicht en deed niet aan enten. Ariocarpus kotschoubeyanus noemt deze schitterende cactussoort die in de natuur moeilijk te vinden is. Daar zitten ze gelijk met het grondniveau en zijn ze zonder bloem moeilijk te vinden.Plant is na 30 jaar nog steeds maar enkele centimeters in diameter. Het grootste deel zit onder de grond, namelijk een knoestige dikke penwortel die soms de potjes kapot duwt na verloop van tijd .

Mark Stolk

Met vriendelijke groet