Auteur Topic: Bloei september - oktober 2013  (gelezen 55537 keer)

Magnar Aspaker

• Junior
  • **
  • Geslacht: Man
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #45 Gepost op: 21 september 2013, 22:25:43 »
Ik toonde hem al een paar keren maar deze Hypericum cerastoides blijft maar van die grote bloemen aanmaken. Deze superlage hertshooi met zijn mooie grijze loof is echt wel de moeite.

Well, M. aculeata usually grows a bit taller than that.. I have seen it up to 35 cm.. Seedlist handbook says to 50 cm  (Sorry for wrong citaat)
« Laatst bewerkt op: 21 september 2013, 22:27:44 door Magnar Aspaker »

Magnar Aspaker

• Junior
  • **
« Reactie #46 Gepost op: 21 september 2013, 22:29:23 »
Meconopsis aculeata seedling from this spring decided to flower this late. I hope it doesnt mean it will die during winter. Pic taken yesterday.

Nice little beauty Magnar . He is in a hurry ,hopefully winter is not on his way !

We have had a good summer and an unusually warm September so far. Many plants take another round of flowering these days.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #47 Gepost op: 21 september 2013, 22:30:43 »
Meconopsis aculeata seedling from this spring decided to flower this late. I hope it doesnt mean it will die during winter. Pic taken yesterday.

Een juweeltje is dat, Magnar !!!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #48 Gepost op: 21 september 2013, 22:32:36 »
Ik toonde hem al een paar keren maar deze Hypericum cerastoides blijft maar van die grote bloemen aanmaken. Deze superlage hertshooi met zijn mooie grijze loof is echt wel de moeite.

Volledig akkoord, Frankie : een zeer waardevolle plant voor de rotstuin.
Is het ook jouw ervaring dat hij eerder kortlevend is.  Hij lijkt zich vaak dood te bloeien en na een paar seizoenen blijft er soms maar een ellendig hoopje droog stro over...  :(  Kort daarna zie je echter zaailingen opduiken die de fakkel overnemen !  :D

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #49 Gepost op: 22 september 2013, 10:54:33 »

Prachtig, Magnar! Ik hoop met je mee dat hij de winter overleeft!

((12

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #50 Gepost op: 22 september 2013, 11:20:52 »

Volledig akkoord, Frankie : een zeer waardevolle plant voor de rotstuin.
Is het ook jouw ervaring dat hij eerder kortlevend is.  Hij lijkt zich vaak dood te bloeien en na een paar seizoenen blijft er soms maar een ellendig hoopje droog stro over...  :(  Kort daarna zie je echter zaailingen opduiken die de fakkel overnemen !  :D

Hij staat hier nog maar het eerste jaar, Luc, dus kan ik er nog niet over oordelen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #51 Gepost op: 24 september 2013, 14:43:26 »

Hey Magnar, good to have you back.

Don't tell this Meconopsis grew from seed, sown this spring eh. My plants from C.Chadwell seed are still so small. But they survived this horrible summer (for Meconopsis ). But I treated them like a nurse treats a baby.And eventually a caterpillar ate
all the leaves. But I hope and think they will survive anyhow.
For seeds your specimen flowers to late I presume, but in case it does set seeds.....think of me.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #52 Gepost op: 24 september 2013, 20:44:04 »
Chrysanthemum weyrichii is hier altijd een wisselvallige bloeier, in het najaar heb ik nog de meeste bloemen van deze plant die normaal een voorjaarsbloeier hoort te zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #53 Gepost op: 24 september 2013, 21:06:40 »
Geen nabloei maar voorbloei, oh dat kan natuurlijk niet, hoe moet je dat noemen. Een preview van wat nog komen moet, volgend voorjaar? In ieder geval, deze zijn in januari gezaaid en nu geven ze al wat bloei, door de aanhoudende warmte zeker.

Dianthus amurensis
Linum austriacum ssp. colinum.

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #54 Gepost op: 24 september 2013, 21:18:39 »
Geen nabloei maar voorbloei, oh dat kan natuurlijk niet, hoe moet je dat noemen. Een preview van wat nog komen moet, volgend voorjaar? In ieder geval, deze zijn in januari gezaaid en nu geven ze al wat bloei, door de aanhoudende warmte zeker.

Dianthus amurensis
Linum austriacum ssp. colinum.
Heel mooie Dianthus, Gerrit.
Toevallig nog ergens een beetje zaad over liggen? ))4

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #55 Gepost op: 25 september 2013, 09:24:05 »
Heel mooie Dianthus, Gerrit.
Toevallig nog ergens een beetje zaad over liggen? ))4

Nee geen zaad meer, maar ik kan je altijd opschrijven voor het geval hier nog zaad op komt. (ik denk het niet meer, nog een maand en het vriest) maar event. volgend seizoen. Ik schrijf je op een lijstje.

Lily-Anne Vereecken

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #56 Gepost op: 25 september 2013, 23:33:40 »
Niet zo een speciaal plantje( ik veronderstel een sedum) maar toch heel waardevol voor het mooi contrasterende loof - zijn lage afmeting - mooie kleur van de bloemen - late tijdstip en lange duur van bloeien . Je kan het zelfs met nauwelijks grond op een steen leggen , zonder dat het stopt met groeien en bloeien . Voor mij zeker een blijvertje.Alleen de naam weet ik nog niet. (Link naar bijlage)
Nb waarom zijn die blokjes boven mijn avatar nu donker paars?
Vind dit toch wel een speciaal plantje, hoor. ((14  heel mooi!

Gerard ik heb ondertussen de naam van dit plantje gevonden : Sedum cyaneum . Als je interesse mocht hebben, dan kan ik je wel een plantje reserveren tegen de voorjaarsverkoop in Utrecht .
Ik hoor het wel .
Gr. Lily-Anne

Gyi Peelaerts

• Volwaardig poster
  • lewisia mijn voorkeur
« Reactie #57 Gepost op: 30 september 2013, 17:24:24 »
nog een paar nakomers  met bescheiden bloemen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #58 Gepost op: 30 september 2013, 21:12:39 »
In deze tijd van het jaar zijn we ook al met bescheiden bloei heel tevreden, Gyi !!

Hier vind ik momenteel op diverse plaatsen de kleine, aantrekkelijke Centaurium scilloides in bloei.
Eens je hem in huis hebt gehaald raak je hem niet meer kwijt !
De individuele plantjes zijn eerder kortlevend 2-3 jaar, maar dat is geen bezwaar, want de zaailingen duiken vlot overal op zonder ooit vervelend te worden.   :)

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #59 Gepost op: 30 september 2013, 23:12:50 »
Hier vind ik momenteel op diverse plaatsen de kleine, aantrekkelijke Centaurium scilloides in bloei.
Eens je hem in huis hebt gehaald raak je hem niet meer kwijt !
De individuele plantjes zijn eerder kortlevend 2-3 jaar, maar dat is geen bezwaar, want de zaailingen duiken vlot overal op zonder ooit vervelend te worden.   :)

Voor mij een onbekend plantje , inderdaad heel aantrekkelijk Luc ! Zeker voor deze tijd van het jaar .
Ieper , West-Vlaanderen