Inderdaad Cor, G. peshmenii is in de vollegrond een twijfelgeval hier bij ons in de Lage landen. Bij mij thuis in de Kempen doet hij het niet graag en al helemeaal niet na een strenge winter ! In andere (mildere) delen van ons landje gaat het blijkbaar toch beter volgens Wim !
G. reginae-olgae doet het in onze Kempense zandgrond dan weer wel goed. Hier enkele nieuwere variëteiten:
. G. r.-o. 'Blanc de Chine' : een albino vorm die - zoals men op de foto kan zien - soms toch nog kleine puntjes als merkteken heeft op de binnenste bloembladeren
. G. r.-o. 'Ruby Baker' : een groen-getipte r.-o.

Weergaloos Freddy ! Hier heb ik enkele jaren peshmenii gekweekt in pot .Deed het een paar jaar goed maar is over 2 jaar in die strenge winter dood gevroren in het bollenbed buiten .
Heb dan een nieuwe aangekocht bij Wallis , wat vorig jaar in pot echt niet veel heeft gedaan . Omdat ik niet tevreden was van de performance heb ik dat bolletje dan maar uitgeplant in een droog gedeelte van de rotstuin deze nazomer ....Voorlopig zie ik nog niks gebeuren .
Van reginae-olgae had ik de vorm 'Tilebarn Jamie ' . Deed het aanvankelijk redelijk en dus kon ik hem op 2 plekjes uitplanten . Op het ene plekje - in mijn hederifolium-bed - is hij na een paar jaar volledig weg gekwijnd (of opgegeten door de larven van de narcissus -vlieg ) Op het andere plekje is het toch te droog denk ik (vlak op het zuiden en onder een grotere struik die waarschijnlijk te veel vocht weg haalt ?) Hij is daar vorig jaar nog boven gekomen maar heel laat en heeft niet meer gebloeid .
Ik zal opnieuw moeten proberen maar op andere plekjes ........