Auteur Topic: Galanthus 2013/2014  (gelezen 112514 keer)

Eddy Tijtgat

• Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
Re: Galanthus 2013/2014
« Reactie #285 Gepost op: 12 februari 2014, 18:21:43 »
Frankie, Wim mooie namen. Green Epaulet klinkt wel goed. ;) Vraag is of er al Galanthussen zijn die daar groene verkleuringen hebben? Iemand die reaktie kan geven? Cultivar's...?

Ruben Billiet

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
« Reactie #286 Gepost op: 12 februari 2014, 20:11:22 »
Eddy,

Naar mijn weten zijn er geen dergelijke benaamde cv's zoals green epaulet  ;D
Het is wel erg bijzonder met een erg mooi contrast. De bloem komt ook mooi boven het blad.
Super vondst !!

Ruben Billiet

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • bulbs and perennials
« Reactie #287 Gepost op: 12 februari 2014, 20:22:21 »
Eddy, Galanthus 'courteenhall' en Galanthus 'modern art' zijn sneeuwklokjes met groen op de basis van de buitenkant.

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #288 Gepost op: 12 februari 2014, 20:54:48 »
Eddy, Galanthus 'courteenhall' en Galanthus 'modern art' zijn sneeuwklokjes met groen op de basis van de buitenkant.
Ruben, maar die hebben beiden dan toch ook een groene vlek aan de uiteinden van de buitenste bloemblaadjes en niet alleen aan de basis en dat zie ik bij die van Eddy niet. Of kijk ik niet goed ?

Valentin Wijnen

• Volwaardig poster
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
« Reactie #289 Gepost op: 12 februari 2014, 21:02:45 »
Aangaande de vondst van Eddy...
Ik heb eens in mijn tuin gekeken waar die groene schouder(tje)s terugkomen. Je treft ze het meest aan bij een aantal nivalissen, maar dan is het nog spaarzaam: groene schoudertjes zitten in Angelique (weinig), Shrek, Alan's Treat en in heel vele vele goedgetekende G.niv.var. Scharlockii. In een aantal zie ik dat hier duidelijk, vooarl bij de poculiforme groengetekende. Meestal zit het groen dan echter ook verder op de de petalen.
Staat op de vindplaats in de buurt misschien wat 'Scharlockii'? Dat zou het een beetje kunnen verklaren.
Er zijn natuurlijk ook hybriden zoals Courteenhall, Modern Art, Fieldgate Forte...maar daarin zit gewoonlijk ook een tweee groene vlek op de buitenste.
Uiteraard hebben alle virescente meestal groene schoudertjes  (RB, CG, Virescens, Greenish, MB)
Bij jouw klokje is dat lichtgroene schoudertje zeker apart te noemen aangezien het zo uitgesproken is en combineert met voor de rest volledig witte petalen. Dat is distinctief. Je weet het, post het a u b ook op de thread 'Belgische Sneeuwklokjes'. Ik blijf de Belgische benaamden verder inventariseren en maak op termijn een boek(je) over de Galanthusbelgen. Er is ook een leuk plekje in de ppt 'Belgium's Best' waarmee ik rondreis en er lezingen over geef.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2014, 22:45:25 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lily-Anne Vereecken

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #290 Gepost op: 12 februari 2014, 22:36:50 »
Allemaal mooie sneeuwklokjes: Finchale Abbey, Pixie, Bloomer, ... en Eddy's Green Wonder. Dit laatste is inderdaad een zeer mooi 'contrasterend' klokje en blijkbaar groeit het ook goed. Blij te zien dat men ook bij ons 'outstanding' sneeuwklokjes kan vinden.

Freddy, kan je de naam van het sneeuwklokje in post 280 eens doorgeven ? Prachtig!

Freddy Vleugels

• Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
« Reactie #291 Gepost op: 12 februari 2014, 22:57:34 »
Lily-Anne, het is één van de vele selecties die we momenteel aan het uitproberen zijn qua bloei, groeikracht, ziekteresistentie enzomeer. Het is mooi aan de 'bovenkant' maar aan de onderkant is het nog mooier. Het is een perfect regelmatig sneeuwklokje waarvan de binnenste (zeer vele) 'bloembladeren' zich zo uitspreiden dat het altijd - wat voor weer het ook is - altijd mooi 'open' staat. Zal proberen een foto te nemen maar het is sneeuwklokjeshoogseizoen dus ..... weinig thuis overdag !!!

Matthias Fouquaert

• Senior poster
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
« Reactie #292 Gepost op: 12 februari 2014, 23:15:55 »
Mijn eerste post bij de sneeuwklokjes. ;)

Ik denk dat dit een gewone Galanthus nivalis is.

De tweede is Galanthus elwesii 'Hiemalis Group' die nu uitgebloeid is en nu uit de garage mag.

Gekregen van een zeer bekende tombola. :P

Opletten Matthias, sebiet word je nog besmet  ;) ;)

Wie weet Wim...

Ik vond de laatste lezing zeer leerrijk en misschien dat ik enkele aanschaf. ;)
Als de portemonnee het toelaat tenminste.
Ook ben ik verrast dat er zeer fraaie Belgische klokjes aanwezig zijn. ((14

Lily-Anne Vereecken

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #293 Gepost op: 13 februari 2014, 08:44:03 »
Hier is een lichte vorm van het galanthus virus tot uiting gekomen  --1 --1. Vermoedelijk in de hand gewerkt door de voordracht van Valentijn . Gisteren even een opstoot van het virus gehad  --13 en naar Koen Van Poucke geweest en 4 sneeuwklokjes aan mijn mini collectie toegevoegd  ((6 ((6 ))5. Hopelijk blijft het hier bij en kan ik het verder onder controle houden  ;)
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2014, 08:50:01 door Lily-Anne Vereecken »

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #294 Gepost op: 13 februari 2014, 11:02:11 »
Hier is een lichte vorm van het galanthus virus tot uiting gekomen  --1 --1. Vermoedelijk in de hand gewerkt door de voordracht van Valentijn . Gisteren even een opstoot van het virus gehad  --13 en naar Koen Van Poucke geweest en 4 sneeuwklokjes aan mijn mini collectie toegevoegd  ((6 ((6 ))5. Hopelijk blijft het hier bij en kan ik het verder onder controle houden  ;)

O-ow.....too late, Lily-Anne....je hebt de witgekte opgelopen  ;)

Stefan Vidts

• Junior
  • **
    • www.stefanvidts.be
« Reactie #295 Gepost op: 13 februari 2014, 12:30:40 »
Lilly-Anne, , ja 't zal om zeep zijn,  ))2 ))2, vanaf nu is het elk jaar opnieuw een paar bij,
steeds denkend, god zeg deze boeit toch wat vroeger, daar is de bloem wat groter of ginds is er nog een hoekje wwar wat wit bij past.
Begin al maar te sparen voor volgend jaar, hahaha,
Stefan Vidts
verzamelaar van sneeuwklokjes en stinzenplanten,
Een passie ondersteund door visie is een dragende meerwaarde.
http://www.stefanvidts.be

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #296 Gepost op: 13 februari 2014, 12:42:53 »

Lily-Anne toch....  ))8 ))8 ))8 ))8 -1( -7(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #297 Gepost op: 13 februari 2014, 21:06:10 »
Wat zitten wij hier allemaal namen te geven aan sneeuwklokjes zonder er geld voor te vragen....ziehier het nieuwste "hoogtepunt"......
80572-0

Ruben Billiet

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • bulbs and perennials
« Reactie #298 Gepost op: 13 februari 2014, 21:21:29 »
Het is ziekelijk! Wie geeft nu dergelijk bedrag voor een plant (of voor het benamen van een plant).
Dit gaat heel ver weg van liefhebberij of galanthofilie  :(
Trouwens ik vind het niet eens zo een speciale galanthus. Ik heb ook enkele groengetipte reginae olgae's en deze mogen er gerust naast staan...

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #299 Gepost op: 13 februari 2014, 22:36:09 »
Wat zitten wij hier allemaal namen te geven aan sneeuwklokjes zonder er geld voor te vragen....ziehier het nieuwste "hoogtepunt"......
(Link naar bijlage)

Zot zijn doet geen zeer...  ))8 ))8 ))8 -1(
Harelbeke-West-Vlaanderen