Auteur Topic: Bloei november - december 2013  (gelezen 28804 keer)

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #45 Gepost op: 28 november 2013, 22:18:21 »
Het is te hopen dat je hem kan houden!

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #46 Gepost op: 30 november 2013, 13:45:48 »
Eens wat anders, geen bloei maar planten in knop, helemaal klaar voor de volgende lente!

Crocus vernus
Cypripedium formosanum
Helleborus croaticus
en Hepatica nobilis

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #47 Gepost op: 30 november 2013, 13:46:38 »
En ook nog:

Leucojum vernum
en Primula 'Cowichan Red'

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16869
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #48 Gepost op: 30 november 2013, 14:17:06 »
Eens wat anders, geen bloei maar planten in knop, helemaal klaar voor de volgende lente!


Hoop doet leven Wim... we kunnen aftellen...  :-\
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2638
  • Geslacht: Man
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #49 Gepost op: 30 november 2013, 14:25:51 »
Kris kan deze gewoon in de rotstuin of crevice buiten of moet hij op tuf? Ik vind hem wel wat hebben deze salvia.
Ha den Hugo .
Ik heb de plant eerst 2 jaar in pot gehad en toen stond hij in de winter onder glas (platte bak) Maar ne mens krijgt zoveel potten dus ......
Dit voorjaar heb ik hem in mijn nieuwe tufcrevice gezet in een zeer mager mengsel .(amper 10 % aarde/grond) Ik weet niet wat het dus gaat zeggen .....maar voorlopig staat hij nog onafgedekt. Hij staat op een helling en doorlatender kan ik hem niet zetten . We zullen de winter moeten afwachten voor het resultaat .
Ik heb deze Salvia al jaren in de tuin staan Hugo,zonder dat ik hem in de winter afdek.
Wel wat uitval na de winter ,maar de plant herstelt zich voor een groot gedeelte,hij staat in wat ruw gesteente en in de zon.
Zodra hij volgend jaar bloeit zal ik een foto,s posten,van deze toch wat ondergewaardeerde plant.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #50 Gepost op: 30 november 2013, 15:52:45 »
Hoop doet leven Wim... we kunnen aftellen...  :-\

Ja, nog een maandje en we zijn 2014  (=> ;D of  --13 hangt er van af of je er naar uitkijkt of niet!)

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #51 Gepost op: 30 november 2013, 23:15:02 »
Kris kan deze gewoon in de rotstuin of crevice buiten of moet hij op tuf? Ik vind hem wel wat hebben deze salvia.
Ha den Hugo .
Ik heb de plant eerst 2 jaar in pot gehad en toen stond hij in de winter onder glas (platte bak) Maar ne mens krijgt zoveel potten dus ......
Dit voorjaar heb ik hem in mijn nieuwe tufcrevice gezet in een zeer mager mengsel .(amper 10 % aarde/grond) Ik weet niet wat het dus gaat zeggen .....maar voorlopig staat hij nog onafgedekt. Hij staat op een helling en doorlatender kan ik hem niet zetten . We zullen de winter moeten afwachten voor het resultaat .
Ik heb deze Salvia al jaren in de tuin staan Hugo,zonder dat ik hem in de winter afdek.
Wel wat uitval na de winter ,maar de plant herstelt zich voor een groot gedeelte,hij staat in wat ruw gesteente en in de zon.
Zodra hij volgend jaar bloeit zal ik een foto,s posten,van deze toch wat ondergewaardeerde plant.

Bedankt Theo! Ik ben blij te horen dat hij zo buiten kan! weer ééntje op de lijst te zoeken planten.  ))4
Ik dacht trouwens niet dat er veel soorten klein blijvende salvia's zijn voor de rotstuin, of vergis ik mij?

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15870
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #52 Gepost op: 1 december 2013, 09:04:36 »
Ik heb deze Salvia al jaren in de tuin staan Hugo,zonder dat ik hem in de winter afdek.
Wel wat uitval na de winter ,maar de plant herstelt zich voor een groot gedeelte,hij staat in wat ruw gesteente en in de zon.
Zodra hij volgend jaar bloeit zal ik een foto,s posten,van deze toch wat ondergewaardeerde plant.

Goed om weten Theo , dat voed de hoop van den brave burger .... Mee eens dat het een mooie plant is. (vooral ook het blad mag gezien worden ) Ik ben alleen wat bang dat ie op den duur toch wat breed wordt ? Hoe breed is jouw exemplaar al geworden ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15870
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #53 Gepost op: 1 december 2013, 09:06:52 »
Bedankt Theo! Ik ben blij te horen dat hij zo buiten kan! weer ééntje op de lijst te zoeken planten.  ))4
Ik dacht trouwens niet dat er veel soorten klein blijvende salvia's zijn voor de rotstuin, of vergis ik mij?

Ik denk dat er 2 of 3 kleine soorten zijn voor de rotstuinier Hugo. Naast caespitosa moet er nog 1 of 2 zijn , maar de naam of namen schieten me niet onmiddellijk te binnen.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15870
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #54 Gepost op: 1 december 2013, 09:40:09 »
Ik denk dat er 2 of 3 kleine soorten zijn voor de rotstuinier Hugo. Naast caespitosa moet er nog 1 of 2 zijn , maar de naam of namen schieten me niet onmiddellijk te binnen.

Hugo , er zijn ook nog S. cryptantha en daghestanica ....Je moet ze maar eens "googlen". 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2638
  • Geslacht: Man
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #55 Gepost op: 1 december 2013, 16:29:43 »
Ik heb deze Salvia al jaren in de tuin staan Hugo,zonder dat ik hem in de winter afdek.
Wel wat uitval na de winter ,maar de plant herstelt zich voor een groot gedeelte,hij staat in wat ruw gesteente en in de zon.
Zodra hij volgend jaar bloeit zal ik een foto,s posten,van deze toch wat ondergewaardeerde plant.

Goed om weten Theo , dat voed de hoop van den brave burger .... Mee eens dat het een mooie plant is. (vooral ook het blad mag gezien worden ) Ik ben alleen wat bang dat ie op den duur toch wat breed wordt ? Hoe breed is jouw exemplaar al geworden ?
Je moet hem inderdaad wat ruimte geven Kris,die van mij is ongeveer 35 cm breed.

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #56 Gepost op: 1 december 2013, 22:31:33 »
Ik denk dat er 2 of 3 kleine soorten zijn voor de rotstuinier Hugo. Naast caespitosa moet er nog 1 of 2 zijn , maar de naam of namen schieten me niet onmiddellijk te binnen.

Hugo , er zijn ook nog S. cryptantha en daghestanica ....Je moet ze maar eens "googlen".

 ((4

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16869
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #57 Gepost op: 8 december 2013, 11:49:55 »
Sinterklaas zorgde voor een verrassing gisteren.
Gelukkig had hij het geschenk niet in het traditionele schoentje achtergelaten maar had hij het in de rotstuin geplant !  -2( -2(

Gentiana acaulis "Arctic Fanfare" - totaal buiten het seizoen natuurlijk, maar gezien het zijn allereerste bloem is wou ik hem jullie niet onthouden !

Harelbeke-West-Vlaanderen

Gyi Peelaerts

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 353
  • Geslacht: Man
  • lewisia mijn voorkeur
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #58 Gepost op: 8 december 2013, 12:35:06 »
Dan ben je toch braaf geweest Luc, om zo een mooi pakje (gentiaan) te krijgen  ))8 :-X

Gyi

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16869
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #59 Gepost op: 8 december 2013, 12:56:31 »
Altijd Gyi ... altijd !  --11

-2( -2( -2(
« Laatst bewerkt op: 8 december 2013, 12:58:30 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen