Daar zeg je zoiets. Wellicht ging het bij mij daar telkens mis. Ik zette mijn planten op een onverwarmde slaapkamer, maar daar was de temperatuur toch nog altijd minimaal 10 graden. De planten liepen in februari bij het langer licht worden uit, met lange dunne geelgroene twijgen. De zwaar verzwakte kluiten zette hun laatste krachten in, en wanneer het echt nodig was, begin mei, hadden ze de kracht niet meer en stierven.
Je moet het wel hebben, een goede overwinteringsplaats, waar je geen omkijken naar hebt. Iets boven nul.
Meestal is dat een garage. Daar zette ik altijd mijn Agapanthussen in pot. Net geen vorst binnen, altijd koud. Tot de horrorwinter van 2012, met temperaturen van -23. Al mijn magnifieke oude Agapanthussen naar de vaantjes. Als ik de foto's nog zie van hun bloei in de zomer.... 
Ja, ik heb het oude atelier van mijn vader (hij was schrijnwerker), het gaat er binnen nooit onder de -5°C, zelfs al vriest het buiten dat het kraakt en als het te erg zou worden, er ligt ook nog verwarming die goed werkt, en er is ook een goede lichtinval.
Jammer van je Agapanthussen, ik denk dat iedereen wel zware verliezen heeft geleden in die winter. We waren ook veel te veel verwend geweest met die warme winters van de jaren er voor, je kon bijna subtropische planten gaan buiten houden.