Auteur Topic: Bloei november - december 2013  (gelezen 28751 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #60 Gepost op: 8 december 2013, 14:37:17 »
Past wel mooi bij de kleur van de baard van de kindervriend Sinterklaas. :D
Dank hem maar, Luc !
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #61 Gepost op: 8 december 2013, 20:17:01 »
Sinterklaas zorgde voor een verrassing gisteren.
Gelukkig had hij het geschenk niet in het traditionele schoentje achtergelaten maar had hij het in de rotstuin geplant !  -2( -2(

Gentiana acaulis "Arctic Fanfare" - totaal buiten het seizoen natuurlijk, maar gezien het zijn allereerste bloem is wou ik hem jullie niet onthouden !

(Link naar bijlage)
Mooi, Luc. Voor mij had ie "Burried Treasures"van Janis Ruksans (en een Engels woordenboek).
Voor de lange winteravonden, he. ;)

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2635
  • Geslacht: Man
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #62 Gepost op: 8 december 2013, 21:33:53 »
Sinterklaas zorgde voor een verrassing gisteren.
Gelukkig had hij het geschenk niet in het traditionele schoentje achtergelaten maar had hij het in de rotstuin geplant !  -2( -2(

Gentiana acaulis "Arctic Fanfare" - totaal buiten het seizoen natuurlijk, maar gezien het zijn allereerste bloem is wou ik hem jullie niet onthouden !

(Link naar bijlage)
Met zo,n verrassing mag je trots zijn Luc ((3

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #63 Gepost op: 8 december 2013, 22:02:12 »
Dat bedoelen ze nu met ge-luc hebben ;D ;D AlleƩ met dat pakje van de sint bedoel ik hoor!
Dat het een mooi Gentiaan is zal wel niets met den brave van Spanje te maken hebben  ))8 ))8 maar eerder met de Luc zijn  groene vingers heb ik zo'n vermoeden, knappe winterbloeier Luc ((14 ((14
« Laatst bewerkt op: 8 december 2013, 22:07:57 door Hugo Van Woensel »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16852
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #64 Gepost op: 9 december 2013, 08:44:09 »
Dank voor de lof mannen !  ((14
Dat ie nu bloeit zou ik normaal niet echt op prijs stellen, maar voor deze keer maak ik een uitzondering omdat ik er echt naar uit keek om te weten hoe hij er zou uit zien.  Ik was niet ontgoocheld !  ;D   "Ice blue" is het woord dat de Engelsen gebruiken voor deze kleur.
En wat de Sint betreft.... die mag volgend jaar natuurlijk terugkeren, Hugo...  ;)
« Laatst bewerkt op: 9 december 2013, 09:11:41 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3085
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #65 Gepost op: 9 december 2013, 13:36:11 »
Bidens staat hier nog heel mooi te bloeien .Niet echt een rotsplant, maar een 1 jarige plant , die in de border staat. Zorgt heel het groeiseizoen voor uitbundige bloei. Af en toe snoei ik wat weg, als hij wat te opdringerig is , maar daar trekt hij zich niets van aan .
« Laatst bewerkt op: 9 december 2013, 13:39:21 door Lily-Anne Vereecken »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #66 Gepost op: 10 december 2013, 16:54:32 »
Deze zaait zich hier nogal gewillig uit in alle kiertjes en voegjes....maar ik laat er altijd enkele staan want ze brengen een hele winter lang kleur!

Viola tricolor

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3085
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #67 Gepost op: 13 december 2013, 23:01:44 »
Uiteraard ook geen rotsplant maar toch waardevol in deze tijd van het jaar : een herfst bloeier die helemaal nog niet aan stoppen denkt : Schizostylis coccinea . Hij staat in de border en aan de rand van de vijver en heeft nog verschillende bloeiaren die nog moeten beginnen bloeien . Hij lijkt van bloeiwijze wat op een gladiool maar is veel fijner en heeft grasachtige  bladeren . Wel eigenaardig dat een plant van Zuid Afrikaanse oorsprong zich niets aantrekt van rijm en vorst aan de grond en maar blijft bloeien  .
« Laatst bewerkt op: 13 december 2013, 23:06:01 door Lily-Anne Vereecken »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16580
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #68 Gepost op: 13 december 2013, 23:15:56 »
Uiteraard ook geen rotsplant maar toch waardevol in deze tijd van het jaar : een herfst bloeier die helemaal nog niet aan stoppen denkt : Schizostylis coccinea . Hij staat in de border en aan de rand van de vijver en heeft nog verschillende bloeiaren die nog moeten beginnen bloeien . Hij lijkt van bloeiwijze wat op een gladiool maar is veel fijner en heeft grasachtige  bladeren . Wel eigenaardig dat een plant van Zuid Afrikaanse oorsprong zich niets aantrekt van rijm en vorst aan de grond en maar blijft bloeien  .

Heel mooi, Lily-Anne, ik heb die ooit ook nog gehad. Moet ik mij misschien ook weer eens aanschaffen. Staat die in vochtige grond bij u? Ik meen mij te herinneren dat hij graag wat extra vocht heeft.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #69 Gepost op: 24 december 2013, 13:00:48 »
Nog enkele laatste bloemen van het jaar.
Foto 1 Erigeron
Foto 2 Primula
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3085
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #70 Gepost op: 24 december 2013, 14:05:36 »
Uiteraard ook geen rotsplant maar toch waardevol in deze tijd van het jaar : een herfst bloeier die helemaal nog niet aan stoppen denkt : Schizostylis coccinea . Hij staat in de border en aan de rand van de vijver en heeft nog verschillende bloeiaren die nog moeten beginnen bloeien . Hij lijkt van bloeiwijze wat op een gladiool maar is veel fijner en heeft grasachtige  bladeren . Wel eigenaardig dat een plant van Zuid Afrikaanse oorsprong zich niets aantrekt van rijm en vorst aan de grond en maar blijft bloeien  .

Heel mooi, Lily-Anne, ik heb die ooit ook nog gehad. Moet ik mij misschien ook weer eens aanschaffen. Staat die in vochtige grond bij u? Ik meen mij te herinneren dat hij graag wat extra vocht heeft.


Ja, ze hebben graag voldoende vocht . Bij mij staan er een deel aan de rand van de vijver ( bijna met de wortels in het water) en een ander deel staat in de border en krijgt regelmatig zon ( als ze schijnt) bij de laatste heb ik wel wat extra humus gegeven, om wat meer vocht vast te houden . Eigenlijk doen die het nog iets beter dan die aan de vijver. Ze bloeien nog steeds verder .Heb jij mijn pb van 14 dec. niet ontvangen Frankie ?

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16580
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #71 Gepost op: 24 december 2013, 14:42:59 »
Uiteraard ook geen rotsplant maar toch waardevol in deze tijd van het jaar : een herfst bloeier die helemaal nog niet aan stoppen denkt : Schizostylis coccinea . Hij staat in de border en aan de rand van de vijver en heeft nog verschillende bloeiaren die nog moeten beginnen bloeien . Hij lijkt van bloeiwijze wat op een gladiool maar is veel fijner en heeft grasachtige  bladeren . Wel eigenaardig dat een plant van Zuid Afrikaanse oorsprong zich niets aantrekt van rijm en vorst aan de grond en maar blijft bloeien  .

Heel mooi, Lily-Anne, ik heb die ooit ook nog gehad. Moet ik mij misschien ook weer eens aanschaffen. Staat die in vochtige grond bij u? Ik meen mij te herinneren dat hij graag wat extra vocht heeft.


Ja, ze hebben graag voldoende vocht . Bij mij staan er een deel aan de rand van de vijver ( bijna met de wortels in het water) en een ander deel staat in de border en krijgt regelmatig zon ( als ze schijnt) bij de laatste heb ik wel wat extra humus gegeven, om wat meer vocht vast te houden . Eigenlijk doen die het nog iets beter dan die aan de vijver. Ze bloeien nog steeds verder .Heb jij mijn pb van 14 dec. niet ontvangen Frankie ?

Toch wel Lily-Anne, heb jij mijn antwoord daarop niet ontvangen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 793
  • Geslacht: Man
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #72 Gepost op: 24 december 2013, 23:29:10 »
Dank voor de lof mannen !  ((14
Dat ie nu bloeit zou ik normaal niet echt op prijs stellen, maar voor deze keer maak ik een uitzondering omdat ik er echt naar uit keek om te weten hoe hij er zou uit zien.  Ik was niet ontgoocheld !  ;D   "Ice blue" is het woord dat de Engelsen gebruiken voor deze kleur.
En wat de Sint betreft.... die mag volgend jaar natuurlijk terugkeren, Hugo...  ;)

Luc, ik kan best begrijpen dat je niet ontgoocheld was want zo'n mooie bloem mag zeker gezien worden.
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Danny De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 793
  • Geslacht: Man
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #73 Gepost op: 24 december 2013, 23:38:14 »
Uiteraard ook geen rotsplant maar toch waardevol in deze tijd van het jaar : een herfst bloeier die helemaal nog niet aan stoppen denkt : Schizostylis coccinea . Hij staat in de border en aan de rand van de vijver en heeft nog verschillende bloeiaren die nog moeten beginnen bloeien . Hij lijkt van bloeiwijze wat op een gladiool maar is veel fijner en heeft grasachtige  bladeren . Wel eigenaardig dat een plant van Zuid Afrikaanse oorsprong zich niets aantrekt van rijm en vorst aan de grond en maar blijft bloeien  .

Lily-Anne dit is inderdaad een plant waarvan je heel laat op het jaar nog heel wat genot hebt.
Is mijn inziens zeker niet moeilijk, hij doet het bij mij al jaren goed en zaait zich zelfs heel gemakkelijk uit.
En inderdaad van vorst trekt hij zich niet zoveel aan en wat regen kan die beslist ook wel verdragen.
Dus een goede plant voor ons klimaat, alleen spijtig dat die wel wat hoger wordt en vooral nogal serieus kan uitgroeien.
Is m.a.w. zeker geen plant voor de rotstuin.
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Eddy Tijtgat

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 100
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #74 Gepost op: 26 december 2013, 11:35:02 »
Hier in Wingene zijn de eerste tekenen van bloeiende planten al duidelijk te  zien.