Auteur Topic: Een laat voorjaar in Wallis  (gelezen 119196 keer)

Eddy Tijtgat

• Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
Re: Een laat voorjaar in Wallis
« Reactie #255 Gepost op: 27 december 2013, 14:12:04 »
Frankie, ik moet je feliciteren met de mooie weergave van de witte bloemenkleur. In de bergen op grote hoogte is het niet vanzelfsprekend om dat goed te doen lukken. Meestal zijn die foto's dan overbelicht. Vooral de weergave van Pinguicula alpina, Anemone narcissiflora en veel andere witte bloemen zijn zeer goed gelukt. Let jij speciaal op om de belichting aan te passen of gebruik je filters...?   

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #256 Gepost op: 27 december 2013, 21:09:59 »
Terug een heel fraaie reeks Frankie ! 3)) Het is echt heel plezant om deze schitterende reportage op het gemak te bekijken . Iedere dag kijk ik uit naar het vervolg , .........daar krijg ik nooit genoeg van !
Mijn voorkeur gaat uit naar die grote pollen Gentiana clusii en verna . Ook vind ik Dryas octopetala echt super mooi , alleen jammer dat deze plant zo snel uitbreidt .Traunsteinera globosa zie je ook zo vaak niet , heel aantrekkelijke plant . Die mooie groep Paradisea is ook wel top ! 6))
« Laatst bewerkt op: 27 december 2013, 21:20:48 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #257 Gepost op: 27 december 2013, 23:03:52 »
Frankie, de kwaliteit van je foto's is fantastisch! Je hebt het waarschijnlijk al ergens geschreven, maar wil je nog eens herhalen welk foto toestel je gebruikt?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #258 Gepost op: 27 december 2013, 23:50:44 »
Frankie, ik moet je feliciteren met de mooie weergave van de witte bloemenkleur. In de bergen op grote hoogte is het niet vanzelfsprekend om dat goed te doen lukken. Meestal zijn die foto's dan overbelicht. Vooral de weergave van Pinguicula alpina, Anemone narcissiflora en veel andere witte bloemen zijn zeer goed gelukt. Let jij speciaal op om de belichting aan te passen of gebruik je filters...?

Ik doe niets speciaals, Eddy, zoals ik al zei, neem ik meerdere foto's van iets waarbij ik de beste overhoudt. Ik neem dan ook vaak foto's vanuit verschillende standpunten.
Inderdaad, wanneer de zon te fel schijnt, heb je vaak last van overbelichte foto's. Als je de tijd hebt, kan je even wachten tot er een wolk voor de zon schuift of zo. Er zelf gaan voorstaan -zelf schaduw creeëren- levert meestal niet het verhoopte resultaat.
Zoals ik ook al eerder zei, vaak is het kwestie van geluk hebben en veel uitproberen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #259 Gepost op: 27 december 2013, 23:56:22 »
Frankie, de kwaliteit van je foto's is fantastisch! Je hebt het waarschijnlijk al ergens geschreven, maar wil je nog eens herhalen welk foto toestel je gebruikt?

Ik gebruik maar een gewoon 'toeristenkodakse', hoor Lily-Anne. Het model: SONY DSC-H50. Ik heb het toestel al zo'n zes jaar, geloof ik, kostte toen zo wat 500 euro. Nu is dat toestelletje al redelijk gedateerd en zijn er al veel betere toestellen voor minder geld op de markt. Ik overweeg zelfs om iets anders te kopen, omdat...ik mijn foto's niet goed genoeg vind. Ofwel ben ik met niets content, ofwel zijn jullie te snel content.  )1)

De foto's die Gerrit Eikelenboom neemt, die zijn fantastisch. Wat hij kan, zal ik met mijn toestel nooit kunnen. Maar hey, ik roei met de spanen die ik heb.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #260 Gepost op: 28 december 2013, 00:03:34 »
Terug een heel fraaie reeks Frankie ! 3)) Het is echt heel plezant om deze schitterende reportage op het gemak te bekijken . Iedere dag kijk ik uit naar het vervolg , .........daar krijg ik nooit genoeg van !
Mijn voorkeur gaat uit naar die grote pollen Gentiana clusii en verna . Ook vind ik Dryas octopetala echt super mooi , alleen jammer dat deze plant zo snel uitbreidt .Traunsteinera globosa zie je ook zo vaak niet , heel aantrekkelijke plant . Die mooie groep Paradisea is ook wel top ! 6))

Merci Danny, leuk dat je er iets aan hebt. Toen ik daar rond liep, besefte ik soms maar half wat voor geluk mij te beurt viel. Je hersenen krijgen daar zoveel signalen te verwerken, dat je bij wijze van spreken, soms blokkeert. Zo besef ik nu ook dat ik zelfs nog heel wat foto's 'vergeten' heb te nemen. De tijd tikt op zo'n momenten ongenadig verder.

Ja, die gentianen, hé, magnifiek zoals ze daar staan. In een tuin kan je zelden zo'n spectaculair resultaat bekomen.

Wat de Dryas betreft, niets weerhoudt je om af en toe een stukje af te knippen, hoor, de plant verdraagt dat heel goed.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #261 Gepost op: 28 december 2013, 00:15:44 »
De uitstap op Col du Sanetsch is eigenlijk nog niet helemaal afgelopen.

Toen we terugreden merkte ik in de verte nog een gletsjergebied op. Ik wilde die regio ook nog wel eens verkennen. Vrouw en kids zagen dat niet meer zitten, dus mochten zij wat rusten in en rond de auto, en ik alleen op pad. 'Maar 't mag wel nie te lang duren, hé', roepen ze alledrie in koor.  7))
'Neenee', zeg ik dan, 'je kent me toch'  11))
'Ja juist daarom', zegt vrouwlief, 'pas maar op, hé, of...  4))'. 
Slik...'k zal maar haast maken, zeker?

Aan het begin van het pad ligt een mooi karstgebied. In die spleten in het kalkgesteente, groeit voornamelijk Silene acaulis.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #262 Gepost op: 28 december 2013, 00:23:24 »
Als je verder loopt in de richting van de gletsjer, stroomopwaarts van een begeleidend riviertje, kom je de meest interessante biotoopjes tegen. Van die typische biotoopjes waar de 'snowmelting species' staan. Hier in dit stuk, deed ik mijn inspiratie op, om het aanleggen van mijn smeltwatertrog.

Foto 1 toonde ik al eens in dat gelijknamig topic. Het is in feite een crevicetuintje, net alsof ZZ hier langs is geweest! In het wat drogere gedeelte staat hoofdzakelijk Ranunculus alpestris. In de lagere, vochtigere regionen staat Soldanella alpina. Mooie aanblik, niet?

Ook op foto 2,3 en 4 zie je dat R. alpestris ook graag op wat drogere stukken staan.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #263 Gepost op: 28 december 2013, 00:28:08 »
Bijna niet te geloven, hé, maar R. alpestris staat hier met duizenden!
Hier staat hij samen met Hutchinsia alpina is een smalle spleet. (foto 2)
Eén enkele keer zie je ook S. alpina in een wat droger stuk op een rotsblok. (foto 3)
« Laatst bewerkt op: 28 december 2013, 00:44:13 door Frankie Wulleman »

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #264 Gepost op: 28 december 2013, 00:30:46 »
Overigens ook nog een aardige Draba.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #265 Gepost op: 28 december 2013, 00:34:57 »
Soldanella alpina, in zijn eenvoudige schoonheid...wellicht één van de mooiste decors waarin je hem kan vereeuwigen -overigens niet zo easy-. Daar ter plaatse maakte ik de plannen om thuis toch maar eens te proberen om een biotoopje na te bootsen om die formidabele planten te kunnen laten gedijen. Ik denk dat het de inspanning waard is. Ik houd alvast de mooiste herinneringen over aan mijn trip naar dit oord.

« Laatst bewerkt op: 28 december 2013, 08:49:54 door Luc Gilgemyn »

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #266 Gepost op: 28 december 2013, 08:24:13 »
Wat hij kan, zal ik met mijn toestel nooit kunnen. Maar hey, ik roei met de spanen die ik heb.
Dat ben ik niet met je eens Frankie, kwestie van iets meer uitproberen met b.v. een handleiding erbij. Bij Gerrit lukte dat in het begin ook niet zo goed. Aan jouw toestel ligt het niet, kwaliteit is zo te zien prima. Dus met die roeispanen van jouw valt best goed te roeien, kwestie van gericht oefenen. En schaduw creeren werkt prima, als je maar de goede middelen gebruikt. Een witte paraplu b.v. of een reflexie scherm (opvouwbaar). Maar iemands schaduw gebruiken is vaak teleurstellend.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #267 Gepost op: 28 december 2013, 08:48:06 »
Wat hij kan, zal ik met mijn toestel nooit kunnen. Maar hey, ik roei met de spanen die ik heb.
Dat ben ik niet met je eens Frankie, kwestie van iets meer uitproberen met b.v. een handleiding erbij. Bij Gerrit lukte dat in het begin ook niet zo goed. Aan jouw toestel ligt het niet, kwaliteit is zo te zien prima. Dus met die roeispanen van jouw valt best goed te roeien, kwestie van gericht oefenen. En schaduw creeren werkt prima, als je maar de goede middelen gebruikt. Een witte paraplu b.v. of een reflexie scherm (opvouwbaar). Maar iemands schaduw gebruiken is vaak teleurstellend.

Awel, ja Cor, dat bedoel ik, iemand gebruiken als schaduw werkt niet zo goed. Een witte paraplu heb ik nooit bij in de bergen  2)) Een reflexiescherm....ja valt te overwegen. Maar in de bergen heb je vaak al zo veel bagage mee.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #268 Gepost op: 28 december 2013, 08:51:57 »

Awel, ja Cor, dat bedoel ik, iemand gebruiken als schaduw werkt niet zo goed. Een witte paraplu heb ik nooit bij in de bergen  2)) Een reflexiescherm....ja valt te overwegen. Maar in de bergen heb je vaak al zo veel bagage mee.

Hoezo Frankie ??  Dan laat je toch die dikke truien en de regenkledij thuis - het is er toch altijd mooi weer....  -1( -1(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #269 Gepost op: 28 december 2013, 08:54:51 »

Hoezo Frankie ??  Dan laat je toch die dikke truien en de regenkledij thuis - het is er toch altijd mooi weer....  -1( -1(

Het is er meestal mooi weer, daar in de bergen in Wallis in de zomer, maar een plaatselijk onweer is er echter nooit veraf. Dat konden we bijna dagelijks ondervinden.