Auteur Topic: Een laat voorjaar in Wallis  (gelezen 119289 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Een laat voorjaar in Wallis
« Reactie #285 Gepost op: 28 december 2013, 22:31:25 »
Je hersenen krijgen daar zoveel signalen te verwerken, dat je bij wijze van spreken, soms blokkeert. Zo besef ik nu ook dat ik zelfs nog heel wat foto's 'vergeten' heb te nemen. De tijd tikt op zo'n momenten ongenadig verder.

Ook al weer een heeeeel bekend gevoel Frankie ! Ik vermoed dat de klok daar tegen een grotere snelheid tikt .....kan niet anders ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #286 Gepost op: 28 december 2013, 22:32:52 »
Terug een heel fraaie reeks Frankie ! 3)) Het is echt heel plezant om deze schitterende reportage op het gemak te bekijken . Iedere dag kijk ik uit naar het vervolg , .........daar krijg ik nooit genoeg van !

Jij niet alleen Danny . We volgen het allemaal met groot genoegen .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #287 Gepost op: 28 december 2013, 23:36:39 »
Cor, dat bedoelde ik net als ik melde dat 'wit' moeilijk te fotograferen is in de bergen. Ik spreek uit ervaring dat Pinguicula alpina moeilijk deftig te fotograferen is. Al mijn pogingen mislukten in het verleden. Dit jaar ben ik gaan onderbelichten, wat tot beter resultaat leidt.
Onderbelichten heb ik uiteraard ook geprobeerd, maar ook mislukte.

Cor (of iemand anders), heb je ervaring hoe je een reflectiescherm gebruikt? Het is maar 30 cm breed en is dat breed genoeg om het licht op een plant te dimmen, zonder dat je een zone gedimd en dan een zone met zonlicht ziet op de latere foto?
Persoonlijk heb ik (nog) geen ervaring Eddy, maar ik heb demonstraties ervan gezien. Zoals ik al eerder schreef, je hebt die schermen in verschillende maten, tot iets van 60 x 80 cm aan toe. Maar die zijn voor ons doel een beetje onhandig, zo groot hoeft hij ook niet te zijn. Voorts moet je zorgen dat je alleen in de zone met gedimd licht fotografeerd. Ik zeg ook niet dat het hét wondermiddel is, maar het werkt wel. Je kunt ook andersom werken, een plant waarbij je last hebt van zware slagschaduw, kun je met de zilverzijde aan de schaduwzijde "bijlichten". Werkt echt grandioos, wel even oefenen.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #288 Gepost op: 28 december 2013, 23:45:20 »
Zo zie je maar hoe rijk en verscheiden ons taalgebied is, Lily-Anne...  7))

Damme helegoans in 't Vloams moestn bugun, ze zoen der helegoans niet ni mi van verstoan, hé Luc.  11)) Ti nog e bitje e toaltje damme weider in é.

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #289 Gepost op: 28 december 2013, 23:47:20 »
Toen we terugreden merkte ik in de verte nog een gletsjergebied op. Ik wilde die regio ook nog wel eens verkennen en ik alleen op pad. 'Maar 't mag wel nie te lang duren, hé', roepen ze alledrie in koor.  7))
'Neenee', zeg ik dan, 'je kent me toch'  11))
'Ja juist daarom', zegt vrouwlief, 'pas maar op, hé, of...  4))'. 

Wat zijn dat bekende passages Frankie .......... 7))

Join the club, Kris.  7))

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #290 Gepost op: 28 december 2013, 23:55:15 »
Je hersenen krijgen daar zoveel signalen te verwerken, dat je bij wijze van spreken, soms blokkeert. Zo besef ik nu ook dat ik zelfs nog heel wat foto's 'vergeten' heb te nemen. De tijd tikt op zo'n momenten ongenadig verder.

Ook al weer een heeeeel bekend gevoel Frankie ! Ik vermoed dat de klok daar tegen een grotere snelheid tikt .....kan niet anders ....

Dat zijn hoogdagen, Kris, als je in zo'n gebiedjes rondloopt. Voor dat je het beseft zakt de zon alweer aan de einder weg en moet je voortmaken. Je wilt dan toch nog altijd die ene plant nog eens zien, of achter dat grote rotsblok gaan kijken. Het stopt maar niet. Na onze reis zei ik tegen mijn vrouw dat ik eigenlijk te veel tijd heb 'verloren' met andere zaken. 'En dat terwijl we bijna elke dag in de bergen hebben vertoeft' vroeg ze met enige verwondering. Tja, die halve dag in dat zwembad, en die halve dag gewoon op 't gemak zullen me niet bevallen zijn, zeker?  )1)

Lily-Anne Vereecken

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #291 Gepost op: 29 december 2013, 08:45:14 »
Ik ken dat gevoel ook wel op reis. Dan staat er een paar keer een mogelijk interessante berg op het programma en als je er dan uiteindelijk geraakt, is er soms nog te veel sneeuw en zijn alpentuinen nog gesloten of zo goed als geen interessante planten of is de weg naar de interessante plaatsen te gevaarlijk ( voor mij ) of is de tijd zo kort,  dat je niet echt voldaan terug keert. Misschien is een planten expeditie met gelijkgezinden wel handiger ! Dan is er maar 1 doel en zijn zwembaden , rustdag,  stadsbezoek ... helemaal overbodig en is het bijna volledig plantenplezier ! Maar ja.....een goed evenwicht zal ook wel belangrijk zijn zeker. Dan maar terug hopen op de volgende reis .
Maar Wallis, daar wil ik zeker eens komen ! Het zal daar nog druk worden Frankie !
  -8( -8( Een meerdaagse uitstap naar Wallis met het forum?  )))6 )))6 )))6 --15 --15 --15 ((6 ((6
« Laatst bewerkt op: 29 december 2013, 09:07:07 door Lily-Anne Vereecken »

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #292 Gepost op: 29 december 2013, 09:13:45 »
[Een kleine noot ter verduidelijking voor onze Nederlandse vrienden... 7))
De Vlaamse uitdrukking "kortsteken" laat zich vertalen door : "in de gevangenis gooien", "in verzekerde bewaring nemen", enz...
U begrijpt wellicht wat de auteur hier bedoelt..  )2) 11))

Voor alle niet Westvlamingen Luc .... 7))

8)) 8)) ... Tja... wij hebben duidelijk nog veel ontwikkelingswerk voor de boeg...  5)) 5))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #293 Gepost op: 29 december 2013, 09:15:53 »

Damme helegoans in 't Vloams moestn bugun, ze zoen der helegoans niet ni mi van verstoan, hé Luc.  11)) Ti nog e bitje e toaltje damme weider in é.

Weet je Frankie, tijdens de tweede wereldoorlog gebruikte men op Amerikaanse onderzeeboten Navajo indianen om hun berichten te versturen zodat de vijand die niet kon ontrafelen... wellicht waren er geen West Vlamingen voor handen...    )1)7)) 7))

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #294 Gepost op: 29 december 2013, 10:29:18 »
  -8( -8( Een meerdaagse uitstap naar Wallis met het forum?  )))6 )))6 )))6 --15 --15 --15 ((6 ((6
Lily-Anne ik wil geen zand strooien ))8 in de raderen van het VRV-bestuur, maar als die optie nog even op zich laat wachten of misschien niet verder komt dan de wensenlijst --13, heb ik misschien een altenatief voor je. Kijk hier http://www.gardentours.nl/reisinformatie?p=zdtl&reisID=755032 eens. Het is niet het gebied waar Frankie hier zo schitterend verslag van doet, maar wel vergelijkbaar ((14. Onder deskundige leiding die de gebieden die bezocht worden kent als zijn broekzakken ((12, gelijk gestemden ))4 en iedere avond een korte samenkomst met determinatie van wat we allemaal hebben gezien ((14. En zeker doenbaar voor mensen die nou niet zo nodig langs dat randje hoeven lopen ))8.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2013, 10:32:07 door Cor van Kapel »

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #295 Gepost op: 29 december 2013, 11:04:37 »
Lily-Anne ik wil geen zand strooien ))8 in de raderen van het VRV-bestuur, maar als die optie nog even op zich laat wachten of misschien niet verder komt dan de wensenlijst --13, heb ik misschien een altenatief voor je. Kijk hier http://www.gardentours.nl/reisinformatie?p=zdtl&reisID=755032 eens. Het is niet het gebied waar Frankie hier zo schitterend verslag van doet, maar wel vergelijkbaar ((14. Onder deskundige leiding die de gebieden die bezocht worden kent als zijn broekzakken ((12, gelijk gestemden ))4 en iedere avond een korte samenkomst met determinatie van wat we allemaal hebben gezien ((14. En zeker doenbaar voor mensen die nou niet zo nodig langs dat randje hoeven lopen ))8.
Ja daar gaan we weer, dit riekt naar "commerce" , Cor ))4

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #296 Gepost op: 29 december 2013, 11:07:03 »

Weet je Frankie, tijdens de tweede wereldoorlog gebruikte men op Amerikaanse onderzeeboten Navajo indianen om hun berichten te versturen zodat de vijand die niet kon ontrafelen... wellicht waren er geen West Vlamingen voor handen...    )1)7)) 7))
Nee Luc, dat was puur praktisch............zo'n onderzeeboot zou nooit meer boven komen onder het gewicht van al die aardappels voor de frites........ )2)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #297 Gepost op: 29 december 2013, 13:28:16 »

Nee Luc, dat was puur praktisch............zo'n onderzeeboot zou nooit meer boven komen onder het gewicht van al die aardappels voor de frites........ )2)
[/quote]

4)) 4)) euh...verschoning....  neen, de kerstgedachte indachtig moet ik de vrede bewaren.... Ik beperk mij derhalve tot "wat heb jij dat weer scherp gezien, Gerard !"   :-X
« Laatst bewerkt op: 29 december 2013, 14:55:42 door Luc Gilgemyn »

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #298 Gepost op: 29 december 2013, 17:36:37 »
Ik ken dat gevoel ook wel op reis. Dan staat er een paar keer een mogelijk interessante berg op het programma en als je er dan uiteindelijk geraakt, is er soms nog te veel sneeuw en zijn alpentuinen nog gesloten of zo goed als geen interessante planten of is de weg naar de interessante plaatsen te gevaarlijk ( voor mij ) of is de tijd zo kort,  dat je niet echt voldaan terug keert. Misschien is een planten expeditie met gelijkgezinden wel handiger ! Dan is er maar 1 doel en zijn zwembaden , rustdag,  stadsbezoek ... helemaal overbodig en is het bijna volledig plantenplezier ! Maar ja.....een goed evenwicht zal ook wel belangrijk zijn zeker. Dan maar terug hopen op de volgende reis .
Maar Wallis, daar wil ik zeker eens komen ! Het zal daar nog druk worden Frankie !

Ik was maar wat aan 't zwanzen, Lily-Anne. Een keer met de kids in 't zwembad duiken of een crèmke gaan eten vind ik ook niet erg, hoor. Een stadsbezoek doe ik ook wel graag eens...voor één keer.  11))

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #299 Gepost op: 29 december 2013, 17:45:15 »

Je moet overigens niet bang zijn om naar Wallis te gaan, Lily-Anne. Het wegennet is er uitstekend. Zelfs de wegen die hoog de bergen in lopen zijn voor iedereen perfect berijdbaar zonder enig probleem.
De tochten die wij deden waren absoluut niet gevaarlijk, want met uitzondering van één keertje, waren mijn vrouw en kinderen telkens mee, en dat zijn al zeker geen atleten hoor.
Vaak kan je met je auto tot tegen de alpenplanten rijden. Om bijvoorbeeld de A. helvetica's te spotten moesten we slechts een vijftig tal meter van onze auto stappen.