Cor, dat bedoelde ik net als ik melde dat 'wit' moeilijk te fotograferen is in de bergen. Ik spreek uit ervaring dat Pinguicula alpina moeilijk deftig te fotograferen is. Al mijn pogingen mislukten in het verleden. Dit jaar ben ik gaan onderbelichten, wat tot beter resultaat leidt.
Onderbelichten heb ik uiteraard ook geprobeerd, maar ook mislukte.
Cor (of iemand anders), heb je ervaring hoe je een reflectiescherm gebruikt? Het is maar 30 cm breed en is dat breed genoeg om het licht op een plant te dimmen, zonder dat je een zone gedimd en dan een zone met zonlicht ziet op de latere foto?
Persoonlijk heb ik (nog) geen ervaring Eddy, maar ik heb demonstraties ervan gezien. Zoals ik al eerder schreef, je hebt die schermen in verschillende maten, tot iets van 60 x 80 cm aan toe. Maar die zijn voor ons doel een beetje onhandig, zo groot hoeft hij ook niet te zijn. Voorts moet je zorgen dat je alleen in de zone met gedimd licht fotografeerd. Ik zeg ook niet dat het hét wondermiddel is, maar het werkt wel. Je kunt ook andersom werken, een plant waarbij je last hebt van zware slagschaduw, kun je met de zilverzijde aan de schaduwzijde "bijlichten". Werkt echt grandioos, wel even oefenen.