Auteur Topic: Saxifraga 2014  (gelezen 300818 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #150 Gepost op: 30 januari 2014, 22:08:51 »
1/ Hoera, op de het leuke heuveltje van Saxifraga 'Niobe' (is zeker ook een meisje) staan twee bloempjes open....zonder enige stengel.
Ze lijken er op te plakken ...
Het begint te komen ...
2/ Nu we toch over koning bezig zijn, een paar jaar terug was dit een koningskoppel.
Maar vorig jaar kwam er een andere koning op de proppen en die was zodanig kwaad wegens afgewezen liefde, dat hij de boel kort en klein sloeg.
Het lijkt er op dat de boze koning aan de andere kant van de wereld zit en dus zal hoogstwaarschijnlijk de liefde hier zegevieren.
Rechts op de foto is de koningin te ontwaren, het enige wat ik weet is dat ze een fantastisch perzikachtige huid bezit, welke glanst door toedoen van de charmes van de koning die op de foto links te zien is.
3/ Dit moet een of andere gravin zijn, in elk geval ziet ze er statig uit. Dit is Sax. 'Verona'.
4/ En dit is zeker en vast er een 'van den hogen adel ' : 'Karel Capek' met een eerste bloem.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #151 Gepost op: 30 januari 2014, 22:09:06 »
En tot slot nog een paar overzichtsfoto's.......

Een prachtige verzameling heb je Jos, en alles ziet er Pico Bello uit. Geweldig.  ((12 ((12 ((12
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #152 Gepost op: 30 januari 2014, 22:12:26 »
Nog eentje om af te sluiten, en wat voor een !
De eerste bloem op Saxifraga 'Winifred', al eeuwenoud, zeker een van de 'oerkoninginnen'.
Deze woont al een paar decennia op een stuk maansteen. 8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #153 Gepost op: 30 januari 2014, 22:14:09 »
En tot slot nog een paar overzichtsfoto's.......

Een prachtige verzameling heb je Jos, en alles ziet er Pico Bello uit. Geweldig.  ((12 ((12 ((12
Jawel, die Jos, dat is geen normale.
Ik bedoel, dat is geen normale verzameling.
Ik denk dat er ook Saxen in zijn bed groeien ... 8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #154 Gepost op: 30 januari 2014, 22:17:18 »
Hier bloeit hij ook min of meer onregelmatig. Waarom ze dat soms doen is mij ook een raadsel. Ik zie dat hier ook vaak bij andere Saxifraga's zoals bijvoorbeeld 'Jan Neruda'.

Over de Jan gesproken (ik bedoel de Neruda) .....die staat er hier bij als volgt. Jawel is nog een erg gewaardeerd cadeautje van de Frankie . ((12

Hij ziet er bijzonder goed uit, Kris, en er zitten heel wat knopjes aan te komen.
Wie ziet er bijzonder goed uit ? Kris ?    ???
Jan toch niet !!!
En wat is dat met die knopjes ????
 --3 --11 -7(
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2014, 22:19:25 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #155 Gepost op: 30 januari 2014, 22:19:01 »
Nu nog wat knopjes ....

1/ Dit is een van mijn favorieten, niet zo makkelijk, maar mits wat bescherming ...
    Favoriet vanwege de mooie bolvorm, nu nog meer want er stonden nog nooit zo veel knopjes op.
    Saxifraga x pulvilacina 'Niobe' is bij mij meestal karig met bloemen, niet dit jaar.  :D

2/ Altijd spannend als een nieuwe Sax. voor het eerst knopjes vertoont. Dit is Saxifraga 'Zita Markova', meegebracht van Karel Lang.
3/ Dit is ook zo bij Sax. 'Thor Heyerdahl'
4/ En dit exemplaartje is 'Martin Luther'

Zo te zien heeft Karel Lang weer een paar juweeltjes gekweekt, Jan, en ik ben al net zo benieuwd als jij hoe deze knopjes zich gaan openen.

Spannend hè !!!
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #156 Gepost op: 30 januari 2014, 22:42:18 »
Wie ziet er bijzonder goed uit ? Kris ?    ???
Jan toch niet !!!
En wat is dat met die knopjes ????
 --3 --11 -7(

Kris was de voorbije dagen wat naar de knoppen Jan ....... :(
Over welke knoppen waren we nu bezig of was het Jan ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #157 Gepost op: 31 januari 2014, 08:29:41 »
 ))4 ))4 )--1 )--1
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jos van Bergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #158 Gepost op: 31 januari 2014, 20:11:58 »
Hallo allemaal,

Ik ben door drukke werkzaamheden voor de Nederlandse Coniferen Vereniging nog niet in staat geweest om de diverse berichten te beantwoorden. Maar laat ik beginnen jullie allen te danken voor de lovende woorden. Ik ga proberen het bloeiproces zo goed mogelijk te volgen en te posten. Het komende weekend gaat me dat niet lukken, want dan vertoef ik 2 dagen in het Belgian House op het WK veldrijden in Hoogerheide (ook heel gezellig). De foto's van afgelopen weekend zal ik nog wel proberen te posten.

Groeten,
Jos

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #159 Gepost op: 31 januari 2014, 20:15:18 »
Hallo allemaal,
Het komende weekend gaat me dat niet lukken, want dan vertoef ik 2 dagen in het Belgian House op het WK veldrijden in Hoogerheide (ook heel gezellig). Groeten,
Jos

Dag Jos , komt gij onze Sven Nys aanmoedigen ? Heel goed plan  ((12 ((12 ((12
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jos van Bergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #160 Gepost op: 31 januari 2014, 20:25:38 »
vervolg
De tweede vind ik erg mooi Jos ((14, laat die nog eens zien als hij vol in bloei staat.

Edit: Ik heb hem (Saxifraga stribrnyi) even opgezocht op het web, hij/zij geeft de voorkeur aan kalkhoudende omstandigheden, klopt dat  --((1 Is 't ie dan geschikt voor een mooie tufsteen  --19 Is S. stribrnyi monocarp (want dat kan ik nou weer niet vinden) )--1

Hoi Cor,

Ik ga zeker nog meer foto's posten van deze sax. Of hij monocarp is. weet ik ook niet.

Jos

Jos van Bergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #161 Gepost op: 31 januari 2014, 20:26:40 »
Hallo allemaal,
Het komende weekend gaat me dat niet lukken, want dan vertoef ik 2 dagen in het Belgian House op het WK veldrijden in Hoogerheide (ook heel gezellig). Groeten,
Jos

Dag Jos , komt gij onze Sven Nys aanmoedigen ? Heel goed plan  ((12 ((12 ((12

Dat gaan we zeker doen Chris, maar wij gaan ook onze Lars aanmoedigen!!!!!!!!!!

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #162 Gepost op: 31 januari 2014, 20:28:08 »
vervolg
De tweede vind ik erg mooi Jos ((14, laat die nog eens zien als hij vol in bloei staat.

Edit: Ik heb hem (Saxifraga stribrnyi) even opgezocht op het web, hij/zij geeft de voorkeur aan kalkhoudende omstandigheden, klopt dat  --((1 Is 't ie dan geschikt voor een mooie tufsteen  --19 Is S. stribrnyi monocarp (want dat kan ik nou weer niet vinden) )--1

Hoi Cor,

Ik ga zeker nog meer foto's posten van deze sax. Of hij monocarp is. weet ik ook niet.

Jos

Hij is zeker niét monocarp Cor en voor een tufsteen is ie uitermate geschikt ! Een echte aanrader !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jos van Bergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #163 Gepost op: 31 januari 2014, 20:37:20 »
Een indrukwekkende verzameling heb je daar, Jos, en alle planten zien er bovendien piekfijn uit, de hand van de meester... .

Als ik een puntje van kritiek mag geven...uw Jan Neruda, ziet er nogal 'rose-aangelopen' uit. Het kan natuurlijk gezichtsbedrog zijn, een foto zegt niet altijd alles, maar ik heb de indruk dat het geen Jan Neruda is.

Hoi Frankie,

Mijn Jan Neruda heeft inderdaad een rose schijn. In het boek porophyllum saxifragas geeft Radvan Horny aan dat de kleur van Jan Neruda variabel kan zijn. Wellicht dat er toch nuances van de witte variant zijn.
Overigens heb ik wel een foutje gemaakt bij de Cherrytrees, want dit is de Eulenspiegel.

Jos

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #164 Gepost op: 31 januari 2014, 20:38:57 »
Hoi Cor,

Ik ga zeker nog meer foto's posten van deze sax. Of hij monocarp is. weet ik ook niet.

Jos
Hij is zeker niét monocarp Cor en voor een tufsteen is ie uitermate geschikt ! Een echte aanrader !
Bedankt voor de aanvulling Luc, dat gaat hij zeker op de lijst voor 12 april a.s. ( )--1 --19 Nationale Rotsplantendag suffies 2-)( --2 en nou niet weer vergeten hé)
Wacht je foto's met spanning af Jos, alvast bedankt.