Auteur Topic: Saxifraga 2014  (gelezen 300968 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #330 Gepost op: 16 februari 2014, 21:04:34 »
Ik ben daarnet op pad geweest met mijn lamp.
Niet om de Saxen 's nacht wat licht te geven hoor.  :o
Wel om wat slakken te pletten.
Wat baten die blauwe korrels als ze liever bloemblaadjes van Saxen vreten ?
Ik heb er zeker tien geplet met een stuk marmer rots. Het zijn zo van die typische zwart-bruine ondieren. )-12

Wat kan een saxenliefhebber toch lijden, hé Jan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #331 Gepost op: 16 februari 2014, 21:15:25 »
Ik ben daarnet op pad geweest met mijn lamp.
Niet om de Saxen 's nacht wat licht te geven hoor.  :o
Wel om wat slakken te pletten.
Wat baten die blauwe korrels als ze liever bloemblaadjes van Saxen vreten ?
Ik heb er zeker tien geplet met een stuk marmer rots. Het zijn zo van die typische zwart-bruine ondieren. )-12

Als je zo 's avonds op een slakkentempo door je tuin slentert met een lamp dan zie je wel eens een slijmbal....En als je ..je niet wil blauw betalen aan blauwe korrels dan is een pletwals van marmersteen een goed alternatief. Ja die zachte winters ........ --20  die zijn een zegen voor dat slakkenvolkje ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #332 Gepost op: 16 februari 2014, 21:52:35 »
sax 'Gregor' op springen,

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #333 Gepost op: 16 februari 2014, 21:58:11 »
Ik ben daarnet op pad geweest met mijn lamp.
Niet om de Saxen 's nacht wat licht te geven hoor.  :o
Wel om wat slakken te pletten.
Wat baten die blauwe korrels als ze liever bloemblaadjes van Saxen vreten ?
Ik heb er zeker tien geplet met een stuk marmer rots. Het zijn zo van die typische zwart-bruine ondieren. )-12

Als je zo 's avonds op een slakkentempo door je tuin slentert met een lamp dan zie je wel eens een slijmbal....En als je ..je niet wil blauw betalen aan blauwe korrels dan is een pletwals van marmersteen een goed alternatief. Ja die zachte winters ........ --20  die zijn een zegen voor dat slakkenvolkje ....

Je kan toch met heel weinig blauwe korel toch veel slakken doden op één nacht ook die, die je met de lamp niet ziet! 8)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #334 Gepost op: 16 februari 2014, 22:32:17 »
Tegen sommige slakken werkt het, Hugo.
Maar de slakken die ik zonet beschreef en mijn ontmoeting met hen niet meer konden verder vertellen, die lusten die blauwe korrels niet.
Ze hadden gelegenheid genoeg om daar van te vreten, maar die lieten ze 'op zijn slaks' links liggen, want rechts stonden er van die lekkere, vochtige bloemen ...
In de zomer dood je tientallen dikke slakken met die korrels, nu heb ik er weinig gezien bij de korrels.
Een ander voordeel als je slakken plet met een stuk marmersteen, is dat de slakken die er nog zijn, eerst van hun geplette soortgenoten gaan sabbelen en dan hebben ze misschien geen honger meer ...
Wishfull thinking ... ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #335 Gepost op: 16 februari 2014, 22:32:46 »
En jouw 'Gregor' ziet er echt lekker uit ... ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #336 Gepost op: 17 februari 2014, 16:00:52 »
Hier kan Sax. "Mary Golds" zich nog nauwelijks bedwingen en belooft een indrukwekkend schouwspel

80994-0 !

Intussen bloeit "Verona" nog altijd lustig verder, met "Mary Golds" op de achtergrond.

80996-1

Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #337 Gepost op: 17 februari 2014, 18:08:32 »
'Mary Golds' zal een mooie worden, Luc.
Ze is een beetje van dezelfde familie als 'Allendale Charm', 'Tenerife' en 'Teide'.
Daar zit overal Saxifraga wendelboi en S. polulininiana in en die geven blijkbaar veel 'flower power'.
Ondertussen heb ik een twintigtal 'Mary Golds' opgepot.
Dus zal er hier binnen enkele jaren een hele bende in diverse rotstuintjes en stenen staan. -2(

Dit is 'Allendale Charm' die dank zij het zonnetje dat licht geeft eensklaps met een heleboel bloemen openstaat, terwijl dat er gisteren maar enkele waren.
Het Saxje staat wel naar het noorden gericht .... 8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #338 Gepost op: 17 februari 2014, 18:10:41 »
Ook de naaste buur, 'Peach Melba' opent voorzichtig enkele van de honderden bloemen....
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #339 Gepost op: 17 februari 2014, 18:35:56 »
Ons 'Kathleen' begint er duidelijk ook aan.
Gisteren nog 2 slakken, die dat ook in de mot hadden, morsdood geplet en zodoende wat knopjes gered.
Normaal is dat bij 'Kathleen' geen probleem, want die heeft knopjes te over.

Een van deze twee is volledig naar het noorden gericht, de andere meer naar het oosten.
Raar maar raar, die welke naar het oosten gericht is, heeft wat minder bloemen open ....

Ik weet het, ik ben een zaag, Frankie.  :o --6 ???
 ;) --11
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #340 Gepost op: 17 februari 2014, 18:44:18 »
Nog een paar sloebers :

1/ Saxifraga 'Krakatit'. Wat een mooie naam. ;D
2/ Dit is er eentje dat vorig jaar niet veel bloeide, al zorgde de winter voor heel wat knopvorming, maar ook voor knopmisvorming ...
    Dit jaar is beter voor dit Saxje : Saxifraga 'Lizzy'. Staat ergens op een of andere puinhelling en heeft dus beslist natte voeten.
3/ Slakken waren gisteren avond ook een festijn aan het vieren op de 'Gerard Philipe'. De achterste bloemknoppen moesten er aan geloven.
De slakken ook want ze waren veel te traag voor mij.
Ik versta trouwens niet dat sommige mensen die vieze, slijmerige beesten gewoon opvreten met huid en haar, al hebben ze er geen ...
 --3
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #341 Gepost op: 17 februari 2014, 22:44:07 »
Vanavond ben ik weer op escapade geweest.
Vroeger stelde ik mij daar iets anders bij voor, maar soms neemt het leven wat wendingen, niet waar ?
Dus gewapend met mijn zaklamp ging ik terug op tocht in de bergen, en wat vond ik daar ?
Wederom van die vieze, gluiperige beesten die hun neus (hebben ze die ?) ophalen voor blauwe korrels.
Er was er een hele dikke die al drie van de vijf knoppen van een arm Saxje (ze stonden zelfs nog niet open)  in het vege lijf gestoken had. --13
Wapens lagen er daar genoeg om de knoppen  weer uit het monster te persen.
En weet je waar ik wel vijf tegelijk van die ondieren terug vond ? Op een arm Drabaatje. Wat een drama voor die Draba !
Praktisch alle bloemknoppen weggevreten !
Arme Draba .... --13

Ik heb alle Draba's gecontroleerd, en ja daar zaten nog boosdoeners.
Ik ga rond mijn Saxen massaal arme Draba's planten, het zijn net magneten voor die verschrikkelijke wezens.
Die slijmerige wezens leken al twee keer groter dan de exemplaren die ik gisteren op een radicale wijze geplet heb. Dat kan toch niet ?
Waarschijnlijk heb ik vorige nacht gedroomd over reusachtige dinges, euh, SLAKKEN die mijn haar aan het verorberen waren.
Een nachtslak, pardon, een nachtmerrie .... ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #342 Gepost op: 17 februari 2014, 22:45:42 »
Toch is het zo, Frankie.
Vraag het maar eens aan Adrian Young.
Misschien was ik te veel bezig met de zon te vernoemen, alhoewel die toch voor al ons licht zorgt.
Ga maar eens binnen in huis op een donkere dag door al die regenwolken, je zal misschien wel het licht aansteken op 'klaarlichte' dag.
Dat zal je helemaal niet moeten doen als de zon schijnt, al is die kamer enkel op het noorden gericht ...
Het gaat dus om de 'light levels'.  ;)

Ik heb een heleboel Saxen op de noordelijke kant van mijn zandsteen muur gezet, die gaan nooit de zon te zien krijgen, maar wel licht ...

Daarin kan ik je dan weer wel volgen, Leiomerus, blijkbaar ben je dan toch nog zo zot niet als ik dacht.  --3
Denk je dat werkelijk ?
 --11
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #343 Gepost op: 18 februari 2014, 08:50:54 »
Vanavond ben ik weer op escapade geweest.
Vroeger stelde ik mij daar iets anders bij voor, maar soms neemt het leven wat wendingen, niet waar ?
Dus gewapend met mijn zaklamp ging ik terug op tocht in de bergen, en wat vond ik daar ?
Wederom van die vieze, gluiperige beesten die hun neus (hebben ze die ?) ophalen voor blauwe korrels.
Er was er een hele dikke die al drie van de vijf knoppen van een arm Saxje (ze stonden zelfs nog niet open)  in het vege lijf gestoken had. --13
Wapens lagen er daar genoeg om de knoppen  weer uit het monster te persen.
En weet je waar ik wel vijf tegelijk van die ondieren terug vond ? Op een arm Drabaatje. Wat een drama voor die Draba !
Praktisch alle bloemknoppen weggevreten !
Arme Draba .... --13

Ik heb alle Draba's gecontroleerd, en ja daar zaten nog boosdoeners.
Ik ga rond mijn Saxen massaal arme Draba's planten, het zijn net magneten voor die verschrikkelijke wezens.
Die slijmerige wezens leken al twee keer groter dan de exemplaren die ik gisteren op een radicale wijze geplet heb. Dat kan toch niet ?
Waarschijnlijk heb ik vorige nacht gedroomd over reusachtige dinges, euh, SLAKKEN die mijn haar aan het verorberen waren.
Een nachtslak, pardon, een nachtmerrie .... ))4

Wel spannend die escapades van jou Leiomerus !  Je kan er zo een slijmerige horrorprent over draaien  ((10 ((10
Overigens ben je niet alleen met het probleem Jan, ik heb hier ook al overblijfselen gevonden van wat eens Saxifraga bloempjes waren....  --13 --13  De korrels liggen ook ter plaatse, aan een nachtelijke jacht ben ik nog niet toe gekomen... ik mag zo laat niet buiten van mijn vrouw...  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #344 Gepost op: 18 februari 2014, 08:52:06 »
Nog een paar sloebers :

1/ Saxifraga 'Krakatit'. Wat een mooie naam. ;D


Een heel opvallend en mooi exemplaar is dat Jan !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen