Colchicum 2014

Gestart door Kris De Raeymaeker, 1 januari 2014, 09:37:37

Vorige topic - Volgende topic

Eric Breed

ja denk van wel Theo, maar wij rooien ze elk jaar op. Ze zijn dit jaar erg fraai

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Luc Scheldeman op 14 september 2014, 15:21:05
Stilaan komt één en ander toch in bloei, zij het voorlopig nogal spaarzaam.
Colchicum cupanii var. coustieri

Prachtige inkijk in je kas, Luc. En ga zo door met posten, want uniek.

Maar wat ik wil vragen: Ik zie al die potten geplunged in zand, dat ongetwijfeld vochtig is. Maar is het niet zo dat alle C. droogbloeiend zijn? Geen wortels vormen? Pas in het voorjaar? Of geldt dat alleen voor de van oorsprong afkomstige soorten uit onze streken gelden (autumnale) Hoe is jouw waterregime vanaf dat ze beginnen te groeien, of is daar geen algemene regel voor, net zoals de winterhardheid van soorten uit Turkije, Griekenland en het Midden Oosten?

Wat ik wel weet, is dat herfsttijloos al diverse keren fout geschreven wordt. Het komt van herfsttijde Maar dit even terzijde.

Peter Rijntjes

Colchicum Poseidon mag er ook wezen. Altijd goed voor een bloeirijk najaar, die Colchicums!

Peter Rijntjes

en Colchicum laetum..........

Peter Rijntjes

en alweer de laatste( voor nu):

Colchicum Fabeye's silver

Luc Scheldeman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 15 september 2014, 10:26:07
Prachtige inkijk in je kas, Luc. En ga zo door met posten, want uniek.

Maar wat ik wil vragen: Ik zie al die potten geplunged in zand, dat ongetwijfeld vochtig is. Maar is het niet zo dat alle C. droogbloeiend zijn? Geen wortels vormen? Pas in het voorjaar? Of geldt dat alleen voor de van oorsprong afkomstige soorten uit onze streken gelden (autumnale) Hoe is jouw waterregime vanaf dat ze beginnen te groeien, of is daar geen algemene regel voor, net zoals de winterhardheid van soorten uit Turkije, Griekenland en het Midden Oosten?
De foto's zijn genomen in een koude bak.  Alle potten hebben (al of niet herpot) 1x een lichte broes gekregen, maar kunnen natuurlijk ook wat capillair vocht opnemen vanuit het zandbed.
Voorlopig moet dit volstaan tot ze ten volle blad ontwikkelen ( wanneer is afhankelijk van de soort).
Bescherming geven tegen de koude is altijd een probleem. Ik los het op door matten glaswol over de potten te leggen wanneer ergere vorst voorspeld wordt. In combinatie met de vaste isolatieplaten op de vrije buitenranden lukt dit wel.  De overgrote meerderheid van de colchicum bollen zijn niet echt bestand tegen vorst.
Torhout, West-Vlaanderen

Allan Krijgsheld

Ik sluit me aan, bij de vorige sprekers, Luc. Je hebt een bijzonder mooie collectie Colchicum soorten.  ((12

Gerrit Eijkelenboom

Ook bij mij (spaarzaam) enkele herfsttijlozen. Nou ja, iedereen is ooit begonnen.

Colchicum autumnale x 'Lysimachus'.

Ruben Billiet

Maar wel een erg mooie Colchicum Gerrit!  ((14

Gerrit Eijkelenboom

Ja Ruben, en ik begin Colchica  ;D ;D steeds mooier te vinden.
Hij staat nu in pot, maar ik wil hem in de tuin. Moet kunnen, denk ik, want ooit groeide de soort hier in het wild.

Wim Boens

Twee grootbladige met gevulde bloemen hier in bloei, je houdt er van of niet....

Colchicum autumnale 'Alboplenum'
en Colchicum 'Waterlily'
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Eric Breed

Colchicum speciosum atrorubens, dat blijft een van de fraaiste ...vandaag bloeiend met zomerse temperaturen.

Eric Breed

Matthias, dat is Colchicum Giant 

Matthias Fouquaert

Citaat van: Eric Breed op 16 september 2014, 19:44:30
Matthias, dat is Colchicum Giant

@ Frankie: Ik moet nog wat werken aan wat 'herfstijlloos' kennis. Met al die vormen... ;) 8)

@ Eric B.: Bedankt voor de naamgeving van deze cultivar. Ja het zijn inderdaad grote bloemen...
Ik stond er niet bij stil. ;)

Ruben Billiet

Prachtig eric, die speciosum atrorubens! Ik hou van die meer donkere tinten.