Cyclamen 2014

Gestart door Kris De Raeymaeker, 1 januari 2014, 09:49:06

Vorige topic - Volgende topic

Wim Boens

Citaat van: Henk Wolfs op 22 september 2014, 14:05:56
Hallo Gerrit,

Het zal zo zijn dat het verschijnsel dat als 'mendelen' bekend staat hier voor het grootste deel tussen zit.
Kan iemand die er echt verstand van heeft hier eens beknopt aangeven wat de wet van Mendel in de plantenwereld betekent. De persoon van Herr Mendel enerzijds en veredeling anderzijds kan daarbij (om verschillende aard van reden overigens) wat mij betreft wel buiten beeld blijven.
Dank alvast voor de moeite (Bart?)

Met vriendelijke groeten,
Henk

De wetten van Mendel:

- De uniformiteitswet: als je twee raszuivere individuen (die maar in één kenmerk verschillen) met elkaar kruist, dan zijn de F1-nakomelingen onderling identiek.
- De dominantiewet: Alle individuen uit de eerste generatie vertonen hetzelfde kenmerk als het kenmerk van één van beide ouders (P-generatie).
- De splitsingswet: bij onderlinge kruising van individuen uit de eerste uniforme generatie krijg je nakomelingen met verschillende genotypen. Daarbij komen de kenmerken in een vaste getalverhouding tot uiting: 3:1 bij dominant-recessieve overerving en 1:2:1 bij partiële (of co-) dominantie.
- De onafhankelijkheidswet of reciprociteitswet: de verschillende kenmerken worden onafhankelijk van elkaar overgeërfd (indien ze op verschillende chromosomen liggen).
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Henk Wolfs

Hallo Bart,

Hoe zou ik begoogeld kunnen raken door voortschrijdend wetenschappelijk inzicht?
Dat de wetten van Mendel niet meer breed wetenschappelijk als leidend worden beschouwd geeft toch geen aanleiding het verschijnsel waar het hier over gaat aan te duiden met het begrip 'mendelen'? Of toch wel? We kunnen de pionier in dezen, los van zijn inborst, toch erkentelijkheid blijven betuigen voor zijn werk op dit terrein? Ik weet het, dit laatste is wetenschappelijk geen argument.
Ik ben leek hierin, wel eens over gehoord en gelezen, net als over kleurenleer, maar that is it; zo iemand dus die niet weet waar de klepel hangt, ook al heeft hij allerlei mooie klokjes in de tuin. Ik heb ook geen ambitie dit lekendom af te leggen. Maar een beetje een algemene 'huis-tuin en keuken gemene deler' hierover onder de forumleden zou welkom zijn, denk ik. Iets waarmee het verschijnsel in liefhebberskring kan worden geduid.

Dank voor de reactie.

Henk
KLEIN > kleiner > mooist

Henk Wolfs

Hallo Wim,

OOK bedankt voor de reactie.
Ik zie haar nadat ik mijn bijdrage al had verstuurd.
Voorlopig geeft jouw bijdrage houvast, maar zie ook s.v.p. mijn eerdere bijdrage gericht aan Bart.

Henk
KLEIN > kleiner > mooist

Luc Scheldeman

Een tweetal cyclamen graecum zoals ze op hun mooist bloeien, zonder bladeren.
Bij de tweede zijn de bloemblaadjes nog niet volledig omgeslagen.
Torhout, West-Vlaanderen

Bart Moerland

Citaat van: Henk Wolfs op 28 september 2014, 11:45:13
Hallo Bart,

Hoe zou ik begoogeld kunnen raken door voortschrijdend wetenschappelijk inzicht?
Dat de wetten van Mendel niet meer breed wetenschappelijk als leidend worden beschouwd geeft toch geen aanleiding het verschijnsel waar het hier over gaat aan te duiden met het begrip 'mendelen'? Of toch wel? We kunnen de pionier in dezen, los van zijn inborst, toch erkentelijkheid blijven betuigen voor zijn werk op dit terrein? Ik weet het, dit laatste is wetenschappelijk geen argument.
Ik ben leek hierin, wel eens over gehoord en gelezen, net als over kleurenleer, maar that is it; zo iemand dus die niet weet waar de klepel hangt, ook al heeft hij allerlei mooie klokjes in de tuin. Ik heb ook geen ambitie dit lekendom af te leggen. Maar een beetje een algemene 'huis-tuin en keuken gemene deler' hierover onder de forumleden zou welkom zijn, denk ik. Iets waarmee het verschijnsel in liefhebberskring kan worden geduid.

Dank voor de reactie.

Henk

Ach Henk,

Ik denk dat we geen van alle die ambitie koesteren!    Tegenwoordig met die supersnel voortschrijdende inzichten is iedereen leek!
Soms vraag je jezelf af of de wetenschapper/onderzoeker zichzelf nog wel snapt................ ))4

ps.want als ik daar al last van heb............. ))4
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Gert Hoek

Citaat van: Luc Scheldeman op 28 september 2014, 20:12:35
Bij de tweede zijn de bloemblaadjes nog niet volledig omgeslagen.

Een lust voor het oog. ((14

Johan Keulemans

Nog enkele Cyclamen hederifolium in bloei in de tuin.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 28 september 2014, 20:12:35

Die mening deel ik volledig Luc !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ruben Billiet

2 cyclamen met erg zilver blad:

--> Cyclamen hederifolium (pewter leaf) met erg donkerroze bloemen.
--> Cyclamen hederifolium ssp. crassifolium Ex. CSE 93073 SL met bijna volledig zilver blad.

Luc Gilgemyn

In cyclamenland gaat het inmiddels ook verder !

1) Cyclamen graecum

2 en 3) Cyclamen graecum album

4) Cyclamen rohlfsianum

Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Ruben Billiet op  4 oktober 2014, 15:09:04
2 cyclamen met erg zilver blad:

--> Cyclamen hederifolium (pewter leaf) met erg donkerroze bloemen.
--> Cyclamen hederifolium ssp. crassifolium Ex. CSE 93073 SL met bijna volledig zilver blad.

2 hele mooie vormen/ssp die je daar toont Ruben. Ongelooflijk, dat grote zilveren blad op beide. (J.Bravenboer??)

Ruben Billiet

Thx Gerrit! Ja komen beiden van Jan Bravenboer. Heeft wel topmateriaal!  ((12

Kris De Raeymaeker

Hier wordt ik altijd blij van .........de graecums stomen zich klaar .......

Kris De Raeymaeker

Een onkruidje in de tuin ...........Cyclamen purpurascens. Dit exemplaar heeft zich genesteld tussen 2 tufstenen.
Voorlopig heb ik de roundup nog niet boven gehaald ....... ;D

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 oktober 2014, 21:43:17
Een onkruidje in de tuin ...........Cyclamen purpurascens. Dit exemplaar heeft zich genesteld tussen 2 tufstenen.
Voorlopig heb ik de roundup nog niet boven gehaald ....... ;D

Fantastisch onkruid heb jij Kris.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen