Auteur Topic: Cyclamen 2014  (gelezen 76103 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #255 Gepost op: 2 november 2014, 20:46:03 »
Goede avond iedereen,

Vanaf vandaag ben ik lid van uw vereniging.
Kijk al uit naar het blad.
Vandaag een aantal Cyclamen coum uit de volle grond opgegraven en verpot.
Ondergronds zaten vele bloemknoppen.
Hier en daar liggen de "roze lippenstiftjes" alweer boven de grond.

Binnenkort zullen de "coums  met hun show beginnen.

Nog een goed weekend.

Gert-Jan

Leuk hé, Gert, al die kleurrijke coums tijdens de winter of het vroege voorjaar. Wat ik hier wel vaststel is dat de vogels ook wel van de bloemen houden.  >:(
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #256 Gepost op: 4 november 2014, 23:30:27 »
Gekocht als Cyclamen cilicium 'Bowles Variety ' .Beantwoord hij aan de normen ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3085
  • Geslacht: Vrouw
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #257 Gepost op: 5 november 2014, 09:08:45 »
Gisteren is mijn eerste bestelling cyclamen zaden binnen gekomen van Jan Bravenboer uit Ede .
Wat een assortiment ! Het is mijn bedoeling om heel veel cyclamen, sneeuwklokjes , crocussen.. samen te zetten in de voortuin, rond onze krulhazelaar. Ik hoop dat de zaden goed kiemen en ga ze eerst weken- een deel gewoon in water en een deel in thee om te zien of er verschil in is.
Bij de bestelling zat een kaart ,  waarop een afbeelding van de bladvormen van zijn C. Hederifolium  moederplanten. :P ((12  Ik wist niet dat er zo een grote variatie was . Ik probeer de kaart hier te posten .
« Laatst bewerkt op: 5 november 2014, 09:12:34 door Lily-Anne Vereecken »

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #258 Gepost op: 5 november 2014, 13:00:32 »
Gekocht als Cyclamen cilicium 'Bowles Variety ' .Beantwoord hij aan de normen ?
Ach Kris, wat zijn de normen.
Jij vindt hem mooi, ik vind hem mooi.
Is dat geen norm genoeg?
 ::)

Allan Krijgsheld

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #259 Gepost op: 5 november 2014, 19:54:25 »
Gisteren is mijn eerste bestelling cyclamen zaden binnen gekomen van Jan Bravenboer uit Ede .
Wat een assortiment ! Het is mijn bedoeling om heel veel cyclamen, sneeuwklokjes , crocussen.. samen te zetten in de voortuin, rond onze krulhazelaar. Ik hoop dat de zaden goed kiemen en ga ze eerst weken- een deel gewoon in water en een deel in thee om te zien of er verschil in is.
Bij de bestelling zat een kaart ,  waarop een afbeelding van de bladvormen van zijn C. Hederifolium  moederplanten. :P ((12  Ik wist niet dat er zo een grote variatie was . Ik probeer de kaart hier te posten .
Wat een leuk experiment.  Hoe lang laat je de zaden weken?

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #260 Gepost op: 5 november 2014, 20:45:02 »
Gisteren is mijn eerste bestelling cyclamen zaden binnen gekomen van Jan Bravenboer uit Ede .
Wat een assortiment ! Het is mijn bedoeling om heel veel cyclamen, sneeuwklokjes , crocussen.. samen te zetten in de voortuin, rond onze krulhazelaar. Ik hoop dat de zaden goed kiemen en ga ze eerst weken- een deel gewoon in water en een deel in thee om te zien of er verschil in is.
Bij de bestelling zat een kaart ,  waarop een afbeelding van de bladvormen van zijn C. Hederifolium  moederplanten. :P ((12  Ik wist niet dat er zo een grote variatie was . Ik probeer de kaart hier te posten .

Interessant, Lily-Anne, kan je dit zomaar bestellen bij Bravenboer?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6792
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #261 Gepost op: 5 november 2014, 22:02:13 »
Gisteren is mijn eerste bestelling cyclamen zaden binnen gekomen van Jan Bravenboer uit Ede .
Wat een assortiment ! Het is mijn bedoeling om heel veel cyclamen, sneeuwklokjes , crocussen.. samen te zetten in de voortuin, rond onze krulhazelaar. Ik hoop dat de zaden goed kiemen en ga ze eerst weken- een deel gewoon in water en een deel in thee om te zien of er verschil in is.
Bij de bestelling zat een kaart ,  waarop een afbeelding van de bladvormen van zijn C. Hederifolium  moederplanten. :P ((12  Ik wist niet dat er zo een grote variatie was . Ik probeer de kaart hier te posten .

Hoezo Thee
Ga je een nieuw soort thee op de markt brengen Cyclamen thee.
Al we een keer bij u langs komen wil ik die wel proeven? ;D ;D
Nee ik wil serieus weten waarom?
Ik heb er nog nooit van gehord

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3085
  • Geslacht: Vrouw
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #262 Gepost op: 5 november 2014, 23:16:09 »
Wat een leuk experiment.  Hoe lang laat je de zaden weken?

Op het Schotse rotsplantenforum loopt een topic over het sneller en beter laten kiemen van zaden .  Ik ben zinnens om dat ook eens uit te testen door een deel cyclamen zaden in gewoon water en een ander deel in sterke (echte) thee te laten weken. Volgens de methode is het 2 of 3 x ( geloof ik) gedurende 24 u . Tussendoor dan afspoelen en water en thee verversen . Ik ga het eerst nog eens goed nalezen. Als er verschil is , laat ik het op het forum weten . Wie interesse heeft in deze methode raad ik aan om deze link ook eerst na te lezen .


http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=12088.msg309513#msg309513

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3085
  • Geslacht: Vrouw
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #263 Gepost op: 5 november 2014, 23:20:25 »
Interessant, Lily-Anne, kan je dit zomaar bestellen bij Bravenboer?


Ja Frankie, gewoon zijn site  bezoeken en je bestelling via mail doorgeven . Op enkele dagen waren de zaden hier.
http://www.bravenboer.tk/

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #264 Gepost op: 6 november 2014, 09:54:09 »


Op het Schotse rotsplantenforum loopt een topic over het sneller en beter laten kiemen van zaden .  Ik ben zinnens om dat ook eens uit te testen door een deel cyclamen zaden in gewoon water en een ander deel in sterke (echte) thee te laten weken. Volgens de methode is het 2 of 3 x ( geloof ik) gedurende 24 u . Tussendoor dan afspoelen en water en thee verversen . Ik ga het eerst nog eens goed nalezen. Als er verschil is , laat ik het op het forum weten . Wie interesse heeft in deze methode raad ik aan om deze link ook eerst na te lezen .


http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=12088.msg309513#msg309513

Wim heeft hier al eerder over gerapporteerd. (The Tea Thing)
Naar aanleiding daarvan heb ik in de zomer zaden, die eerder niet waren gekiemd, afkomstig van Alplains op deze maniere behandel. Een stuk of 6 - 8. De zaden zwollen en ik dacht soms kiempjes te zien, maar het uiteindelijke resultaat was nul.
Nu was het zomer en dat is niet de beste tijd om te zaaien en zaden, die eerder net na de winter niet kiemden zullen dus wel gewoon dood zijn, maar niet allemaal toch. Maar probeer het gewoon LA. Ik ga het zelf in het voorjaar nogmaals herhalen.

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #265 Gepost op: 6 november 2014, 23:34:13 »
Misschien helpt het wel de Thee methode,altijd leuk om te proberen.
Gebruik altijd de ouderwetse methode en ook dit jaar ontkieming (fatrense,cilicium etc0bij de cyclamen die ik gezaaid heb.

Ik strooi de zaden op een heel fijn schuur papiertje welke ik dichtvouw en heel zachtjes wrijf zodat de harde schil iets beschadigt.
Dan gaan ze 24 to 48 uur in water met afwasmiddel,de stoffen in afwasmiddel maken de schil weker.
Het zaaipotje is agedekt met japans split 2-6 mm en daar laat ik de zaden tussen vallen,water van onder.
Dan in de propegator op een warme(18C) plaats in het donker,theedoek over de prop.
Tijdstip heeft nooit wat uitgemaakt met deze methode.
Na ontkieming de zaailingen aan de gang houden,zorgen dat ze niet gaan slapen en blad afstoten,hou
ze aan de gang met een beetje bijmesten als de zaailingen wat geworteld zijn.
Ken toch een stuk of 5 mensen die met deze methode veel succes hebben.

Maar ben zeer benieuwd naar de Thee methode.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3085
  • Geslacht: Vrouw
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #266 Gepost op: 7 november 2014, 12:25:54 »
Bedankt Bart voor de info! Wat gebruik jij dan als medium in de zaaipotjes?

Gert-Jan van Ansem

  • Junior
  • **
  • Berichten: 153
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #267 Gepost op: 11 november 2014, 12:52:24 »
Goede dag,

Het lijkt dat alles zeer vroeg is dit jaar. Vroege bloei van C. hederifolium en andere soorten.
Van het weekend zag ik het eerste blad van C. creticum. Zolang wij de plant hebben, kwam zij eind december met haar eerste bladeren tevoorschijn, soms pas in januari.
Ook de C. repandum en C. rhodium (alle 3 soorten) zijn alweer aanwezig.
Kijk al uit naar het volgend voorjaar. Sneeuwklokjes staken de neuzen alweer boven de grond.
Veel bloemen in diverse Helleborus.

Groet

Gert-Jan



Allan Krijgsheld

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #268 Gepost op: 14 november 2014, 20:37:36 »
Ja veel voorjaarsbloeiers laten zich nu al zien. De eerste Galanthus elwesii staan hier al in bloei. Maar in tegenstelling tot Gert-Jan zit de Cyclamen repandum bij mij nog onder de grond.

Ik ben er niet zo enthousiast over de bloei in het najaar, van soorten die normaal gesproken in het voorjaar bloeien. Dus ik heb liever dat ze in maart/april bloeien, dan is er over het algemeen meer licht. Maar misschien valt het mee en kunnen de planten ook prima in de winter hun groeicyclus voltooien.

Voor het kiemen van cyclamen (en ook andere soorten) is dit nog een interessante site:
http://www.onrockgarden.com/germination-guide/plants?title=&start=Cyclamen&contain=

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #269 Gepost op: 15 november 2014, 22:52:26 »
Ik ben er niet zo enthousiast over de bloei in het najaar, van soorten die normaal gesproken in het voorjaar bloeien. Dus ik heb liever dat ze in maart/april bloeien, dan is er over het algemeen meer licht. Maar misschien valt het mee en kunnen de planten ook prima in de winter hun groeicyclus voltooien.

Dat is zeer zeker waar Allan. Ik zie het ook allemaal niet zo graag gebeuren maar we kunnen het niet stoppen natuurlijk.
Ja  de seizoenen  veranderen erg de laatste jaren en als plantenliefhebber zitten we al eens met de handen in het haar...(Vlaamse uitdrukking)
Gelukkig hier zeker nog geen C.repandum ! Alleen nog maar C. pseudibericum  in het peatbed. En in de kas ook al creticum maar dat is normaal deze tijd van het jaar.
Wel al een andere voorjaarsbloeier in bloem , rara .....   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "