Crocus 2014

Gestart door Danny Bonnez, 3 januari 2014, 16:28:28

Vorige topic - Volgende topic

Ruben Billiet

Erg mooi Wim, Mij voorkeur gaat uit naar rujanensis en atticus 'Michael hoog's memory'.

Prachtig Danny, ik heb ook biflorus subsp. stridii maar zal pas volgend jaar bloeien. Ik kijk er al naar uit.

Ruben Billiet

Niet zo bijzondere Crocussen maar toch enkele die open stonden vandaag:

Bert Stegeman

niet zo bescheiden Ruben ze zijn juist prachtig vind ik.
Juist als hij dicht is vind ik de paarse en witte kleuren mooi combineren.

Danny Bonnez

Citaat van: Ruben Billiet op  5 februari 2014, 13:12:15
Niet zo bijzondere Crocussen maar toch enkele die open stonden vandaag:

Toch wel bijzonder Ruben ..........twee "beauty's" !
Een combinatie van krokussen en galantussen vind ik wel bijzonder mooi en heel natuurlijk !
Ieper , West-Vlaanderen

Hugo Van Woensel

Ik heb wat zitten grasduinen in het Crocus boek van Ruksans, Hugo en tot één besluit ben ik gekomen - het is zeker geen gargaricus.
De stamper zit verkeerd, die is opgesplitst en bij Gargaricus  is hij dat normaal gezien niet.  Mijn uit zaad opgekweekte gargaricus is ook in bloei gekomen vandaag - hieronder foto's van de twee soorten ter vergelijking.

Eerst twee foto's van C. gargaricus - gezaaid in oktober 2010 en nu voor het eerst in bloei - de stamper is vrij massief en komt niet hoger dan de meeldraden.

Vervolgens nog een foto van de Crocus sp. waarvan de stamper zich in 3 delen opsplitst tot ruim boven de meeldraden.
Momenteel gok ik er op dat het om de in Turkije veel voorkomende Crocus ancyrensis zou kunnen gaan, maar zoals hoger gezegd zal ik deze zomer zekerheid proberen te krijgen door de knoltuniek eens van naderbij te bekijken.
[/quote]

Luc zijn de gele kelkblaadjes niet redelijk smal voor C ancyrensis, zie eens op de site van de Pacific Bulb Society:
www.pacificbulbsociety.org

Hugo Van Woensel

Ik heb een paar crocussen van de Aldi staan zoals Jan zou zeggen  ;D de namen weet ik niet, Ik heb ze hier ooit eens geplant tussen de varens, een zak mengeling van 50 bollelletjes botanische crocussen. nu heb ik al honderde bolletjes weggegeven aan de buren,vrienden en famillie, als ik ze tegen kom gooi ik ze in een bakje laat ze drogen en geef ze weg! ik geraak er niet van af, overal komt dat uit! nu moet ik wel zeggen er is lelijker onkruid! :D
Op foto 4 zie je een stukje dat nog niet heraangelegd is en waar ik verledenjaar een deel bolletjes op een hoopje heb gegooid en laten liggen boven op de grond ze zijn gewoon terug in de grond gekropen.

Oei :o ik ben er een paar vergeten te draaien, sorry ))2

Edit Luc : ik heb ze voor u gedraaid, Hugo !  ;)

Danny Bonnez

Citaat van: Hugo Van Woensel op  6 februari 2014, 22:30:44
Ik heb een paar crocussen van de Aldi staan zoals Jan zou zeggen  ;D de namen weet ik niet, Ik heb ze hier ooit eens geplant tussen de varens, een zak mengeling van 50 bollelletjes botanische crocussen. nu heb ik al honderde bolletjes weggegeven aan de buren,vrienden en famillie, als ik ze tegen kom gooi ik ze in een bakje laat ze drogen en geef ze weg! ik geraak er niet van af, overal komt dat uit! nu moet ik wel zeggen er is lelijker onkruid! :D
Op foto 4 zie je een stukje dat nog niet heraangelegd is en waar ik verledenjaar een deel bolletjes op een hoopje heb gegooid en laten liggen boven op de grond ze zijn gewoon terug in de grond gekropen.

Oei :o ik ben er een paar vergeten te draaien, sorry ))2

Foei Hugo , krokussen behandelen als onkruid !  gelekaart
Ze verdienen een mooi klein plaatsje in de rotstuin .........
Mijn eerste bollen kwamen ook van den "Aldi" lang geleden .........intussen ben ik verslaafd aan bollen . ))4 ;D --12
Je kan ze  alvast beginnen te verzamelen ..... 8) Foto 3 is waarschijnlijk Crocus chrysanthus 'Cream Beauty' , foto1 en 4 is meer dan waarschijnlijk Crocus chrysanthus 'Fuscotinctus' (deze 2 zijn de meest gangbare tuinkrokussen in de handel )
foto 2 is een cv. van Crocus tommasinianus .

Veel succes !  ;D ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Hugo Van Woensel op  6 februari 2014, 22:14:14

Luc zijn de gele kelkblaadjes niet redelijk smal voor C ancyrensis, zie eens op de site van de Pacific Bulb Society:
www.pacificbulbsociety.org

Ik zie eerlijk gezegd weinig verschil, Hugo - overigens zijn er zoveel gele voorjaarsbloeiende crocussen dat de identificatie bijzonder moeilijk is.  Ik gok nu wel op ancyrensis, maar ik durf daar echt geen punt van maken.  Misschien brengt het bekijken van de bol uitsluitsel komende zomer...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

Ondanks de regen toch een foto kunnen maken van deze Crocus chrysanthus "Advance".

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Hugo Van Woensel op  6 februari 2014, 22:30:44
Ik heb een paar crocussen van de Aldi staan zoals Jan zou zeggen  ;

Die warm gele vind ik prachtig !
Ik zal ook eens naar botanische crocussen gaan zoeken - vooral die met gekleurde strepen,als ze nog dicht zijn, zie ik heel graag . De crocussen die  ik hier in de tuin heb , zijn heel gewoon van kleur en mogen wel eens vervangen worden .

Danny Bonnez

Citaat van: Theo Stronks op  7 februari 2014, 12:32:46
Ondanks de regen toch een foto kunnen maken van deze Crocus chrysanthus "Advance".

-5(   Theo , ik dacht dat de buitenste bloemblaadjes van 'Advance' blauw-paars zijn .......
Ieper , West-Vlaanderen

Theo Stronks

Citaat van: Danny Bonnez op  7 februari 2014, 21:36:51

-5(   Theo , ik dacht dat de buitenste bloemblaadjes van 'Advance' blauw-paars zijn .......
Je hebt me een beetje aan het twijfelen gebracht Danny,ik heb ze als zodanig gekocht.
Zou het dan de "gewone" Crocus chrysanthus moeten zijn?

Danny Bonnez

Citaat van: Theo Stronks op  8 februari 2014, 10:50:28
Citaat van: Danny Bonnez op  7 februari 2014, 21:36:51

Je hebt me een beetje aan het twijfelen gebracht Danny,ik heb ze als zodanig gekocht.
Zou het dan de "gewone" Crocus chrysanthus moeten zijn?

Het zou wel eens C. chrysanthus 'Cream Beauty' kunnen zijn Theo , die heb ik ook hier staan en lijkt er heel goed op .
Een foto van een open bloem zou meer duidelijkheid geven . Vaak gebeuren er vergissingen in chrysanthus cv's , de droge bollen in de zomer lijken allemaal hetzelfde . Maar is zeker een prima mooie cv. !
C. chrysanthus 'Advance' komt hier binnenkort in bloei in mijn bollenbed , ik zal eens een foto posten . Ik probeer ook eens 'Cream Beauty' te posten .
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Theo, hier heb je alvast een Crocus "Advance" van op het schots forum, daar zie je inderdaad duidelijk de blauwe schijn in de buitenste bloemblaadjes waarover Danny het had.
Als je door dat topic heen loopt zal je een volledig overzicht vinden van alle cultivars uit de biflorus/chrysanthus familie.
Best eens interessant.

http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=5060.msg138221#msg138221
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

Bedankt Luc,ziet er prachtig uit wat het Schots forum liet zien.
Zal in de gaten houden dat wanneer de bloemen zich openen ook de blauwe schijn hebben.