Crocus 2014

Gestart door Danny Bonnez, 3 januari 2014, 16:28:28

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Ruben Billiet op 25 februari 2014, 19:21:25
Prachtig jongens!!

Kan iemand me het verschil zeggen tussen yalta en Fantasy! Voor mij twee prachtige cultivars maar het enige verschil dat ik zie is dat yalta een donkere stengel heeft. Of mis ik iets?  --((1
Wel beiden HEEL mooi!

Danny, is het normaal dat crocus heuffelianus alba geen puntjes heeft? Wat carpathian wonder wel heeft?

Ja Ruben, dat valt me ook op, ik heb ze nog niet goed bekeken, maar ze lijken inderdaad heel goed op elkaar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Prachtig jongens!!

Kan iemand me het verschil zeggen tussen yalta en Fantasy! Voor mij twee prachtige cultivars maar het enige verschil dat ik zie is dat yalta een donkere stengel heeft. Of mis ik iets?  --((1
Wel beiden HEEL mooi!

Danny, is het normaal dat crocus heuffelianus alba geen puntjes heeft? Wat carpathian wonder wel heeft?

Als je goed kijkt Ruben zie je heel zachte puntjes , er is waarschijnlijk wel wat variatie ..... heb niet de mooiste kloon gekregen van J. Ruksans . De bollen staan er ook nog maar van vorige Augustus .
Ieper , West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Danny Bonnez op 25 februari 2014, 19:11:18
Nog eens Crocus heuffelianus 'Dark Eyes' (foto1)
en Crocus heuffelianus 'Alba' (foto2,3)

Staan die heuffelianussen ook in je bollenbed, Danny? Dat zijn geen droogteminnaars....  ))4

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 februari 2014, 19:18:25
Heel mooi, Danny, die donkere heuffelianus, dat is er ééntje die ik hier niet aan de praat krijg.

Frankie, hier heb ik er een ferm groepje van, wil je nog eens proberen? Gewoon in humusrijke grond in de schaduw.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Wim Boens

Prachtig jongens!!

Je mist iets  ;)  :P Het contrast is bij 'Fantasy' veeeeel groter dan bij 'Yalta'. In levende lijve kan zelfs een volslagen leek zich er niet in vergissen.
Wim Boens

Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Ruben Billiet

LOL ik zag het verschil niet  -2((! Op foto toch niet! Maar foto's zeggen veel maar soms ook zo weinig! Bij deze weet ik nu dat beiden de moeite waard zijn  ;D

Mijn shock wave staat ook iets vochtiger (in de zomer). Ik behandel hem als een vernus type. tolerates summer moisture volgens boek van J. ruksans.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 februari 2014, 19:23:11
Nog eventjes deze foto erbij halen. Het komt niet dikwijls voor dat C. 'Pick Wick', Narcissus 'Jetfire' en Galanthus nivalis samen bloeien. Meestal volgen ze  elkaar op in bloeitijd, nu valt die bijna te samen! Opmerkelijk, niet?

Inderdaad heel opmerkelijk Frankie !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Crocus minimus  (from Col de Bavella) .
Merkwaardige Crocus ....het loof is hier altijd één van de eersten dat opkomt bij de crocussen .(redelijk vroeg in het najaar al) Maar wat betreft bloei is het één van de laatsten .......

Kris De Raeymaeker

In de rotstuin nog is C. atticus ssp. sublimis 'Tricolor ' .......

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 februari 2014, 20:29:13
Crocus minimus  (from Col de Bavella) .
Merkwaardige Crocus ....het loof is hier altijd één van de eersten dat opkomt bij de crocussen .(redelijk vroeg in het najaar al) Maar wat betreft bloei is het één van de laatsten .......

Hele mooie kleuren, Kris, een soort die beslist de moeite lijkt.

Frankie Wulleman

Citaat van: Wim Boens op 25 februari 2014, 19:45:31
Citaat van: Danny Bonnez op 25 februari 2014, 19:11:18
Nog eens Crocus heuffelianus 'Dark Eyes' (foto1)
en Crocus heuffelianus 'Alba' (foto2,3)

Frankie, hier heb ik er een ferm groepje van, wil je nog eens proberen? Gewoon in humusrijke grond in de schaduw.

Misschien moet ik wel eens een andere kloon proberen, Wim. Degene die ik hier heb staan, staan in een humusrijke grond in de schaduw. Ze komen wel  ietwat boven, maar bloemen zitten er nagenoeg nooit in. Ik heb ze nu toch al een jaar of drie, vier staan.

Ruben Billiet

Knap Kris die minimus bavella. Mijn minimus is een stukje 'bleker'. Deze is echt een mooie selectie!

Wim Boens

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 februari 2014, 20:39:17
Misschien moet ik wel eens een andere kloon proberen, Wim. Degene die ik hier heb staan, staan in een humusrijke grond in de schaduw. Ze komen wel  ietwat boven, maar bloemen zitten er nagenoeg nooit in. Ik heb ze nu toch al een jaar of drie, vier staan.

Hier komen ze nu net boven, dus binnenkort bloemen, ze hebben hier nog geen enkel jaar bloei over geslagen. Ik houd deze zomer wel een knolletje voor jou apart!
Wim Boens

Frankie Wulleman

Citaat van: Wim Boens op 25 februari 2014, 20:45:34
Citaat van: Frankie Wulleman op 25 februari 2014, 20:39:17

Hier komen ze nu net boven, dus binnenkort bloemen, ze hebben hier nog geen enkel jaar bloei over geslagen. Ik houd deze zomer wel een knolletje voor jou apart!

((13

Kris De Raeymaeker

Crocus scepusiensis ssp. leucostigma .

Zo heb ik hem aangekocht bij een gereputeerd kweker. In zijn boek kan je lezen dat deze species eigenlijk een vorm is van heuffelianus uit een ander groeigebied en wegens enkele kleine verschillen is afgescheurd van die groep. Nu zouden ook de chromosomen afwijkend zijn.
Maar qua uitzicht en behandeling doet hij idd erg aan heuffelianus denken . 

Kris De Raeymaeker

Crocus heufellianus 'Carpathian Wonder ' , net als de vorige Crocus uitgeplant in het peatbed en dus ook in die topic te bewonderen.....