Crocus 2014

Gestart door Danny Bonnez, 3 januari 2014, 16:28:28

Vorige topic - Volgende topic

Cor van Kapel

Citaat van: Ruben Billiet op 12 oktober 2014, 11:39:05
Crocus speciosus x pulchellus ibrahimii . Een nieuw benaamde crocus door Ibrahim Sozen. Gevonden in Yildiz Dag in Turkije. Heel bijzondere zijn de erg donkere lijnen in de bloem!
Ben niet zo'n 'Croconut' maar deze is wel erg mooi ((14 ((12.

Wim Boens

Ja, die nieuwe heeft een heel mooie nervering!! Prachtige foto's trouwens, Ruben!  ((14
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

MaggiY

As Bert and Cor are proving - you need not be a Croconut to appreciate the beauty of these flowers. Wonderful, wonderful flowers - and photos - thank you everyone!
Aberdeen, North East Scotland, UK.

http://www.srgc.net/forum/index.php?action=forum

Frankie Wulleman

Citaat van: Ruben Billiet op 12 oktober 2014, 11:36:19
Prachtig hé die Crocus boryii Frankie! Hij staat hier vandaag ook mooi open.

Crocus boryii
Crocus speciosus 'Aitchinsonii' - kan het koudere weer erg appreciëren. De bloemen staan mooier open.
Crocus ligusticus, wel bijzonder in die paarse kleur
Crocus mathewii met 2 bloemen, hij moet maar zo mooi niet zijn  ;D

Wervelende foto's, Ruben! Die mathewii... ((6
Hoe cultiveer jij C. boryii,ik vind het nogal een lastigaard. Vermeerderd ook slecht of niet hier.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Ruben Billiet op 12 oktober 2014, 11:39:05
Crocus speciosus x pulchellus ibrahimii . Een nieuw benaamde crocus door Ibrahim Sozen. Gevonden in Yildiz Dag in Turkije. Heel bijzondere zijn de erg donkere lijnen in de bloem!
Crocus longiflorus van malta.

Opnieuw een erg fraaie reeks, Ruben, de stap van galanthofiel naar croconut is snel gezet.  ;)

Ruben Billiet

Thanks Cor, Wim, Maggi en Frankie.

Crocus boryi (van Dirk Schnabel) heeft mooi gebloeid maar krijgt nu bruine tipjes. Dat was die crocus waar ik het eerder op het forum over had.
Crocus boryi van de tweede foto staat hier van vorig jaar (ook op een andere locatie in de tuin) en doet het precies stukken beter.

Bij een tweede ronde deze namiddag kwam ik nog een mooie witte Crocus goulimyii (ex. monemvasia van koen van poucke) tegen en een eerste bloem op Crocus banaticus 'Snowdrift'.

Theo Stronks

Opmerkelijk vroeger dan anders begint deze Crocus niveus te bloeien.

Theo Stronks

De Crocus ochroleucus in diverse bloeistadia.

Bert Stegeman

Citaat van: Maggi Y op 12 oktober 2014, 11:54:23
As Bert and Cor are proving - you need not be a Croconut to appreciate the beauty of these flowers. Wonderful, wonderful flowers - and photos - thank you everyone!

Thanks Maggy
that's okay

Bert Stegeman

Toch heb ik 2 soorten najaar crocussen.
Enkele jaren geleden in Utrecht gekocht.
De Artabir en Oxonian.
Gelukkig was het vandaag goed weer en stond in de achter tuin de Artabir prachtig open.

Bert Stegeman

In de voortuin staan ze er minder plezant bij.
maar was toch blij dat ik gisteren morgen nog dit op de foto kon zetten.
Want later op de dag was --10 --10 de boos doener die de crocussen tegen grond liet vallen --13

Frankie Wulleman

Ha, de Bert doet ook al mee met de crocusmania.

Ik heb er hier ook nog ééntje, Crocus cartwrightianus 'Marcel'. 'Marcelleke' mag er ook wel zijn, dacht ik zo.

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 11 oktober 2014, 22:53:59
Een Crocus die ik al een tijdje heb onder de naam C. boryi. De kleur is zachtgeel, te vergelijken met de welbekende C. chrysanthus 'Cream Beauty'. De teelt is niet zo eenvoudig.

Aardig soortje Fankie , heel mooie beelden !
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 12 oktober 2014, 20:52:54
Citaat van: Frankie Wulleman op 11 oktober 2014, 22:53:59
Een Crocus die ik al een tijdje heb onder de naam C. boryi. De kleur is zachtgeel, te vergelijken met de welbekende C. chrysanthus 'Cream Beauty'. De teelt is niet zo eenvoudig.

Aardig soortje Fankie , heel mooie beelden !

Merci Danny, had wel gedacht dat deze bij u in de smaak zou vallen.

Danny Bonnez

Citaat van: Ruben Billiet op 12 oktober 2014, 11:36:19
Crocus mathewii met 2 bloemen, hij moet maar zo mooi niet zijn  ;D

Heel mooie reeks Ruben , die mathewii is echt wel ......... ((6 ((6 ((6
Ieper , West-Vlaanderen