Crocus 2014

Gestart door Danny Bonnez, 3 januari 2014, 16:28:28

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Theo Stronks op 12 oktober 2014, 14:30:39
Opmerkelijk vroeger dan anders begint deze Crocus niveus te bloeien.

Prachtig groepje, Theo, beslist nog eens tonen wanneer het bosje op zijn hoogtepunt staat. Geen last van slakken daar overigens?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Die heeft het duidelijk naar zijn zin Theo , mooie pol !
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Nog één keertje die leuke C. boryi.

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 12 oktober 2014, 20:49:41
Ha, de Bert doet ook al mee met de crocusmania.

Ik heb er hier ook nog ééntje, Crocus cartwrightianus 'Marcel'. 'Marcelleke' mag er ook wel zijn, dacht ik zo.

Deze vind ik erg knap Frankie ! Hier staat deze ook in mijn bollenbed , maar nog niet in bloei . ondertussen kan ik al genieten van uw Marcelleke .... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 12 oktober 2014, 21:06:58

Ik heb er hier ook nog ééntje, Crocus cartwrightianus 'Marcel'. 'Marcelleke' mag er ook wel zijn, dacht ik zo.

Deze vind ik erg knap Frankie ! Hier staat deze ook in mijn bollenbed , maar nog niet in bloei . ondertussen kan ik al genieten van uw Marcelleke .... ;)

Dus als ik het goed begrijp, staat die het jaar rond in het bollenbed bij u? Vraag me af of hij voldoende winterhard zal zijn om buiten te laten? Ruksans vermeldt in zijn boek dat deze krokussen enkel geschikt zijn voor potcultuur.

Ruben Billiet

Prachtig Marcelleke Frankie!
ééntje die ik de komende jaren ook wel wil proberen.

Crocus cartwrightianus uit Creta is in onze contreien zeker voldoende wintervast (wat wel een probleem is bij janis ruksans waar de winters stukken kouder zijn). Hij komt uit de hoger gelegen gebieden van Creta.
Als je hem droog kan overzomeren (zoals in danny's bollenbed) moet het zeker lukken om deze in open tuin te kweken.

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 12 oktober 2014, 21:11:33
Citaat van: Danny Bonnez op 12 oktober 2014, 21:06:58

Dus als ik het goed begrijp, staat die het jaar rond in het bollenbed bij u? Vraag me af of hij voldoende winterhard zal zijn om buiten te laten? Ruksans vermeldt in zijn boek dat deze krokussen enkel geschikt zijn voor potcultuur.

Ik zal het in ieder geval proberen Frankie , hier aan de vlaamse riviera is het niet zo koud als in de tuin van Janis . ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Ruben Billiet op 12 oktober 2014, 21:19:06

Crocus cartwrightianus uit Creta is in onze contreien zeker voldoende wintervast (wat wel een probleem is bij janis ruksans waar de winters stukken kouder zijn). Hij komt uit de hoger gelegen gebieden van Creta.
Als je hem droog kan overzomeren (zoals in danny's bollenbed) moet het zeker lukken om deze in open tuin te kweken.

Ik hoop het Ruben , ik probeer het in ieder geval .
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

Prachtige crocussen.
Dat waren ook enige die ik hier nu kan tonen wat najaar crocussen betreft.
In het voorjaar staan er heel wat meer crocussen bij mij in bloei.

Gerrit Eijkelenboom

Dat is zeker en vast. Vast en zeker.

Luc Gilgemyn

Ik ben ook fan van de Marcel, Frankie !  Een heel mooie Crocus.
Ik heb hem vorig jaar aangeschaft ( een reusachtige bol was dat) en hij heeft uitbundig gebloeid.
Bij het verpotten deze zomer had ik 2 grote bollen en 1 kleintje  ((12 - het is nog afwachten wat de bloei geeft dit jaar !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Zo te zien is er nog één en ander op komst Theo !!  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

Citaat van: Frankie Wulleman op 12 oktober 2014, 20:58:45

Prachtig groepje, Theo, beslist nog eens tonen wanneer het bosje op zijn hoogtepunt staat. Geen last van slakken daar overigens?
Gelukkig geen slakken in de buurt Frankie.

Frankie Wulleman

Citaat van: Ruben Billiet op 12 oktober 2014, 21:19:06

Ik denk dat één harde winter fataal kan zijn, Ruben, remember de voorlaatste winter, en die daarvoor. Ik denk dat die beide winters niet veel moesten onderdoen voor de winters in de tuin van Ruksans.

Ruben Billiet

Vandaag was het erg winderig bewolkt weer maar de crocussen trokken er zich niets van aan.

Crocus laevigatus SBL 348 in bloei. Erg mooie tekening op de buitenste bloemblaadjes en erg mooie stijl vind ik wel.
Crocus goulimyi , witte selectie van Koen Van Poucke uit Monemvasia Griekenland.