Crocus 2014

Gestart door Danny Bonnez, 3 januari 2014, 16:28:28

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Ruben Billiet op 19 oktober 2014, 08:11:17
Woow kris, prachtig! Ik heb Crocus veneris nog nooit gezien in het echt! Ziet er best aardig uit! Ik heb hem gezaaid dit jaar (Zaad van Oron Peri). Heb je hem al lang staan? Is het een moeilijk soortje?

Hey Ruben , staat er 2 of 3 jaar ...., maar je ziet hem inderdaad zelden ......
Houd van warmte maar dat hoeft -gezien zijn afkomst ( Cyprus ) geen betoog. Ik denk dat de manier van kweken gelijk is aan hyemalis .
Ik heb ze één keer in bloei gezien in het wild .Het gebied waar ze groeien is echt niet groot , ik vermoed dat ze daar echt kwetsbaar zijn . Ze  vertonen weinig variatie en zijn redelijk uniform. Heel wat krokussen zijn aantrekkelijker dan deze veneris maar gezien zijn verspreidingsgebied is hij toch wel interessant. Ook al omdat er niet veel van staan ... En de verzamelaar die graag het hele gamma wil hebben zal ze zeker ook opnemen in de collectie. Ze hebben wel mooie fijne stijlen die min of meer aan tournefortii doen denken . Lastig om goed te fotograferen omdat ze altijd bewegen bij het minste zuchtje wind ........
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 18 oktober 2014, 22:34:18

Beetje spijtig natuurlijk, maar het is en blijft toch een wondermooie crocus die je hebt, Danny.

Ik mag niet klagen Frankie , deze is wel mijn favoriete herfstkrokus maar dan wel eentje zonder naam .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 18 oktober 2014, 22:43:45
Dat is zeker zo wat Frankie zegt. En je mag er gerust blij mee zijn Danny, een krokus die niemand heeft,  het enige minpuntje is, dat je nu weer zo veel geld moet gaan uitgeven voor een echte mathewii he.

Ik ben er toch wel heel blij mee Gerrit ! Je hebt wel gelijk dat ze heel duur zijn , ik koop de volgende keer eentje bij een betrouwbare kweker . Ik weet nu ondertussen ook al hoe ik ze moet kweken zodat ik kan ruilen tegen andere toppers . Toch wel een goede investering !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 oktober 2014, 23:21:18
Crocus veneris  uit Cyprus . (ook met bestuiver )

Bijzonder mooi Kris !  ((14  ((6 
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Ruben Billiet op 19 oktober 2014, 12:11:02

Vandaag staat Crocus boryi op zijn hoogtepunt.

Ziet er echt wel een topper uit Ruben , blijven de bloemen laag ?
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

@ Kris: bedankt voor de mooie uitleg- ik wist van deze species nauwelijks iets tot niets.
Ik hoop hem te kunnen kweken uit zaad.

@ Danny: Crocus boryi blijft erg laag bij de grond. komt maximum 2 a 3 cm boven blad uit. Het blad is er samen met de bloemen. Is er wel eentje die droog moet staan in de zomer (dus ideaal voor het bollenbed) en die ook erg kan lijden van strenge vorst, dus mag erg beschut groeien.

Danny Bonnez

Citaat van: Ruben Billiet op 19 oktober 2014, 20:44:54

@ Danny: Crocus boryi blijft erg laag bij de grond. komt maximum 2 a 3 cm boven blad uit. Het blad is er samen met de bloemen. Is er wel eentje die droog moet staan in de zomer (dus ideaal voor het bollenbed) en die ook erg kan lijden van strenge vorst, dus mag erg beschut groeien.

Deze ga ik op mijn verlanglijstje plaatsen Ruben !

Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Ruben Billiet op 19 oktober 2014, 20:44:54
@ Kris: bedankt voor de mooie uitleg- ik wist van deze species nauwelijks iets tot niets.
Ik hoop hem te kunnen kweken uit zaad.

Dat zal je allicht wel lukken Ruben. Ik vermoed dat Crocus veneris niet winterhard is bij ons. Bij mij staat hij in de winter vorstvrij in de cactuskas. Ik had natuurlijk moeten zeggen dat het een "endeem" is want hij komt alleen maar voor op Cyprus....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ruben Billiet

Kris, ik heb geen kas/serre. Is een investering die de komende jaren wel zal gebeuren!
Ik hou ze dus in de winter vorstvrij door in de garage te plaatsen bij hevige vorst.
Ik hoop dat het mij lukt want het is erg mooi soortje!

Ruben Billiet

Vandaag de eerste bloemen van Crocus ochroleucus uit libanon. Doet het perfect hier, zaait zich zelfs uit in laag gras.

Frankie Wulleman

De laatste dagen stond nu ook hier ene C. mathewii te bloeien, toch wel een knap soortje.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

En omdat hij zo mooi is,nog ééntje van bovenaf.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

MaggiY

For those interested in " The Crocus Group "  -  a full  Newsletter Archive of all Crocus Group Bulletins - introduced by a brief 'history' of the group from Brian Mathew -  is now online HERE       8)
Aberdeen, North East Scotland, UK.

http://www.srgc.net/forum/index.php?action=forum

MaggiY

Citaat van: Frankie Wulleman op 20 oktober 2014, 17:20:16
En omdat hij zo mooi is,nog ééntje van bovenaf.
Who could resist, Frankie!
I think it wonderful that such a beautiful Crocus  bears the name of the great Brian Mathew.
Aberdeen, North East Scotland, UK.

http://www.srgc.net/forum/index.php?action=forum

Wim Boens

Citaat van: Maggi Y op 20 oktober 2014, 17:24:35
For those interested in " The Crocus Group "  -  a full  Newsletter Archive of all Crocus Group Bulletins - introduced by a brief 'history' of the group from Brian Mathew -  is now online HERE       8)

:-* :-* :-*
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270