Auteur Topic: Overwinteren in Spanje 2014  (gelezen 35461 keer)

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
Re: Overwinteren in Spanje 2014
« Reactie #45 Gepost op: 28 januari 2014, 17:46:31 »
Idd synoniemen, Anthirrinum orontium is het basionym voor Misopates orontium. Correct moet echter Misopates orontium gebruikt worden (zie IPNI: http://goo.gl/cLuxKM en Kew Plantlist: http://www.theplantlist.org/tpl1.1/record/kew-2506761).

Hallo Wim,

ik merk dat je de Kew Plantlist als een soort Algemeen aanvaarde plantenlijst beschouwd (of heb ik dat mis?). Ik heb eens gekeken naar de Saxifraga-namen op de Kew Plantlist en zie dan dat al tientallen jaren algemeen aanvaarde namen als Saxifraga dinnikii en Saxifraga poluniniana van Kew de kwalificatie Unresolved krijgen, terwijl bijvoorbeeld Saxifraga catalaunica nog steeds gezien wordt als een ondersoort van Saxifraga callosa. Ik weet ook dat de opvattingen van de Kew-medewerkers over de Cactus-familie zeker niet algemeen aanvaard worden.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
« Reactie #46 Gepost op: 28 januari 2014, 18:13:55 »

Ik hoop natuurlijk nog meer orchideeën te vinden. Ik heb de tijd tot begin maart.

De tijd tot begin maart? Wat een luxe, jij hebt je zaakjes precies goed voor elkaar... .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #47 Gepost op: 28 januari 2014, 18:59:57 »
Hallo Wim,

ik merk dat je de Kew Plantlist als een soort Algemeen aanvaarde plantenlijst beschouwd (of heb ik dat mis?). Ik heb eens gekeken naar de Saxifraga-namen op de Kew Plantlist en zie dan dat al tientallen jaren algemeen aanvaarde namen als Saxifraga dinnikii en Saxifraga poluniniana van Kew de kwalificatie Unresolved krijgen, terwijl bijvoorbeeld Saxifraga catalaunica nog steeds gezien wordt als een ondersoort van Saxifraga callosa. Ik weet ook dat de opvattingen van de Kew-medewerkers over de Cactus-familie zeker niet algemeen aanvaard worden.

Je hebt helemaal gelijk, Hans. De Kew Plantlist is niet algemeen aanvaard en al zeker niet volledig up to date. Maar in dit geval is het wel correct....zie http://www.itis.gov/servlet/SingleRpt/SingleRpt?search_topic=TSN&search_value=503855 en http://www.itis.gov/servlet/SingleRpt/SingleRpt?search_topic=TSN&search_value=33480 en http://plants.usda.gov/core/profile?symbol=MIOR en http://www.weloennig.de/Dollo-1a.pdf

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #48 Gepost op: 28 januari 2014, 20:50:58 »
Hmmmm, ik denk dat er niet zoiets bestaat als de correcte plantennaam. Het blijft een kwestie van opvatting, waarin de traditie waarin de taxonoom is geschoold vaak een grotere rol speelt dan de wetenschappelijke feiten.  Om Bill Bryson te citeren: "Taxonomy is sometimes described as a science and sometimes as an art, but really it's a battleground". Wereldwijd bestaat er helaas geen enkele consensus tussen de taxonomen, je hebt van oudsher de Engelse Lumpers traditie en de Duitse Splitters traditie en ik heb weleens het gevoel dat taxonomen uit andere werelddelen nauwelijks serieus worden genomen.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #49 Gepost op: 29 januari 2014, 07:05:14 »
(Link naar bijlage)                       (Link naar bijlage)

Ik hoop natuurlijk nog meer orchideeën te vinden. Ik heb de tijd tot begin maart.

Ik heb thuis een opstelling gemaakt met zwarte achtergrond en een stapeltje boeken om een studie te maken met de zelfontspanner. Op de eerste foto kijken we in de stempelholte. (stigmatic cavity)
De opening is ovaal. Deze is dus alleen binnen te dringen voor bestuivers, die deze vorm hebben. Andere kunnen er gewoon niet in met hun zuigsnuit. In Kreta zag ik vooral Ophrys met rechthoekige en vierkante openingen. De vorm van de opening is een belangrijk determinatiekenmerk. Een kleine verandering levert ook meteen een subspecies op.
De fusca groep is een echt hoofdpijndossier. Ik vernam al, dat de echte fusca alleen hier op het Iberisch schiereiland voorkomt en alle vindplaatsen oostelijker anders heten. Leuk werk voor de taxonomen die zich splitters noemen.
Mooi is te zien op de foto de polliniën. Dat zijn stuifmeelklompjes die voor de ingang bungelen. Als het insect binnendringt blijft zo'n klompje op de kop, rug of soms achterlijf plakken. Bij ieder bezoek aan een andere bloem blijft er iets van stuifmeel achter op de stempel in de holte. en zo snel raakt het insect dat klompje niet kwijt. Hij kan dus heel wat bloemen bevruchten.
Mooie foto's, Gerrit. ((14

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #50 Gepost op: 29 januari 2014, 19:04:33 »
Prachtige foto's van die Ophrys Gerrit . Geld trouwens ook voor de rest. En je mist thuis momenteel niet zoveel denk ik dan maar  ?.....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #51 Gepost op: 30 januari 2014, 14:11:21 »
Hmmmm, ik denk dat er niet zoiets bestaat als de correcte plantennaam. Het blijft een kwestie van opvatting, waarin de traditie waarin de taxonoom is geschoold vaak een grotere rol speelt dan de wetenschappelijke feiten.  Om Bill Bryson te citeren: "Taxonomy is sometimes described as a science and sometimes as an art, but really it's a battleground". Wereldwijd bestaat er helaas geen enkele consensus tussen de taxonomen, je hebt van oudsher de Engelse Lumpers traditie en de Duitse Splitters traditie en ik heb weleens het gevoel dat taxonomen uit andere werelddelen nauwelijks serieus worden genomen.

Ik heb zelden een duidelijker omschrijving van het fenomeen "taxonomie" gelezen Hans !   -6(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #52 Gepost op: 30 januari 2014, 14:51:10 »

_07 _07 _08 100% akkoord. Geef mij maar de exacte wetenschap van de genetica  ;)

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #53 Gepost op: 1 februari 2014, 12:06:40 »
                                  79310-0

Interessante lectuur hierboven. En een verhelderend standpunt Hans.

Dank voor het bedanken heren. We gaan hopelijk verder met vooral de orchideetjes.
Hier de volgende die in bloei gaat komen: Barlea robertiana.

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #54 Gepost op: 1 februari 2014, 12:19:38 »
                     79312-0

Astragalus monspessulanus spaarzaam in bloei.

79314-1              79316-2

Fagonia cretica. Een woekerende plant voor het moderne Spanje. Dat wil zeggen, hij koloniseert de moderne ruïnes van bouwwerken en stratenplannen die door de economische crisis niet zijn doorgegaan of half afgebouwd. Zijn habitat is steen en beton.
Maar als je hem van dichtbij bekijkt is hij heel erg mooi. Ik denk dat iedereen dat met mij eens is.

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #55 Gepost op: 1 februari 2014, 12:29:09 »
79318-0              [ Gespecificeerde bijlage is niet beschikbaar ]                  79324-2

Een mooie vondst is de Morisia. Op een knetterdroog pad nabij de vuurtoren van El Portet, in de volle zon tussen allerlei stenen. de species-naam monanthos schrijf ik er met reserve bij. Ik ken de plant omdat hij geliefd is bij ons kwekers. In mijn boeken echter heeft hij 4 petalen en is enkelvoudig. De plant hier is dubbel opgebouwd en heeft 5 petalen. Dat komt vaker voor, dat er een bloemblaadje extra zit, maar ik kan er geen verder onderzoek naar doen vanwege mijn internet beperking. Wie kijkt even bij zijn eigen plant en wil daar wat over zeggen?
« Laatst bewerkt op: 1 februari 2014, 12:33:59 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #56 Gepost op: 1 februari 2014, 12:35:58 »
79326-0

De tijd van de wilde narcisjes is weer aangebroken. Op de berghellingen vlak achter de kust zie je ze. Uiterst klein. De bloem is 1 cm groot. Ik dacht altijd dat het Narcissus serotinus was, maar ik krijg geen gelijk van mijn boeken. De beschrijvingen komen overeen, maar de bloem is hier geel en van serotinus wit en geel. De cup is hier vrij lang en de petalen strekken zich enigszins naar achteren. Wie helpt?

79330-1                          79332-2

« Laatst bewerkt op: 1 februari 2014, 12:46:18 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #57 Gepost op: 1 februari 2014, 14:31:21 »
(Link naar bijlage)

De tijd van de wilde narcisjes is weer aangebroken. Op de berghellingen vlak achter de kust zie je ze. Uiterst klein. De bloem is 1 cm groot. Ik dacht altijd dat het Narcissus serotinus was, maar ik krijg geen gelijk van mijn boeken. De beschrijvingen komen overeen, maar de bloem is hier geel en van serotinus wit en geel. De cup is hier vrij lang en de petalen strekken zich enigszins naar achteren. Wie helpt?

(Link naar bijlage)                           (Link naar bijlage)
Wel heel speciaal, dat kleine, Gerrit.
Mooi. ;)

Wim van Kruijsbergen

• Junior
  • **
« Reactie #58 Gepost op: 1 februari 2014, 15:11:21 »
Dag Gerrit,

Leuke vondsten doe je daar in Spanje. Ik heb uit eerdere berichten van je begrepen dat je aan de oostkust van Spanje zit. Dat is belangrijk voor determinatie van de Narcis. Veel Narcissen kennen een beperkt verspreidingsgebied. Jouw narcis moet je volgens mij zoeken in de Jonquillagroep, die haar verspreiding voornamelijk heeft in Oost- en Zuid-Spanje en langs de Ebro. Maar die groep is nogal moeilijk, omdat ze makkelijk met elkaar hybridiseren en er wat subspecies zijn onderscheiden. Kun je wat meer vertellen over standplaats: hoogte,  habitat (nat, droog, bodem: kalk of kristallijn) etc.? Bedoel je met de grootte van de bloem de doorsnee van het cupje of van de totale bloem?

Wim van Kruijsbergen

• Junior
  • **
« Reactie #59 Gepost op: 1 februari 2014, 16:07:39 »
Ik heb ook nog eens gekeken naar jouw 'Morisia'. Het is qua bloembouw duidelijk een composiet: lintbloemen en buisbloemen. Ket kan dus geen kruisbloemige zijn. Op de laatste foto zie je volgens mij ook zaadpluis; ook dat hebben de kruisbloemigen nooit. Om je uit de brand te helpen: het Hyoseris scabra. Kijk maar eens op de volgende site http://www.maltawildplants.com/ASTR/Hyoseris_scabra.php