Ik hoop natuurlijk nog meer orchideeën te vinden. Ik heb de tijd tot begin maart.
Ik heb thuis een opstelling gemaakt met zwarte achtergrond en een stapeltje boeken om een studie te maken met de zelfontspanner. Op de eerste foto kijken we in de stempelholte. (stigmatic cavity)
De opening is ovaal. Deze is dus alleen binnen te dringen voor bestuivers, die deze vorm hebben. Andere kunnen er gewoon niet in met hun zuigsnuit. In Kreta zag ik vooral Ophrys met rechthoekige en vierkante openingen. De vorm van de opening is een belangrijk determinatiekenmerk. Een kleine verandering levert ook meteen een subspecies op.
De fusca groep is een echt hoofdpijndossier. Ik vernam al, dat de echte fusca alleen hier op het Iberisch schiereiland voorkomt en alle vindplaatsen oostelijker anders heten. Leuk werk voor de taxonomen die zich splitters noemen.
Mooi is te zien op de foto de polliniën. Dat zijn stuifmeelklompjes die voor de ingang bungelen. Als het insect binnendringt blijft zo'n klompje op de kop, rug of soms achterlijf plakken. Bij ieder bezoek aan een andere bloem blijft er iets van stuifmeel achter op de stempel in de holte. en zo snel raakt het insect dat klompje niet kwijt. Hij kan dus heel wat bloemen bevruchten.