Bart,
kennelijk ken jij de verspreider (?) kweker (?) veredelaar (?) van deze 3 vormen van T.cretica. Want het was al "verdacht"
dat jij met allerlei tulpen op de proppen kwam en dat dan ook nog mooi vond 
Ja wat moeten wij, de rest van Nederland dus (en België), wij moeten afgaan op wat onze leverancier ons voorschotelt. In dit geval Peter Nijssen. Die zet deze vormen tussen de aanhalingstekens en met hoofdletter en dan is het een cultivar en dan is hij meteen niet meer botanisch. Zorgvuldigheid zou hierbij toch wel voorop moeten staan.
Toch hebben jij en ik het niet goed Gerrit...........door tussen ' ' te zetten. is het NIET direct een cultivar......en dit is JUIST ook
het punt waar ik voor strijd! Daarom refereerde ik aan hetzelfde probleem als bij de Saxifraga's.
Een burseriana 'John Tomlinson' bijvoorbeeld komt van de Mount Triglav in de Julian Alps en is en blijft een botanische plant.
We zijn het dus allemaal gelukkig eens met elkaar.......en ik blijf het dus ook zeggen tegen de IRCA dat ik
het uitermate onlogisch vind en verwarrend om wild gevonden planten die een kleine kleur of vorm afwijking hebben
te benamen als een cultivar terwijl het botanisch blijft...................maar ja......waar maak ik me druk om....

Wat mooi is Gerrit?...dat bepaalt ieders eigen smaak denk ik...dat is ook geen issue in deze.
En dat 'verdacht' zie je ook niet zo goed,nogmaals deze tulpjes zijn geen 'vormen' komen gewoon uit het wild,hebben variatie binnen de soort
en de vinder en de kweker houden zich aan de regels van benaming........dat ik en anderen het hier niet mee
eens zijn is niet ter zake doende,het is voor alsnog een feit dat dit mag.