Tulipa 2014

Gestart door Luc Scheldeman, 2 februari 2014, 16:44:22

Vorige topic - Volgende topic

Ruben Billiet

Terwijl de botanische tulpjes naar hun einde gaan bereiken de 'gewone' grote tulpen in de vaste plant border hun hoogtepunt. Eens iets helemaal anders  :D

Ruben Billiet

Je ziet er de zwarte Havran- de roze Menton en de witte fosteriana purissima.

Gerrit Eijkelenboom

@ Bart-1

Als ik je verhaal goed begrepen heb, kunnen we aan de schrijfwijze dus nooit zien of het om een cultivar gaat of om een species. Terwijl ik dacht dat tussen '...' altijd om een cultivar ging, ook met hoofdletters geschreven en als er geen haakjes waren en een kleine letter dat het een species was. (een soort uit het wild, botanisch dus)

@ Bart-2

Dat 'verdacht' was een grapje. Er staat dan ook een lachebekje achter.

Bart Moerland

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  9 april 2014, 20:02:03
@ Bart-1

Als ik je verhaal goed begrepen heb, kunnen we aan de schrijfwijze dus nooit zien of het om een cultivar gaat of om een species. Terwijl ik dacht dat tussen '...' altijd om een cultivar ging, ook met hoofdletters geschreven en als er geen haakjes waren en een kleine letter dat het een species was. (een soort uit het wild, botanisch dus)

@ Bart-2

Dat 'verdacht' was een grapje. Er staat dan ook een lachebekje achter.

@Bart 1
Gerrit......ben eigenlijk heel blij met je antwoord want......je verwoord precies wat ik aangegeven heb bij de IRCA!

Echter ik ben wel vergeten iets belangrijks erbij te zetten;

de X moet dan weggelaten worden........bijvoorbeeld   tulipa cretica 'Heraklion' inplaats van tulipa x cretica 'Heraklion'
of zoals bij het burseriana voorbeeld ;    Saxifraga  burseriana 'John Tomlinson' inplaats van  Saxifraga x burseriana 'John Tomlinson'
Officieel zijn deze planten dus een clone (gebruiken dan het Engelse woord)

Probleem is echter dat het weer niet verplicht is om de familienaam te noemen en dan zie je weer niet of het om een CV of botanische (clone) gaat
(vind trouwens dat 'clone' ook niet erg sterk)

Dus mag een kweker/verkoper op zijn label zetten;  tulipa 'Heraklion'....... :-X
of..........Saxifraga 'John Tomlinson'.......... :-X

Enige wat wij met z'n allen kunnen doen is het aangeven op onze etiketten.
En elkaar er op blijven wijzen en helpen dat we het een beetje overzichtelijk houden.

@Bart 2

Sorry Gerrit,bedoel het niet vervelend,maar met zo'n onderwerp word ik wel eens serieus
omdat ik het allemaal maar vreemd vind die huidige indelingen in de nomenclatuur

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bert Stegeman

even een korte bijdrage van deze kant
Afgelopen weekend kon ik dan eindelijk deze Tulipa Little Beauty op de fot zetten.
Het mooie was er meer als af maar ik kon hem niet eerder fotograferen.
Hij staat precies aan de kant waar de zon weg is als ik klaar met werken ben.
In de voortuin kon ik gelukkig afgelopen zondag nog wel deze Tulipa Urumiensus fotograferen.
toch mooi met wat regendruppels er op.

Danny Bonnez

Het gaat allemaal heel snel dit jaar ...... enkele wat latere soortjes ....
Tulipa orphanidea 'Flava' doet het al jaren heel goed in de tuin (foto 1,2)
Tulipa linifolia 'Salmon Jewel' een nieuwkomer ( foto 3)
Ieper , West-Vlaanderen

Wim Boens

Hier ook nog Tulipa 'Lilac Wonder'.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Ruben Billiet

Heel mooi Danny! En ondanks het 'warmere' weer toch nog laatbloeiende species.
Voor mij beiden tot op heden onbekend... . Zeker die linifolia vind ik heel erg mooi!

Wim, prachtig hé die 'Lilac wonder'. Het is een species van (bakeri) - saxatilis. Herkenbaar aan het brede groene blad. Gevonden in een brugs kwekerijtje?  :D :D

Luc Gilgemyn

Nog 2 kleintjes hier :

Tulipa armena

en

Tulipa altaica
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Tulipa vvedenskyi is niet alleen hééééééééééél rood, maar valt ook op door zijn gekarteld blad.

Hij contrasteert sterk met zijn buur, de reeds eerder getoonde T. greigii 'Goldenes Prag'

Wim Boens

Citaat van: Ruben Billiet op 11 april 2014, 19:21:57
Wim, prachtig hé die 'Lilac wonder'. Het is een species van (bakeri) - saxatilis. Herkenbaar aan het brede groene blad. Gevonden in een brugs kwekerijtje?  :D :D

Hoe kan je het raden??  ;)
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Frankie Wulleman

Wanneer de batalani's beginnen te bloeien, betekent dit hier doorgaans het einde van het tulpenseizoen hier. Dit is Tulipa batalani ‘Bright Gem’.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ruben Billiet

Prachtig hé die 'Bright Gem' Franky!
Hier bloeien ook 3 selecties van batalinii
Tulipa batalinii 'Red gem'
Tulipa batalinii 'Bright Gem'
Tulipa batalinii 'Bronze charm'

Alle drie de selecties zijn ontstaan door kruisingen van batalinii en maximowiczii.

Luc Gilgemyn

Ook hier de laatste tulpjes in bloei :

Tulipa batalinii 'Bronze Gem'

Ruben Billiet

Mooi hé die batalinii's Luc! Net als bij de crocussen kunnen we zeggen dat het een geslaagd tulpenseizoen was dit jaar!