Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
De lijst wordt nog wat aangedikt met een volgende soort: Platanthera chlorantha, de bergnachtorchis.
En men zegt dat Ophrys fuciflora en Ophrys apifera niet samen bloeien, dat er een verschil is van twee à drie weken. En toch.... kon ik zaterdag de allerlaatste fuciflora in bloei aantreffen! Deze soorten kunnen dus wel degelijk op een natuurlijke manier met elkaar kruisen zonder tussenkomst van de mens. Daarmee zijn alle hypotheses en mysteries van de baan geveegd. De zeldzame hybride is dus een product van moeder natuur.Let bij deze fuciflora op de appendix die duidelijk naar voren wijst, het kenmerk van de echte fuciflora.
En het is nog niet gedaan... Het is pas de tweede keer dat ik deze zeldzame Anacamptis pyramidalis kan vinden en dan ook nog eens op deze supersite!
Anthericum liliago mag ook tot de bewoners van dit bijzondere grasland gerekend worden.
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 mei 2024, 21:50:19De lijst wordt nog wat aangedikt met een volgende soort: Platanthera chlorantha, de bergnachtorchis.Alles is schitterend wat je toont, maar deze orchidee vind ik altijd heel speciaal om te vinden. Prachtig!!
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 mei 2024, 21:58:55Anthericum liliago mag ook tot de bewoners van dit bijzondere grasland gerekend worden.Zag ik nog nooit in de natuur in België , terug een knappe vondst Frankie !
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 mei 2024, 21:44:46En het is nog niet gedaan... Het is pas de tweede keer dat ik deze zeldzame Anacamptis pyramidalis kan vinden en dan ook nog eens op deze supersite!Knappe vondst , Frankie , inderdaad wat een supersite !
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 mei 2024, 21:28:17En men zegt dat Ophrys fuciflora en Ophrys apifera niet samen bloeien, dat er een verschil is van twee à drie weken. En toch.... kon ik zaterdag de allerlaatste fuciflora in bloei aantreffen! Deze soorten kunnen dus wel degelijk op een natuurlijke manier met elkaar kruisen zonder tussenkomst van de mens. Daarmee zijn alle hypotheses en mysteries van de baan geveegd. De zeldzame hybride is dus een product van moeder natuur.Let bij deze fuciflora op de appendix die duidelijk naar voren wijst, het kenmerk van de echte fuciflora.Bij deze is dit raadsel opgelost , knappe duidelijke uiteenzetting Frankie !
Heel mooi! Koekoeksbloemen zijn (bij mij) lastig. Heb ze een paar keer in mijn moerasje geprobeerd maar ze verdwijnen toch makkelijk
Een weide, ergens te lande, mooi in al zijn eenvoud. Hoofdrolspelers: akelei en margriet!